Τα σχέδια της Ε.Ε. για προώθηση των βιοκαυσίμων, σύμφωνα με καινούργια έρευνα, θα οδηγούσαν σε μεγαλύτερες εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου σε σχέση με τις αντίστοιχες εκπομπές από τη χρήση των ορυκτών καυσίμων.
Τα βιοκαύσιμα λοιπόν θα είναι πιο επιζήμια για το κλίμα από ότι τα ορυκτά καύσιμα(πετρέλαιο, κάρβουνο κ.λ.π.), τα οποία θα αντικαθιστούσαν, σαν πιο φιλικά στο περιβάλλον. Αυτό είναι το αποτέλεσμα μιας έρευνας, την οποία παρουσίασαν πρόσφατα στις Βρυξέλλες εννέα ευρωπαϊκές περιβαλλοντικές ενώσεις.
Την έρευνα την έκανε το Ινστιτούτο Ευρωπαϊκης Περιβαλλοντικής Πολιτικής(IEEP), το οποίο υπολόγισε τις εκτάσεις και τις επιπλέον εκπομπές που θα προκύπτουν από τα εθνικά πλάνα εφαρμογής των ΑΠΕ 23 μελών της Ε.Ε. Αυτά τα πλάνα προβλέπουν, εκτός των άλλων, ότι το 2020 το 9,5% των καυσίμων για τον τομέα μεταφορών θα προέρχεται από τα βιοκαύσιμα, τα οποία-στο μεγαλύτερο μέρος-θα παράγονται από διατροφικά φυτά όπως η ελαιοκράμβη, ο φοίνικας, το ζαχαροκάλαμο ή τα σιτηρά.
Η Γερμανία θα βρίσκεται στην κορυφή με 5,5 εκατομμύρια τόνους απαιτούμενα βιοκαύσιμα. Μόνο για την παραγωγή τους θα χρειαζόταν η Γερμανία ένα εκατομ. εκτάρια(10 εκατομ. στρέμματα)εντατικά καλλιεργημένων εκτάσεων(θα χρειαζόταν π.χ. 4 κρατίδια σαν το Saarland). Για όλη την Ευρώπη-αν εφαρμόζονταν αυτά τα σχέδια-θα ήταν απαραίτητες εκτάσεις μέχρι και 69.000 τετραγωνικά χιλιόμετρα.
Με την απαραίτητη λοιπόν εντατική καλλιέργεια αυτών των φυτών, καθώς και με την απαραίτητη μετατροπή δασών, ελών και λιβαδιών σε καλλιεργούμενες εκτάσεις για αυτό το σκοπό, θα εκπέμπονταν επιπλέον μέχρι και 11 εκατομ. τόνους ισοδύναμου διοξειδίου του άνθρακα το χρόνο. Βέβαια στην Ε.Ε δεν επιτρέπεται να μετατρέπονται τέτοιες εκτάσεις σε καλλιεργούμενες. Γιαυτό έχουν τρέξει οι ευρωπαίοι επενδυτές και φίρμες να εξαγοράζουν φθηνά γη στις «υποανάπτυξη» χώρες και την Αφρική(βλέπε προηγούμενη ανάρτηση)
Στην Ευρώπη αντίθετα πιέσεις θα δεχτούν έμμεσα οι εκτάσεις που σήμερα καλλιεργούνται με οικολογικό τρόπο και όχι εντατικά. Εδώ πρόκειται το παιγνίδι να κερδηθεί μάλλον από τον οδηγό αυτοκινητιστή, παρά από τον καταναλωτή βιολογικών προϊόντων.
Το αποτύπωμα άνθρακα των βιοκαυσίμων –ήταν ήδη γνωστό-ότι δεν θα ήταν ευνοϊκό για το κλίμα, λόγω κυρίως της εκπομπής του εξαιρετικά ζημιογόνου Ν2Ο (Lachgas: γελαστικό αέριο) που προέρχεται από την απαραίτητη χρήση των αζωτούχων χημικών λιπασμάτων.
Η νέα έρευνα πάει ένα βήμα παραπέρα: «Θα απελευθερώνεται σημαντικά περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα, από ότι στη συνέχεια θα εξοικονομείται μέσω των φιλικότερων βιοκαυσίμων».( Greenpeace). Συνολικά θα πρέπει να υπολογίζονται μέχρι και 56 εκατομ. τόνους επιπλέον εκπομπές, πράγμα που είναι ισοδύναμο με το να κυκλοφορήσουν 26 εκατομ. επιπλέον αυτοκίνητα στους δρόμους της Ε.Ε. Με τη σχεδιασμένη χρήση των βιοκαυσίμων στη Ε.Ε. θα είχαμε μέχρι και 167% περισσότερο διοξείδιο από ότι με την αντίστοιχη χρήση των ορυκτών καυσίμων.
Και όχι μόνο αυτό. Η μετατροπή τόσων εκτάσεων σε καλλιέργειες ενεργειακών φυτών θα είχε σαν επακόλουθο την παραπέρα προώθηση της παγκόσμιας πείνας. Γιατί -όπως αναφέρθηκε και πιο πάνω- αυτές οι εκτάσεις θα αφαιρεθούν κύρια από τις άλλες διατροφικές καλλιέργειες στις φτωχές χώρες. Σύμφωνα με μελέτη π.χ. της ίδιας της Παγκόσμιας Τράπεζας θα υπάρξει αύξηση των τιμών των τροφίμων όχι μόνο λόγω αύξησης των τιμών ενέργειας και χημικών λιπασμάτων(κατά 25-30%), αλά κυρίως(για το υπόλοιπο 70-75%) λόγω της μείωσης των εκτάσεων για καλλιέργεια τροφίμων, της σπέκουλας με την αλλαγή της χρήσης γης( λόγω των εκτεταμένων καλλιεργειών ενεργειακών φυτών ) και των περιορισμών που θα επιβάλλουν οι σιτοπαραγωγικές χώρες στις εξαγωγές τους(π.χ.Ρωσία).
Οι οργανώσεις λοιπόν ζητάνε από τη Γερμανική Κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να «παγώσουν» τα πλάνα για τα βιοκαύσιμα. Για να πετύχουν τους στόχους της προστασίας του κλίματος στον τομέα μεταφορών, θα ήταν καλύτερα να στραφούν στη βελτιστοποίηση του ενεργειακού βαθμού απόδοσης στην οδική κίνηση και στη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ στη κίνηση σταθερής τροχιάς.
Παρασκευή 12 Νοεμβρίου 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου