Αποανάπτυξη-Τοπικοποίηση με σχεδιασμό και όχι καταστροφή με μνημόνια!

ΤΜετά το 4ο κατά σειράν μνημόνιο, τώρα έρχεται η «μια από τα ίδια ανάπτυξη», ίσως πιο «δίκαια», υπόσχεται η κυβέρνηση. Με διεθνείς επενδύσεις για μεταφορά του πλούτου της χώρας στο εξωτερικό, στα χέρια των διεθνών επενδυτών, αυτών καλέ που μας δανείζανε όλα αυτά τα χρόνια και τώρα τους χρωστάμε τα «μαλλιά της κεφαλής μας».

Τι και αν κάποιοι από μας φωνάζουμε όλα αυτά τα χρόνια: σεισάχθεια και αποανάπτυξη!(http://www.topikopoiisi.eu/theta941sigmaepsiloniotasigmaf/36) και «στροφή σεαποκεντρωμένη, τοπικοποιημένη, αμεσοδημοκρατική κοινωνία ίσης κατανομής και του μικρότερου δυνατού οικολογικού αποτυπώματος».
Μα τα μνημόνια δεν πετύχανε –χωρίς να το θέλουμε-αποανάπτυξη; Τι είναι η συρρίκνωση κατά 25% του ΑΕΠ της χώρας, αν δεν είναι αποανάπτυξη; Λένε μερικοί κυνικοί!
Απαντάμε: πρώτα -πρώτα το ΑΕΠ μιας χώρας δεν είναι κατάλληλος δείκτης για την ευζωία των κατοίκων της και σήμερα αμφισβητείται αυτό και υπάρχουν οικονομολόγοι, κυβερνήσεις και διεθνείς οργανισμοί που εργάζονται εδώ και δεκαετίες για τη διαμόρφωση καλύτερων δεικτών ευημερίας, διότι η προσήλωση στο ΑΕΠ θέτει στο περιθώριο της κοινωνικής συνείδησης το περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος της ανάπτυξης (http://www.topikopoiisi.eu/902rhothetarhoalpha/1559378 καιhttp://www.topikopoiisi.eu/theta941sigmaepsiloniotasigmaf/2087834).
Στη συνέχεια λέμε ότι: αποανάπτυξη κάνεις με συνειδητό σχεδιασμό και όχι με καταστροφή μέσω των μνημονίων!
Η βασική ιδέα της αποανάπτυξης-τοπικοποίησης είναι η αλληλέγγυα, δημοκρατική, κοινωνική και οικολογική οικονομία με χαμηλή κατανάλωση πόρων – και όχι η φτώχεια και η ύφεση με ντιρεκτίβες λιτότητας, συνδυασμένη μάλιστα με καταστροφή του περιβάλλοντος και οικολογική υποβάθμιση που βιώνουν οι άνθρωποι σήμερα στην Ελλάδα.
Οι αρνητικές συνέπειες των δήθεν λύσεων για την κρίση, βύθισαν τους ανθρώπους στην Ελλάδα στη δυστυχία και έφερε την Ευρώπη στο χείλος της ανθρωπιστικής καταστροφής. Αντίθετα πολλοί πλούσιοι Έλληνες κατάφεραν - με τη βοήθεια της υπόλοιπης Ευρώπης - να βγάλουν τα περισσότερα περιουσιακά τους στοιχεία από τη χώρα. Για να προστατεύσουν τον εαυτό τους από μια ενδεχόμενη πλήρη κατάρρευση της οικονομίας, αλλά αυτό επιτάχυνε ταυτόχρονα αυτή την κατάρρευση και σε γενικές γραμμές αύξησε την ανισότητα, τις συγκρούσεις κατανομής και τον αποκλεισμό.
Την ίδια στιγμή η κρίση-πολλές φορές το τονίσαμε αυτό και σαν ιστοσελίδα και στις ομιλίες συζητήσεις με τα εναλλακτικά εγχειρήματα που ξεπήδησαν σε όλο αυτό το διάστημα-είχε και έχει ακόμα ένα θετικό: Μας αναγκάζει επίσης να αναζητήσουμε νέες δυνατότητες και τρόπους ζωής, συνύπαρξης και εργασίας, καθώς και διευρυμένους χώρους για να δοκιμάζουμε όλα αυτά. Εγχειρήματα που πριν την κρίση για χρόνια διαχειρίζονταν από μικρές μειοφηφικές πρωτοβουλίες ( από ελευθεριακές, αντιφασιστικές ή ομάδες αλληλεγγύης για παράδειγμα), βρίσκουν τώρα μεγάλη απήχηση και δημιουργούνται καινούργια, με νέες ιδέες. Υπάρχουν αυτοδιαχειριζόμενοι χώροι και εγχειρήματα γειτονιάς, κοινωνικά-αλληλέγγυα ιατρεία, δίκτυα-οάσεις μη χρηματικής οικονομίας και ανταλλαγής, κοινωνικά παντοπωλεία με δωρεάν διάθεση προϊόντων και αντικειμένων κυρίως από «δεύτερο χέρι», νέας μορφής συνεταιρισμοί(χωρίς διοικητικά συμβούλια , με συνέλευση μελών), εργαστήρια και πρότζεκτ αυτοβοήθειας. Μοντέλα συλλογικής εργασίας και συνεργατικές με αποφάσεις στη βάση της συναίνεσης και της άμεσης δημοκρατίας, γίνονται πλατιά γνωστά και οικεία. Μερικοί άνθρωποι λοιπόν στην Ελλάδα αναγκάσθηκαν και αναγκάζονται να συνευρεθούν και να οικοδομήσουν στοιχεία μιας ενωμένης και ειρηνικής κοινωνίας «από τα κάτω».
Αλλά οι προϋποθέσεις για όλα αυτά είναι κατανοητά δύσκολες - η πλειοψηφία της κοινωνίας βιώνει τη συρρίκνωση, όχι ως δημιουργία νέων δυνατοτήτων, αλλά ως καταστροφή. Γιατί παρά αυτά τα φωτεινά σημάδια της ελπίδας, ο ισολογισμός της μέχρι τώρα λιτότητας παραμένει καταστροφική. Η βρεφική θνησιμότητα αυξήθηκε μόνο μεταξύ 2008 και 2010 κατά 43%. Η επίσημη ανεργία βρίσκεται στο 25%, ενώ η ανεργία των νέων φθάνει ακόμη και στο 50%. Ολόκληρες οικογένειες ζουν από την μικρή σύνταξη των παππούδων. Σύμφωνα με δημοσίευμα του ίδιου του ελληνικού κοινοβουλίου σχεδόν 6,5 εκατομμύρια Ελλήνων ζουν μέσα στη φτώχεια - αυτό είναι το 58% του πληθυσμού! Ένας τρίτο του πληθυσμού δεν έχει ασφάλιση υγείας. Οι διαδηλώσεις, οι διαμαρτυρίες και ενέργειες ενάντια σε αυτές τις πολιτικές ήταν και είναι κοινός τόπος – ακριβώς όπως και η βίαιη καταστολή τους από την αστυνομία.
Περισσότερη «λιτότητας» χωρίς περικοπή ή εξάλειψη του χρέους θα επιδεινώνει συνεχώς την κατάσταση, χωρίς να την επιλύει. Η κλασική πολιτική πρόταση-από όλα σχεδόν τα κόμματα- για μια μονόπλευρη εστίαση στην μια από τα ίδια «ανάπτυξη» και στις επενδύσεις με στόχο το κέρδος κερδών, δεν μπορεί να είναι η απάντηση και αυτό είναι ολοφάνερο. Παραμένουν άλυτες-και σε παγκόσμιο επίπεδο-οι αντιθέσεις και οι συγκρούσεις για ισότιμη και δίκαιη κατανομή των βαρών και των πλεονασμάτων, καθώς και η οικολογική καταστροφή. Χρειαζόμαστε μια εναλλακτική λύση, η οποία θα αντιμετωπίζει μαζί τα οικολογικά και κοινωνικά προβλήματα και τις αιτίες τους. Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε αλλαγές σε πολλαπλά επίπεδα: στο προσωπικό και συλλογικό επίπεδο συνείδησης, στην οργάνωση και αυτοοργάνωση, στο θεσμικό πολιτικό επίπεδο. Να επανέλθει το πνεύμα του κοινοτισμού για να βρούμε συλλογικά τις απαιτούμενες σήμερα ριζοσπαστικές λύσεις. Να στηρίξουμε και να πολλαπλασιάσουμε τα αυτοοργανωμένα εναλλακτικά εγχειρήματα σε όλους τους ζωτικούς τομείς της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας, ώστε να αναπνεύσει ο πληθυσμός και να επανέλθει η ελπίδα για το μέλλον, κόντρα στη δυστοπία των μνημονιακών πολιτικών.

Επισκεφθείτε και την νέα ιστοσελίδα μας: http://www.topikopoiisi.eu/






Τρίτη, 6 Δεκεμβρίου 2011

Μέσα στην καρδιά της Ρώμη υπάρχει η ”Πόλη της άλλης οικονομίας”


Σε μια έκταση 3.500 τετραγωνικών μέτρων στεγάζεται μια ζωντανή μαρτυρία ενός άλλου κόσμου πράγματι εφικτού, όχι μόνον ως ευχή ή ως προσδοκία. Βρίσκεται στο Testaccio , τα παλιά σφαγεία της Ρώμης που επί δημαρχίας της κεντροαριστεράς με τον Βελτρόνι, εντάχθηκε σε ένα πρόγραμμα αναβάθμισης της περιοχής στα πλαίσια του σχεδίου «η Πόλη των Τεχνών».
Είναι ένα πολυκατάστημα με τη διαφορά ότι, αντί να στοχεύει στην αύξηση της κατανάλωσης, προσπαθεί να την μειώσει. Δηλαδή όχι ένα Mall αλλά ένα αντί Mall. Σε μια παγκοσμιοποιημένη κοινωνία που τείνει να μετατρέψει τους πολίτες σε παθητικούς, αδηφάγους καταναλωτές (βλέπε το τελευταίο βιβλίο του Z. Bauman Καταναλώνω, άρα υπάρχω), η «Πόλη της Άλλης Οικονομίας» προσπαθεί να θέσει τα οικονομούντα άτομα ενώπιον των ευθυνών τους απέναντι στον άνθρωπο και το περιβάλλον. Διότι οι καταναλωτικές μας συνήθειες και επιλογές δεν είναι αθώες και αδιάφορες, συνιστούν πολιτική πράξη.
Η Πόλη της Άλλης Οικονομίας είναι ο πρώτος χώρος στην Ευρώπη που φιλοξενεί μια συνολική πρόταση εναλλακτικής οικονομίας.
Αποτελείται από 40 μη κερδοσκοπικές οργανώσεις που δραστηριοποιούνται στον τομέα της παραγωγής, της αποταμίευσης, της επικοινωνίας, της εναλλακτικής ενέργειας και γενικότερα της ποιότητας ζωής. Αποσκοπούν σε μια παραγωγή που να επιβαρύνει όσο λιγότερο γίνεται το περιβάλλον υιοθετώντας εναλλακτικές πηγές ενέργειας, σε μια δίκαιη ανακατανομή του πλούτου σε όλον τον πλανήτη, σε ένα χρηματοπιστωτικό σύστημα που να λειτουργεί με βάση τις αρχές της διαφάνειας της συμμετοχής και της δημοκρατίας, στη διαμόρφωση υπεύθυνης κριτικής συνείδησης στους καταναλωτές, σε πρακτικές και στάσεις που να σέβονται τον άνθρωπο και το περιβάλλον.
Οι τομείς
Βιολογικές καλλιέργειες. Στην Πόλη της Άλλης Οικονομίας οι κάτοικοι της Ρώμης μπορούν να αγοράσουν απευθείας από τους παραγωγούς βιολογικά προϊόντα, ενώ παράλληλα μπορούν να ενημερωθούν για τη διαδικασία με την οποία έχουν παραχθεί, τις θρεπτικές τους ιδιότητες κ.α. Τα προϊόντα προέρχονται από τις γύρω περιοχές, οπότε ενισχύεται η τοπική οικονομία, επιβαρύνεται ελάχιστα το περιβάλλον με τη μεταφορά τους , αλλά και το κόστος για τον καταναλωτή μειώνεται . Ορισμένοι συνεταιρισμοί έχουν και κοινωνικό προσανατολισμό. Σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση ή άλλους φορείς προσπαθούν να απασχολήσουν ευπαθείς ομάδες, όπως αποφυλακισθέντες, χρόνια άνεργους κ.λ.π.
Δίκαιο και αλληλέγγυο εμπόριο. Στους χώρους των πρώην σφαγείων οι επισκέπτες μπορούν να αγοράσουν καφέ, τσάι και άλλα προϊόντα που προέρχονται από χώρες του τρίτου κόσμου. Σκοπός του Δίκαιου και αλληλέγγυου εμπορίου, όπως αποκαλείται, είναι να προωθήσει δίκαιες σχέσεις μεταξύ βιομηχανικών και μη βιομηχανικών χωρών, εισάγοντας και πουλώντας προϊόντα που έχουν παραχθεί από συνεταιρισμούς παραγωγών του τρίτου κόσμου, εξασφαλίζοντας τους έτσι αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης. Χωρίς τη διαμεσολάβηση τρίτων οι τιμές στις οποίες αγοράζονται τα προϊόντα είναι ικανοποιητικές, ενώ παράλληλα χρηματοδοτούνται προγράμματα για κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών και για την προστασία του περιβάλλοντος.
Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Το τμήμα των Ανανεώσιμων πηγών καταλαμβάνει ένα χώρο 60 τετραγωνικών μέτρων και στοχεύει στη διαμόρφωση μιας αντίληψης βιωσιμότητας στον τομέα της ενέργειας προωθώντας τη ορθολογική χρήση των ενεργειακών αποθεμάτων, τη μείωση της κατανάλωσης και την ανάπτυξη εναλλακτικών πηγών. Εδώ οι επισκέπτες μπορούν να βρουν χρήσιμο ενημερωτικό υλικό και να παρακολουθήσουν διαλέξεις, ενώ ειδικά σεμινάρια απευθύνονται σε εκπαιδευτικούς και δημιουργικά εργαστήρια σε παιδιά.
Τράπεζα με αρχές. Η Πόλη της Άλλης Οικονομίας δε θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα αν δεν είχε τη στήριξη της Banca Etica , ενός εναλλακτικού χρηματοπιστωτικού συστήματος με αρχές, μιας τράπεζας-κίνημα που ιδρύθηκε από συλλογικότητες της κοινωνίας των πολιτών. Η Banca etica επενδύει αποκλειστικά σε προγράμματα κοινωνικά χρήσιμα, σε προγράμματα που σέβονται την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και τη φύση, δίνοντας ίσες ευκαιρίες σε όλους. Λειτουργεί με απόλυτη διαφάνεια ( ο καταθέτης μπορεί να επιλέξει σε ποια προγράμματα θα χρησιμοποιηθούν τα χρήματά του) και δημοκρατικές συμμετοχικές διαδικασίες( ένα άτομο μία ψήφος ανεξάρτητα από τις μετοχές που έχει). Έχει 12 υποκαταστήματα στην Ιταλία αλλά και πλανόδιες μονάδες. Μια από αυτές έχει εγκατασταθεί στον περίβολο της Πόλης της Άλλης Οικονομίας σε ένα ανακαινισμένο καλαίσθητο… κάρο . Σημειωτέον ότι η τράπεζα-τσαντίρι δεν είναι κάποια ουτοπία εκκεντρικών, αλλά μια πραγματικότητα που λειτουργεί εδώ και δέκα χρόνια στην Ιταλία και είναι η μόνη που τούτους τους δύσκολους καιρούς όχι μόνον δεν γνώρισε κρίση αλλά αύξησε τα μεγέθη της.
Υπεύθυνος τουρισμός.Στον ίδιο πάντα χώρο λειτουργεί ένα συντονιστικό εναλλακτικού τουρισμού που στόχο του έχει να «εκπαιδεύσει» τον ταξιδιώτη ώστε να βλέπει όλες τις πραγματικότητες στα μέρη που επισκέπτεται κι όχι μόνον τα αξιοθέατα. Σε συνεργασία με τοπικές οργανώσεις στον τόπο προορισμού, ιδιαίτερα στις αναπτυσσόμενες χώρες, τα τουριστικά αυτά γραφεία εξασφαλίζουν φιλοξενία σε σπίτια κατοίκων, δίνοντας σπάνιες ευκαιρίες στους επισκέπτες και εξασφαλίζοντας ένα εισόδημα στους φτωχούς οικοδεσπότες.
Ανακύκλωση και επαναχρησιμοποίηση. Τα προϊόντα που έπαψαν να ικανοποιούν την ανάγκη για την οποία έχουν παραχθεί, δε σημαίνει αναγκαστικά ότι είναι και για πέταμα. Με λίγη φαντασία και δημιουργικότητα μπορούν ίσως να εξυπηρετήσουν μια διαφορετική ανάγκη. Στο Σπίτι της Άλλης Οικονομίας μπορείτε να αγοράσετε ανακυκλωμένα αντικείμενα, να επισκευάσετε ηλεκτρονικές συσκευές, να παρακολουθήσετε σεμινάρια , ή απλά να πάρετε κάποιες καλές ιδέες για να αξιοποιήσετε παλιά αντικείμενα, ώστε στο μέτρο που σας αναλογεί να μην επιδεινώνετε το πρόβλημα των αποβλήτων.
Εναλλακτική ενημέρωση. Η γνώση είναι κοινωνικό αγαθό και δεν μπορεί να είναι αντικείμενο αγοροπωλησίας. Εδώ μπορεί να μάθει κανείς μέσα από σεμινάρια πώς να χειρίζεται τα προγράμματα ελεύθερου λογισμικού Linux , να έρθει σε επαφή με δημοσιογράφους της ανεξάρτητης εναλλακτικής τηλεόρασης και του τύπου και να συμμετέχει στη διαμόρφωση της πληροφόρησης, μέσα από μια αντίληψη ότι η πληροφόρηση πρέπει να είναι οριζόντια και συμμετοχική.
Βιο- καφενείο, Βιο- εστιατόριο. Το καφενείο και το εστιατόριο προσφέρουν αποκλειστικά βιολογικά προϊόντα και προϊόντα από το δίκαιο εμπόριο ενώ τα εδέσματα είναι φτιαγμένα με παραδοσιακές συνταγές, στην αντίληψη του slow και όχι του fast food .
Τέλος υπάρχουν χώροι όπου γίνονται συνέχεια εκθέσεις φωτογραφίας και ζωγραφικής, προβολές ταινιών, θεατρικές παραστάσεις, διαλέξεις, δρώμενα αλλά και γλέντια.
Πηγή: http://www.blogal.gr/bancaetica/2010/04/19/%CF%84%CE%BF-%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AF-mall-%CF%84%CE%B7%CF%82-%CF%81%CF%8E%CE%BC%CE%B7%CF%82-2/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου