Από Κοινού: Συνέλευση για την Αποανάπτυξη και την Άμεση Δημοκρατία

Μαζί στον δρόμο προς έναν μετα-καπιταλιστικό κόσμο: με το πρόταγμα της Αποανάπτυξης-Τοπικοποίησης, του Κοινοτισμού και της Άμεσης Δημοκρατίας.
Καθόλα αυτά τα χρόνια της λεγόμενης οικονομικής κρίσης έχει λάβει χώρα στην νεοελληνική κοινωνία μία διαδικασία, με κεντρικό άξονα την επανανοηματοδότηση του αξιακού μας συστήματος και των πολιτικών μας προταγμάτων.
Μεμονωμένα άτομα αλλά και ομάδες, συλλογικότητες και κινήματα έχουν αναπτυχθεί παντού στην Ελλάδα, έχουν αφήσει πίσω τους το «αναπτυξιακό» μοντέλο που προωθεί τον καταναλωτικό τρόπο ζωής και έχουν υιοθετήσει άλλες φιλοσοφίες και άλλους τρόπους προσωπικής και συλλογικής διαβίωσης.
Η πολύχρονη πορεία ζωής όλων αυτών των ανθρώπων και ομάδων έχει αποδείξει ότι υπάρχουν υγιή και δυναμικά κοινωνικά κύτταρα, οι δράσεις των οποίων επιθυμούν να συναντηθούν και να συντονιστούν, έτσι ώστε να εκφραστεί η κοινή πολιτική τους φιλοσοφία, σε μια προοπτική μετασχηματισμού που ανοίγει το δρόμο για μια κοινωνία που θα στηριχθεί:

  • στο αποαναπτυξιακό μοντέλο της οικονομίας των αναγκών, της επάρκειας και του μικρότερου οικολογικού αποτυπώματος στη βάση της αφθονίας των υλικών και άυλων Κοινών,
  • στην κοινοτική οργάνωση με βάση την προσωπική και συλλογικήαυτονομία,
  • σε αμεσοδημοκρατικούς θεσμούς και στη θέσμιση της άμεσης δημοκρατίας με τη μορφή του ομοσπονδιακού Κοινοτισμού.

Πρόκειται για τη διάδοση της παραπάνω θέσης μας, που διευρύνεται και διασυνδέεται εδώ και τώρα. Και εν μέρει, λόγω της επιρρεπούς στην κρίση φύσης του σημερινού κοινωνικού συστήματος, είναι δυνατόν να γίνει πράξη και λογική της πλειοψηφίας.
Στα σημερινά εγχειρήματα του πολύμορφου αυτού κινήματος και στις δραστηριότητές του, εμπεριέχονται οι δυνατότητες μιας κοινωνίας σε μετακαπιταλιστική μετάβαση. Στοιχεία της έχουν ήδη δημιουργηθεί, εάν και ακόμα ξετυλίγονται και δεν είναι πλήρη. Τέτοια στοιχεία είναι αυτά της άμεσης δημοκρατίας στα πλαίσια της λειτουργίας των εγχειρημάτων, της οικολογίας με τη μορφή του μικρότερου οικολογικού αποτυπώματος στις οικονομικές δραστηριότητές τους, της οικονομίας των αναγκών στις πρακτικές της αλληλέγγυας και συνεργατικής οικονομίας που υλοποιούν. Της ισότητας των αμοιβών και των αυτοκαθοριζόμενων συνθηκών εργασίας από τα μέλη τους, της ισότητας των φύλων και των μειονοτήτων στη συμμετοχή και στη λήψη των αποφάσεων κ.λπ.
Ταυτόχρονα αυτά τα εγχειρήματα είναι πάντα εκτεθειμένα στον κίνδυνο να εκληφθούν ως ιδιοτελείς προσπάθειες για βελτίωση των συνθηκών ζωής μόνο των μελών τους και όχι και των κοινοτήτων γύρω τους. Αμυντικές μάχες, συγκρούσεις και διαπραγματεύσεις για οικειοποίηση κοινών πόρων απαιτούνται για όσο διάστημα το ιεραρχικό εθνικό κράτος και η καπιταλιστική αγορά με τίς αντίστοιχες λογικές τους κυριαρχούν. Αυτές οι μάχες θα γίνονται πιο επιτυχείς, αν δίνονται στο πλαίσιο ενός ισχυρού, κοινού και πάνω από όλα χειραφετικού κοινωνικού κινήματος.
Το συγκεκριμένο μετα-καπιταλιστικό όραμα είναι ένας κόσμος που δεν είναι ιεραρχικός, αλλά συνδεδεμένος με δίκτυα λειτουργικά όλων των επιπέδων και δεσμών, είναι αυτο-οργανωμένος και οι βασικές προσωπικές ανάγκες όλων των πολιτών μπορούν να ικανοποιηθούν μέσω της αφθονίας των συλλογικών αγαθών (Commons). Αυτός ο κόσμος θα χαρακτηρίζεται εξάλλου από αυτοκαθοριζόμενες και γεμάτες ευθύνη σχέσεις δραστηριοτήτων και εργασίας, οι οποίες θα φέρνουν χαρά και νόημα, χωρίς υπερβολική εκμετάλλευση πόρων ή καταστροφή οικοσυστημάτων.
Το κίνημα των κοινοτήτων εμπιστεύεται το ανθρώπινο δυναμικό και μεταφράζει την έννοια της βιωσιμότητας στη γλώσσα των ανθρώπινων αναγκών: Υπάρχει μια βασική ανάγκη, η διατήρηση του πλανήτη, η οποία μπορεί να ικανοποιηθεί μόνο εάν οργανώσουμε την ικανοποίηση, τόσο των ατομικών όσο και των συλλογικών αναγκών, σε αρμονία με τα όρια που βάζουν οι δυνατότητες των οικοσυστημάτων της γης. Η κοινή χρήση είναι ένας συγκεκριμένος τρόπος αντιμετώπισης της ανθρώπινης και μη ανθρώπινης φύσης, ο οποίος δεν βασίζεται στους καταναγκασμούς του αφηγήματος της «ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων», αλλά αναγνωρίζει ότι εμείς οι άνθρωποι είμαστε ένα (ανα)παραγόμενο στοιχείο του πλανήτη γη. Τα Κοινά (Commons) βέβαια ενδέχεται να μην επιλύσουν μακροπρόθεσμα όλα τα προβλήματα του κόσμου. Αλλά ζούμε το τέλος του καπιταλιστικού κόσμου, στο οποίο δυστοπικό τέλος, οι αντιθέσεις μάλλον τείνουν να επιδεινώνονται και οι συγκρούσεις γίνονται όλο και πιο βάναυσες. Για αυτό είναι ιδιαίτερης σημασίας η δημιουργία θετικών προοπτικών, η διατύπωση και - περισσότερο από οτιδήποτε - η πρακτική ενός αλληλέγγυου οράματος.
Για το μέλλον, φαίνεται επιθυμητό και απαραίτητο να βρεθεί κοινά αποφασισμένη και συντονισμένη κατεύθυνση για την προοπτική του κινήματος. Ο όρος σύγκλισηταιριάζει σε τέτοιες διαδικασίες σχηματισμού συμμαχιών και περιλαμβάνει επίσης πολλά άλλα ρεύματα που κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση. Ταυτόχρονα, πρέπει επίσης να εντατικοποιηθούν οι συζητήσεις γύρω από το περιεχόμενο, ώστε να αναλυθούν παραπέρα και τα στρατηγικά ζητήματα, αλλά και να συζητηθούν ανοιχτά τα αμφιλεγόμενα ζητήματα. Μόνο έτσι μπορεί να αποφευχθεί η σημερινή πραγματικότητα, όπου τα διαφορετικά ρεύματα δεν είναι συνδεδεμένα και δρουν παράλληλα και απομονωμένα. Θα χρειασθεί να ληφθεί μέριμνα ώστε να προέλθει μια διασύνδεση που θα χαρακτηρίζεται βέβαια από ποικιλομορφία και όχι οπωσδήποτε από ταύτιση.
Θα χρειασθεί επίσης να γίνει κοινά αποδεκτός ένας όρος που θα μπορέσει να αποτελέσει την κοινή στέγη, τον κοινό στόχο και να περιλαμβάνει τον κοινό ορίζοντα κατανόησης των διαφορετικών ρευμάτων, που δεν μπορεί να είναι άλλος από το ξεπέρασμα του καπιταλισμού.
Γενικότερα, ήρθε ο καιρός, που τα όποια-σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο- σημερινά κοινωνικά κινήματα θα χρειασθεί, στηριζόμενα στη αναβίωση του πνεύματος του κοινοτισμού στις σύγχρονες σημερινές συνθήκες και συνδεόμενα μεταξύ τους, να μετατραπούν σε ενιαίο πολιτικό κίνημα μετάβασης για την μετακαπιταλιστική κοινωνία.
Ειδικά για τη χώρα, που βρίσκεται σε συνθήκες οικονομικού πολέμου και έχει μετατραπεί σε αποικία χρέους, το πολύμορφο αυτό κίνημα θα χρειασθεί να διαμορφώσει ένα ελκυστικό πρόγραμμα διεκδίκησης της «εδώ και τώρα» αλλαγής πορείας, δημιουργώντας ταυτόχρονα τα στοιχεία και τις κοινωνικές δομές του νέου κόσμου που οραματίζεται, αφήνοντας πίσω τον καπιταλιστικό κόσμο που μας οδηγεί στην κοινωνική και οικολογική κατάρρευση.
Η μελλοντική επιδίωξη της κοινωνικής χειραφέτησης και της ένταξης των ανθρώπινων κοινοτήτων –πέρα από σύνορα-με ισορροπία στα πλαίσια ενός πεπερασμένου πλανητικού οικοσυστήματος, θα μπορέσει να υλοποιηθεί μόνο από μια σύγκλιση, στη δράση και στη σκέψη, των παραπάνω κοινωνικοπολιτικών ρευμάτων, και στο επίπεδο της καθημερινής ζωής, και στο επίπεδο της κοινωνικής και πολιτικής θέσμισης. Και καταρχήν στην διαπαιδαγώγηση –μέσα από την συμμετοχή-του απαραίτητου ανθρωπολογικού τύπου -σε κρίσιμο αριθμό- που θα βάλει όλη την κοινωνία σε περίοδο κοινωνικοοικολογικού μετασχηματισμού. Ξεκινώντας βασικά από κάθε τοπική κοινωνία.

Δευτέρα, 7 Μαΐου 2012

Κοινωνία εγέρθητι!

Καθόσασταν στο καναπέ σας και περιμένατε να τα κάνει όλα το ΚΟΜΜΑ σας -για εσάς- επί 30τόσα χρόνια; Δεν συμμετείχατε στην πολιτική και στα προβλήματα της κοινωνίας, διότι σαπίσατε μπροστά στην τιβι, ή στην καλύτερη περίπτωση είχατε να πάτε για σόπινγκ, για σπα ή για ποτάκι;


Τώρα... ΕΓΕΡΘΗΤΙ!

Εγέρθητι ΚΟΙΝΩΝΙΑ.

ΕΓΕΡΘΗΤΙ, και όχι μόνο...

Τρέχα να μαζέψεις τα αμάζευτα!

Και άνοιξε από την αρχή το λεξικό να μάθεις τι σημαίνει ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ, ΑΛΛΗΛΥΓΓΥΗ, ΣΕΒΑΣΜΟΣ, ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ, ΘΑΡΡΟΣ, ΙΣΟΤΗΤΑ, ΓΕΝΑΙΟΤΗΤΑ, ΑΓΩΝΑΣ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΚΑΙ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

Σχόλιο: να διαβάσουμε από το λεξικό για τη δημοκρατία, αλλά όχι με το επίθετο "κοινοβουλευτική". Δημοκρατία "χωρίς επίθετο", που σημαίνει "άμεση", δημοκρατία της "εκκλησίας του δήμου", δηλαδή των δημοτικών και κάθε είδους συνελεύσεων  και της ομοσπονδοποίησής τους.
Με 35% περίπου αποχή και 19% περίπου των κομμάτων που δεν μπήκαν στη βουλή-αν λάβουμε π.χ. υπόψη τα αποτελέσματα των χθεσινών βουλευτικών εκλογών, δε μπορούμε να ταυτίσουμε  τη δημοκρατία με τον κοινοβουλευτισμό. Αυτή τη συζήτηση πρέπει να ξεκινήσουμε τώρα, όσοι τελικά θα "σηκωθούν από τον καναπέ" και δε θα συνεχίσουν με τον μέχρι τώρα τρόπο ζωής τους.
Γιατί η "χρυσή αυγή" απαίτησε και αυτή το "εγέρθητι" από τους δημοσιογράφους, και οι περισσότεροι πράγματι σηκωθήκανε(εκτός από λίγους που διαμαρτυρήθηκαν( βλέπε το βίντεο στο:
Ποιός θα μας σώσει από το γεγονός ότι μπορούν να "εγερθούν όλοι οι μαλάκες" και να αναγκάσουν τους "καναπετζήδες" να τους "προσκυνήσουν". Θα είναι πολύ εύκολο να τους πετάξουν από τους καναπέδες και να σταθούν στα γόνατα υποταγμένοι. Άλλος λόγος βέβαια για το ποιός είναι "πιο μαλάκας": ο ναζιστής που καλάει τους δημοσιογράφους "εγέρθητι' ή οι δημοσιογράφοι που υπάκουσαν σε αυτό(οι περισσότεροι από ό,τι φαίνεται στο βίντεο). Θα τολμούσε καν να φωνάξει το ίδιο πράγμα ο χρυσαυγίτης στη συμμετοχή του αρχηγού του σε μια συνέλευση δημοσιογράφων για την παραγωγή της είδησης και όχι σε μια ανταγωνιστική συμμετοχή δημοσιογράφων των καναλιών για ανακοίνωση ενός κοινοβουλευτικού κόμματος-οργάνωσης;

2 σχόλια:

  1. Για να είμαστε δίκαιοι και με τους δημοσιογράφους: κάποιοι αντέδρασαν, όπως κάποια που ακούγεται, αλλά δεν φαίνεται στο βίντεο.
    Η δημοσιογράφος μάλιστα αποχώρησε από την συνέντευξη και μέσα από την προσωπική της σελίδα στο facebook αποκάλυψε τι συνέβη:

    Είμαι εγώ αυτή που ακούγεται στο βίντεο. Δεν έκρυψα ποτέ την ταυτότητά μου και ότι μεταδίδω φέρει την υπογραφή μου. Δε μπορούμε να είμαστε αρεστοί σε όλους και προσωπικά έμαθα από ανθρώπους που σέβομαι στο χώρο, να κάνω τη δουλειά μου, μεταφέροντας την εικόνα σε όσους επιλέγουν να ενημερώνονται από τις μεταδόσεις μου....
    Για την αποκατάσταση της αλήθειας. Ήταν η πρώτη φορά σε όσα χρόνια καλύπτω το Αστυνομικό Ρεπορτάζ, που κλήθηκα να παρακολουθήσω συνέντευξη τύπου με «κόκκινες γραμμές», με όρους!! Τα μικρόφωνα είχαν τοποθετηθεί από τους συναδέλφους τεχνικούς, πριν την άφιξη του ΓΓ της Χρυσής Αυγής στο τραπέζι.

    Η εντολή να σηκωθούμε όρθιοι ΟΛΟΙ, σε σεβασμό στο πρόσωπο του ΓΓ της ΧΑ, προκάλεσε τη δυσφορία όλων όσων ήταν στην αίθουσα. Απευθύνθηκα στον νεαρό που έδωσε την εντολή, γιατί με προσέβαλε ως άνθρωπο και επαγγελματία. Ήμασταν εκεί, για να μεταδώσουμε τη συνέντευξη τύπου και ΜΟΝΟ(!)...
    Όλοι οι συνάδελφοι Έλληνες δημοσιογράφοι, που ήμασταν εκεί, αντιδράσαμε. Στην επιλογή κάποιων συναδέλφων να παραμείνουν στις θέσεις τους, ο νεαρός που είχε το γενικό πρόσταγμα, άρχισε να τους τραβάει «σηκωτούς» για να σηκωθούν όρθιοι. Η διαδικασία -εμένα προσωπικά και από ότι στη συνέχεια συζητήσαμε με τους συναδέλφους στη συνέχεια, μας προσέβαλε. Εγώ αποχώρησα, κάτι που έκαναν και οι υπόλοιποι δημοσιογράφοι.
    Όταν ερωτήθηκα τι συνέβη, απάντησα ότι η "εντολή σεβασμού" με προσβάλλει και αποχωρώ. Κάτι που όπως τονίζω έκαναν και οι υπόλοιποι συνάδελφοι, για να λάβουμε την απάντηση που ακούγεται. Δείχνοντάς μας την έξοδο...
    Έχω μάθει ότι ο σεβασμός εμπνέεται. Δεν επιβάλλεται.
    Τα συμπεράσματα είναι προσωπικά. Εγώ καταθέτω την προσωπική μου εμπειρία».

    http://gr.omg.yahoo.com

    ΑπάντησηΔιαγραφή