Από Κοινού: Συνέλευση για την Αποανάπτυξη και την Άμεση Δημοκρατία

Μαζί στον δρόμο προς έναν μετα-καπιταλιστικό κόσμο: με το πρόταγμα της Αποανάπτυξης-Τοπικοποίησης, του Κοινοτισμού και της Άμεσης Δημοκρατίας.
Καθόλα αυτά τα χρόνια της λεγόμενης οικονομικής κρίσης έχει λάβει χώρα στην νεοελληνική κοινωνία μία διαδικασία, με κεντρικό άξονα την επανανοηματοδότηση του αξιακού μας συστήματος και των πολιτικών μας προταγμάτων.
Μεμονωμένα άτομα αλλά και ομάδες, συλλογικότητες και κινήματα έχουν αναπτυχθεί παντού στην Ελλάδα, έχουν αφήσει πίσω τους το «αναπτυξιακό» μοντέλο που προωθεί τον καταναλωτικό τρόπο ζωής και έχουν υιοθετήσει άλλες φιλοσοφίες και άλλους τρόπους προσωπικής και συλλογικής διαβίωσης.
Η πολύχρονη πορεία ζωής όλων αυτών των ανθρώπων και ομάδων έχει αποδείξει ότι υπάρχουν υγιή και δυναμικά κοινωνικά κύτταρα, οι δράσεις των οποίων επιθυμούν να συναντηθούν και να συντονιστούν, έτσι ώστε να εκφραστεί η κοινή πολιτική τους φιλοσοφία, σε μια προοπτική μετασχηματισμού που ανοίγει το δρόμο για μια κοινωνία που θα στηριχθεί:

  • στο αποαναπτυξιακό μοντέλο της οικονομίας των αναγκών, της επάρκειας και του μικρότερου οικολογικού αποτυπώματος στη βάση της αφθονίας των υλικών και άυλων Κοινών,
  • στην κοινοτική οργάνωση με βάση την προσωπική και συλλογικήαυτονομία,
  • σε αμεσοδημοκρατικούς θεσμούς και στη θέσμιση της άμεσης δημοκρατίας με τη μορφή του ομοσπονδιακού Κοινοτισμού.

Πρόκειται για τη διάδοση της παραπάνω θέσης μας, που διευρύνεται και διασυνδέεται εδώ και τώρα. Και εν μέρει, λόγω της επιρρεπούς στην κρίση φύσης του σημερινού κοινωνικού συστήματος, είναι δυνατόν να γίνει πράξη και λογική της πλειοψηφίας.
Στα σημερινά εγχειρήματα του πολύμορφου αυτού κινήματος και στις δραστηριότητές του, εμπεριέχονται οι δυνατότητες μιας κοινωνίας σε μετακαπιταλιστική μετάβαση. Στοιχεία της έχουν ήδη δημιουργηθεί, εάν και ακόμα ξετυλίγονται και δεν είναι πλήρη. Τέτοια στοιχεία είναι αυτά της άμεσης δημοκρατίας στα πλαίσια της λειτουργίας των εγχειρημάτων, της οικολογίας με τη μορφή του μικρότερου οικολογικού αποτυπώματος στις οικονομικές δραστηριότητές τους, της οικονομίας των αναγκών στις πρακτικές της αλληλέγγυας και συνεργατικής οικονομίας που υλοποιούν. Της ισότητας των αμοιβών και των αυτοκαθοριζόμενων συνθηκών εργασίας από τα μέλη τους, της ισότητας των φύλων και των μειονοτήτων στη συμμετοχή και στη λήψη των αποφάσεων κ.λπ.
Ταυτόχρονα αυτά τα εγχειρήματα είναι πάντα εκτεθειμένα στον κίνδυνο να εκληφθούν ως ιδιοτελείς προσπάθειες για βελτίωση των συνθηκών ζωής μόνο των μελών τους και όχι και των κοινοτήτων γύρω τους. Αμυντικές μάχες, συγκρούσεις και διαπραγματεύσεις για οικειοποίηση κοινών πόρων απαιτούνται για όσο διάστημα το ιεραρχικό εθνικό κράτος και η καπιταλιστική αγορά με τίς αντίστοιχες λογικές τους κυριαρχούν. Αυτές οι μάχες θα γίνονται πιο επιτυχείς, αν δίνονται στο πλαίσιο ενός ισχυρού, κοινού και πάνω από όλα χειραφετικού κοινωνικού κινήματος.
Το συγκεκριμένο μετα-καπιταλιστικό όραμα είναι ένας κόσμος που δεν είναι ιεραρχικός, αλλά συνδεδεμένος με δίκτυα λειτουργικά όλων των επιπέδων και δεσμών, είναι αυτο-οργανωμένος και οι βασικές προσωπικές ανάγκες όλων των πολιτών μπορούν να ικανοποιηθούν μέσω της αφθονίας των συλλογικών αγαθών (Commons). Αυτός ο κόσμος θα χαρακτηρίζεται εξάλλου από αυτοκαθοριζόμενες και γεμάτες ευθύνη σχέσεις δραστηριοτήτων και εργασίας, οι οποίες θα φέρνουν χαρά και νόημα, χωρίς υπερβολική εκμετάλλευση πόρων ή καταστροφή οικοσυστημάτων.
Το κίνημα των κοινοτήτων εμπιστεύεται το ανθρώπινο δυναμικό και μεταφράζει την έννοια της βιωσιμότητας στη γλώσσα των ανθρώπινων αναγκών: Υπάρχει μια βασική ανάγκη, η διατήρηση του πλανήτη, η οποία μπορεί να ικανοποιηθεί μόνο εάν οργανώσουμε την ικανοποίηση, τόσο των ατομικών όσο και των συλλογικών αναγκών, σε αρμονία με τα όρια που βάζουν οι δυνατότητες των οικοσυστημάτων της γης. Η κοινή χρήση είναι ένας συγκεκριμένος τρόπος αντιμετώπισης της ανθρώπινης και μη ανθρώπινης φύσης, ο οποίος δεν βασίζεται στους καταναγκασμούς του αφηγήματος της «ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων», αλλά αναγνωρίζει ότι εμείς οι άνθρωποι είμαστε ένα (ανα)παραγόμενο στοιχείο του πλανήτη γη. Τα Κοινά (Commons) βέβαια ενδέχεται να μην επιλύσουν μακροπρόθεσμα όλα τα προβλήματα του κόσμου. Αλλά ζούμε το τέλος του καπιταλιστικού κόσμου, στο οποίο δυστοπικό τέλος, οι αντιθέσεις μάλλον τείνουν να επιδεινώνονται και οι συγκρούσεις γίνονται όλο και πιο βάναυσες. Για αυτό είναι ιδιαίτερης σημασίας η δημιουργία θετικών προοπτικών, η διατύπωση και - περισσότερο από οτιδήποτε - η πρακτική ενός αλληλέγγυου οράματος.
Για το μέλλον, φαίνεται επιθυμητό και απαραίτητο να βρεθεί κοινά αποφασισμένη και συντονισμένη κατεύθυνση για την προοπτική του κινήματος. Ο όρος σύγκλισηταιριάζει σε τέτοιες διαδικασίες σχηματισμού συμμαχιών και περιλαμβάνει επίσης πολλά άλλα ρεύματα που κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση. Ταυτόχρονα, πρέπει επίσης να εντατικοποιηθούν οι συζητήσεις γύρω από το περιεχόμενο, ώστε να αναλυθούν παραπέρα και τα στρατηγικά ζητήματα, αλλά και να συζητηθούν ανοιχτά τα αμφιλεγόμενα ζητήματα. Μόνο έτσι μπορεί να αποφευχθεί η σημερινή πραγματικότητα, όπου τα διαφορετικά ρεύματα δεν είναι συνδεδεμένα και δρουν παράλληλα και απομονωμένα. Θα χρειασθεί να ληφθεί μέριμνα ώστε να προέλθει μια διασύνδεση που θα χαρακτηρίζεται βέβαια από ποικιλομορφία και όχι οπωσδήποτε από ταύτιση.
Θα χρειασθεί επίσης να γίνει κοινά αποδεκτός ένας όρος που θα μπορέσει να αποτελέσει την κοινή στέγη, τον κοινό στόχο και να περιλαμβάνει τον κοινό ορίζοντα κατανόησης των διαφορετικών ρευμάτων, που δεν μπορεί να είναι άλλος από το ξεπέρασμα του καπιταλισμού.
Γενικότερα, ήρθε ο καιρός, που τα όποια-σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο- σημερινά κοινωνικά κινήματα θα χρειασθεί, στηριζόμενα στη αναβίωση του πνεύματος του κοινοτισμού στις σύγχρονες σημερινές συνθήκες και συνδεόμενα μεταξύ τους, να μετατραπούν σε ενιαίο πολιτικό κίνημα μετάβασης για την μετακαπιταλιστική κοινωνία.
Ειδικά για τη χώρα, που βρίσκεται σε συνθήκες οικονομικού πολέμου και έχει μετατραπεί σε αποικία χρέους, το πολύμορφο αυτό κίνημα θα χρειασθεί να διαμορφώσει ένα ελκυστικό πρόγραμμα διεκδίκησης της «εδώ και τώρα» αλλαγής πορείας, δημιουργώντας ταυτόχρονα τα στοιχεία και τις κοινωνικές δομές του νέου κόσμου που οραματίζεται, αφήνοντας πίσω τον καπιταλιστικό κόσμο που μας οδηγεί στην κοινωνική και οικολογική κατάρρευση.
Η μελλοντική επιδίωξη της κοινωνικής χειραφέτησης και της ένταξης των ανθρώπινων κοινοτήτων –πέρα από σύνορα-με ισορροπία στα πλαίσια ενός πεπερασμένου πλανητικού οικοσυστήματος, θα μπορέσει να υλοποιηθεί μόνο από μια σύγκλιση, στη δράση και στη σκέψη, των παραπάνω κοινωνικοπολιτικών ρευμάτων, και στο επίπεδο της καθημερινής ζωής, και στο επίπεδο της κοινωνικής και πολιτικής θέσμισης. Και καταρχήν στην διαπαιδαγώγηση –μέσα από την συμμετοχή-του απαραίτητου ανθρωπολογικού τύπου -σε κρίσιμο αριθμό- που θα βάλει όλη την κοινωνία σε περίοδο κοινωνικοοικολογικού μετασχηματισμού. Ξεκινώντας βασικά από κάθε τοπική κοινωνία.

Σάββατο, 19 Φεβρουαρίου 2011

Αχρήματες συναλλαγές ως αντίδοτο της οικονομικής κρίσης


Από το: http://mykonensis.blogspot.com/

Μπορούμε να παρακάμψουμε ένα μέρος των χρηματικών συναλλαγών μας έναντι αχρήματων ανταλλαγών προϊόντων και υπηρεσιών, μειώνοντας την εξάρτηση μας στο χρήμα για να επιβιώσουμε??


Πώς λειτουργεί ένα σύστημα αχρήματων συναλλαγών? Στην βάση αυτού του συστήματος, υπάρχει η απλούστερη μορφή ανταλλαγής προϊόντων χωρίς την μεσολάβηση χρήματος. Παράδειγμα, παράγω ένα προϊόν, π.χ. ντομάτες και ανταλλάσσω ένα μέρος τους με ένα μέρος του προϊόντος που παράγεις εσύ, π.χ. αγγούρια ή μαρούλια. Αυτή είναι η απλούστερη μορφή ανταλλαγής.


Ένα δεύτερο επίπεδο στο οποίο μπορεί να εφαρμοστεί ένα σύστημα αχρήματων ανταλλαγών, είναι η ανταλλαγή υπηρεσιών, κατόπιν συμφωνίας των μερών που την πραγματοποιούν. Παράδειγμα, ανταλλάσσω την δεξιότητά μου στην δημιουργία ιστοσελίδων την οποία προσφέρω, με την τοποθέτηση πάγκων και γραφείου στον επαγγελματικό μου χώρο την οποία ζητώ, χωρίς να μεσολαβήσει ούτε ένα ευρώ.

Φυσικά κάτι τέτοιο δεν αντηχεί ευχάριστα στα αυτιά των εκάστοτε κυβερνώντων, διότι μειώνει την δυνατότητα του κράτους να παρεμβαίνει, να ρυθμίζει και να επωφελείται από αυτήν την δραστηριότητα. Όμως η αχρήματη συναλλαγή απελευθερώνει τον άνθρωπο από την ανάγκη χρήματος για να ικανοποιεί τις βασικές του ανάγκες, την στιγμή μάλιστα που το κράτος και οι κυβερνήσεις έχουν καταληστεύσει το δημόσιο χρήμα και η απάντησή τους στην κρίση είναι να κάνουν το χρήμα ακόμα πιο δυσεύρετο, μειώνοντας μισθούς και συντάξεις και αυξάνοντας την φορολογία.

Πώς το κράτος περιμένει να ανακάμψει η οικονομία, όταν αντί να αυξάνει την αγοραστική μας δύναμη, μας την μειώνει ακόμα περισσότερο? Πώς θα μεγαλώσουν τα έσοδα του κράτους όταν τα έσοδα του από τα κέρδη των επιχειήσεων μειώνονται, αφού το χρήμα που ξοδεύεται ολοένα και λιγοστεύει από τις παρανοϊκές πολιτικές της κυβέρνησης? Εξ άλλου το είπε και ο καθηγητής οικονομικών του πρωθυπουργού, Richard D. Wolff, ο οποίος αποδεικνύει ότι "η οικονομία μιας χώρας μπορεί να σωθεί χωρίς να πειραχτεί σημαντικά το 99% του πληθυσμού, χωρίς να γίνει οποιαδήποτε περικοπή σε κοινωνικά προγράμματα, αλλά μόνο με το να φορολογηθεί το 1% των πάμπλουτων (που φοροδιαφεύγουν) και μόνο με 10% και μόνο οι μετοχές τους, χωρίς να πειραχτούν οι βίλες, τα κότερά τους ή οποιαδήποτε άλλη περιουσία τους".

Όταν λοιπόν το κράτος σου δεν κάνει τα αυτονόητα για να σε βοηθήσει, φταις εσύ που παίρνεις πρωτοβουλίες για να βοηθήσεις τον εαυτό σου?

Μετά από την σύντομη αυτή παρένθεση, υπάρχει κι ένα τρίτο επίπεδο στο οποίο βρίσκει εφαρμογή το σύστημα αχρήματων ανταλλαγών κι αυτό είναι όταν συνδυάζονται τα δύο πρώτα - δηλαδή όταν σε μία ανταλλαγή συμμετέχουν προϊόντα και αγαθά μαζί με υπηρεσίες. Αυτό το επίπεδο είναι και το πιο πολύπλοκο, λόγω της δυσκολίας προσδιορισμού της αντιστοίχισης της αξίας ενός προϊόντος με μία υπηρεσία και το αντίστροφο. Σε αυτήν την περίπτωση, σωστή αξία ενός προϊόντος ή μίας υπηρσείας θεωρείται αυτή στην οποία συμφωνούν τα δύο μέρη που πραγματοποιούν την συναλλαγή. Έτσι, π.χ. κάποιος μπορεί να προσφέρει την ξυλουργική του εργασία σε έναν παραγωγό, κι εκείνος για αντάλλαγμα να του δώσει προϊόντα της παραγωγής του, έναντι χρημάτων. Εκεί, προκειμένου να ολοκληρωθεί επιτυχημένα η συναλλαγή θα πρέπει τα δύο μέρη να συμφωνήσουν από κοινού πως μεταφράζεται η αξία της υπηρεσίας σε προϊόντα και αντίστροφα.

Θα ήταν λάθος να δούμε τέτοιου είδους συναλλαγές σαν απλά μία αντίδραση σε ένα σύστημα που εκμεταλλεύεται τον ανθρώπινο μόχθο. Κάθε άλλο, οι αχρήματες συναλλαγές έχουν πολλαπλά οφέλη τόσο στο άτομο όσο και στην κοινωνία την ίδια. Ας κάνουμε μία απόπειρα να απαριθμήσουμε τα πιθανά οφέλη της αχρήματης ανταλλαγής προϊόντνω και υπηρεσιών.

Το πρώτο και πιο βασικό προτέρημα της αχρήματης συναλλαγής είναι ότι παύουμε να είμαστε δέσμιοι του συστήματος για να ικανοποιούμε βασικές ανάγκες για την επιβίωσή μας. Πλέον, ακόμα και η δραματική μείωση της αγοραστικής δύναμης, δεν αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για να τραφεί και να επιβιώσει ένας χαμηλά αμειβόμενος, ένας άνεργος. Το ζητούμενο σε αυτή την περίπτωση είναι να υπάρχει ένα δίκτυο συνεργασίας και αλληλεγγύης μεταξύ ανθρώπων που μπορούν να προσφέρουν και να καταναλώσουν τόσο αγαθά όσο και υπηρεσίες για τις οποίες υπάρχει προσφορά και ζήτηση.

Το δεύτερο προτέρημα συνδέεται άμεσα με το πρώτο. Επειδή με τις αχρήματες συναλλαγές, μειώνεται η εξάρτηση μας στο σύστημα για να επιβιώσουμε, ταυτόχρονα αυξάνεται η αυτονομία μας και η αυτάρκειά μας τουλάχιστον σε επίπεδο διατροφής και κάλυψης των αναγκαίων για την επιβίωση. Όταν δούμε ότι δεν έχουμε τόσο ανάγκη από ένα σύστημα που μας εκμεταλλεύεται και μας εξαθλιώνει κι ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε τις δικές μας τομές και να βασιστούμε μέχρι ένα σημείο σε αυτές, τότε αρχίζουμε πραγματικά να σπάμε τους κρίκους της εξάρτησής μας σε ένα σύστημα που ποτέ δεν είχε στόχο να ενδυναμώνει τον άνθρωπο και να τον καθιστά κυρίαρχο της ζωής του αλλά να τον απομυζεί και να τον εκμεταλλεύεται.

Ένα τρίτο προτέρημα αυτού του εναλλακτικού οικονομικού μοντέλου είναι ότι φέρνει σε επαφή τους ανθρώπους, δημιουργεί δεσμούς, καλλιεργεί την συνεργασία, την αλληλοϋποστήριξη, την αλληλεγγύη μεταξύ των ανθρώπων που συμμετέχουν σε τέτοια εναλλακτικά σχήματα, χτίζοντας κοινότητες ανθρώπων βασισμένες σε υψηλές αξίες και ιδανικά που στόχο έχουν την αρμονική συμβίωση κι όχι τον ακραίο ανταγωνισμό.

Μόνο για αυτό το τρίτο προτέρημα, αξίζει να αναλογιστούμε ποιά θα ήταν τα οφέλη τέτοιων δικτύων συνεργασίας και αλληλεγγύης για την δική μας τοπική κοινωνία, όπου κυρίαρχο ρόλο θα έπαιζαν οι αχρήματες συναλλαγές μεταξύ προϊόντων και υπηρεσιών.

Πρωτοβουλίες για την Αντιμετώπιση της κρίσης - μερικά παραδείγματα
Η κρίση

Ότι η χώρα μας περνάει κρίση το γνωρίζουμε. Το καλό με τις κρίσεις είναι ότι όταν συμβαίνουν σου δείχνουν με τον πιο εμφατικό τρόπο πού έχει αποτύχει το σημερινό οικονομικο-πολιτικό σύστημα. Και τότε κάτι καταπληκτικό αρχίζει να συμβαίνει. Οι άνθρωποι παύουν να περιμένουν από τους "ηγέτες" τους να δώσουν λύση στην κρίση κι αρχίζουν δειλά δειλά να παίρνουν οι ίδιοι την κατάσταση στα χέρια τους. Το ανθρώπινο πνεύμα αρχίζει να τίθεται σε εγρήγορση και εφευρίσκει τρόπους για να αντιμετωπίσει την κατάσταση.

Σε αυτήν την ανάρτηση θα κάνω μια μικρή παρουσίαση τριών πρωτοβουλιών που ξεκίνησαν ως αντίδοτο της οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα μας.

Λόγω Τιμής

Ένας ομοιοπαθητικός ιατρός προσφέρει τις γνώσεις του στην ομοιοπαθητική και ζητάει για αντάλλαγμα την επιδιόρθωση και συντήρηση των μουσικών οργάνων του. Παρακάτω μία κυρία προσφέρει πίνακες ζωγραφικής και κοσμήματα για να τα ανταλλάξει με βιολογικά προϊόντα και καλής ποιότητας ελαιόλαδο. Αυτό είναι το "Λόγω Τιμής".

Το Λόγω Τιμής είναι μία υπηρεσία ανταλλαγής ειδών διατροφής, αγαθών και υπηρεσιών. Πώς λειτουργεί? Η ιστοσελίδα έχει δύο στήλες, μάι αριστερά και μία δεξιά, όπου η μία είναι η στήλη της ζήτησης και η άλλη της προσφοράς. Στην στήλη της προσφοράς προσθέτεις το αγαθό ή την υπηρεσία που προσφέρεις και στην στήλη της ζήτησης προσθέτεις το αγαθό ή την υπηρεσία που ζητάς ως αντάλλαγμα για αυτό που προσφέρεις. Η συνεννόηση γίνεται κατ΄ιδίαν μεταξύ των ενδιαφερομένων, με μοναδική προϋπόθεση να εγγραφούν μέλη και....τον λόγο της τιμής τους!

Διαβάζουμε στο "Λόγω Τιμής",

"Αγαπητοί φίλοι,
Με μεγάλη μου χαρά σας ανακοινώνω την ίδρυση διαδικτυακού συνδέσμου με σκοπό την άμοιβαία ανταλλαγή προιόντων και υπηρεσιών χωρίς τη μεσολάβηση χρήματος, υπό την ονομασία "Λόγω Τιμής", http://www.logo-timis.gr.
Ο κάθε άνθρωπος έχει αξία που δεν τιμάται νομισματικά. Η υπέρτατη τιμή ενός ανθρώπου είναι η Τιμή του. Η υπέρτατη έκφραση της Τιμής του είναι ο Λόγος του.
Ο βασικός σκοπός της ίδρυσης του συνδέσμου είναι η αναβάθμιση αυτών των αξιών της Τιμής και του Λόγου του ανθρώπου και η υπηρεσία τους στην ανθρώπινη επιβίωση και εξέλιξη.
Κανείς δεν πρέπει να αρρωστήσει σωματικά, διανοητικά, συναισθηματικά ή πνευματικά εξαιτίας της νομισματικής κρίσης.
Κανείς δεν πρέπει να στερηθεί των βασικών αναγκών επιβίωσης.
Κανείς δεν πρέπει να αισθανθεί μόνος, αβοήθητος και απαξιωμένος.
Αντιθέτως κάθε ένας δύναται να αναβαθμίσει την ζωή του και την υπόστασή του, υπό συνθήκες κρίσης. Νομοτελειακά, η σωστή διαχείριση ενός οξέος περιστατικού, θεραπεύει μία χρόνια προδιάθεση.
Μία από τις μεγαλύτερες αξίες του ανθρώπου είναι ο Λόγος της Τιμής του. Ο σύνδεσμος αυτός συνδέει τους ανθρώπους που θέλουν να επενδύσουν σε αυτή την αξία.
Άνθρωποι συναντούνται σε αυτόν τον διαδικτυακό τόπο μέσω των βιογραφικών τους, και ανταλάσσουν αμοιβαία υπηρεσίες και προιόντα, με προσωπική συνεννόηση."

Η προσπάθεια αν και ακόμα σε πειραματικό στάδιο ήδη βρίσκει μεγάλη ανταπόκριση ! Καλή συνέχια στο "Λόγω Τιμής"! Είναι κάτι πρωτοποριακό και μακάρι να αποτελεσει παράδειγμα και για άλλες παρόμοιες πρωτοβουλίες!

Φτιάχνω Μόνος μου

Το "Φτιάχνω μόνος μου" είναι ένα blog που παρέχει πληροφορίες και γνώσεις για μία πιο αυτόνομη ζωή, όσον αφορά κυρίως την καλλιέργεια της τροφής μας αλλά και την κατασκευή λύσεων για μία οικολογική και εναλλακτική διαβίωση με λιγότερη εξάρτηση από τον σύγχρονο τρόπο ζωής.

Όπως αναφέρεται και στον υπότιτλο του ιστολογίου, παρέχονται "Πληροφορίες για παρασκευή και συντήρηση τροφών στο σπίτι. Φτιάξτε και συντηρήστε αλεύρι, ψωμί, ζυμαρικά, τυρί, γιαούρτι, κρασί, ξύδι, ελιές κ.α. Βιολογική σπορά, φύτεμα, καλλιέργεια, προστασία φυτών, βοτάνων, δέντρων. Φυσικές θεραπείες, βοτανοθεραπεία, υγεία και διατροφή".

Μερικά από τα θέματα που καταπιάνεται το "Φτιάχνω Μόνος μου", είναι η καλλιέργεια λαχανικών, βοτάνων και δημητριακών, γιατροσόφια, καλλιεργητικές συμβουλές, ημερολόγιο καλλιεργειών, βιολογική προστασία καλλιεργειών, η κατασκευή παραδοσιακού ξυλόφουρνου, δημιουργία σαπουνιού από λάδι ελιάς και η κατασκευή επίπλων από παλέτες!


Ebloko

Το Ebloko, όπως λέει και ο υπότιτλος, είναι το αντίδοτο στην ακρίβεια και την κρίση! Ένας ιστοχώρος όπου οι Έλληνες παραγωγοί, οι Ελληνικές βιοτεχνίες και τα προϊόντα τους έχουν την τιμητική τους!

Στον πρόλογο διαβάζουμε, "Το ebloko είναι ηλεκτρονική λαϊκή αγορά που δίνει τη δυνατότητα στον καταναλωτή να προμηθευτεί τα προϊόντα Ελλήνων παραγωγών και κατασκευαστών ΣΕ ΤΙΜΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΟΥ, και μάλιστα να τα παραλάβει, αν θέλει, στην πόρτα του. Το ebloko είναι και κάτι πολύ περισσότερο: βήμα προβολής όχι μόνο των παραγωγών και των προϊόντων τους (δωρεάν) αλλά και της πολιτιστικής κληρονομιάς, του λαϊκού πολιτισμού και της φυσικής ομορφιάς του τόπου.
Το ebloko.gr δεν είναι αντίδραση. ΕΙΝΑΙ ΔΡΑΣΗ !"

Στην κατηγορία "Ελληνικά Προϊόντα" θα βρει κανείς παραδοσιακά ελληνικά τοπικά προϊόντα, είδη διατροφής, ρούχα και παπούτσια από Ελληνικές βιοτεχνίες, είδη διακόσμησης, καθαριότητας και υγιεινής.

Ειδική μνεία αξίζει στην κατηγορία "Πακέτα ebloko", όπου κανείς μπορεί να αγοράσει μικρές κούτες ελληνικών προϊόντων. Ανάλογα με τις ορέξεις και τις ανάγκες του καθενός, υπάρχουν τα πακέτα λαδιού, ζυμαρικών, οσπρίων, το δυναμωτικό πακέτο και το γλυκό πακέτο, το πακέτο της παρέας, το πακέτο της εβδομάδας και το πακέτο του μήνα.

Ας δούμε τι περιέχουν δύο πακέτα ebloko - το πακέτο του μήνα και το δυναμωτικό πακέτο.


Πακέτο του μήνα - 32 ευρώ
Παρθένο ελαιόλαδο, ξύδι, γίγαντες, αλάτι, χυλοπίτες, βανίλια Χίου, φυστίκια, πιπέρι, ρίγανη, τουρσί λαχανικά, σάλτσα ντομάτας, κέτσαπ, μουστάρδα, τραχανάς, αλέυρι, μαρμελάδα φράουλας, γλυκό κουταλιού σύκο.

Δυναμωτικό πακέτο - 35 ευρώ
Μέλι θυμαρίσιο, σταφίδα, αμυγδαλόψιχα, μέλι ανθέων, φιστίκι Αιγίνης, μαρμελάδα φράουλα, φουντούκι ψημένο, ξηρά σύκα, αμύγδαλο ωμό, φιστίκι αράπικο, ηλιόσπορος, γλυκό κουταλιού σταφύλι.

Σχόλιο Mykonensis

Σε αυτήν την ανάρτηση παρουσιάσαμε μερικά παραδείγματα αντιμετώπισης της κρίσης τα οποία καλό θα ήταν να παραδειγματίσουν μικρές κοινωνίες όπως η δική μας εδώ στην Μύκονο.

Οι ντόπιοι παραγωγοί πρέπει όχι απλά να στηριχθούν αλλά και να γίνουν ακόμα περισσότεροι! Τα τοπικά προϊόντα θα στηρίξουν τον ντόπιο πληθυσμό σε περίπτωση επιδείνωσης της κρίσης. Ας μάθουμε ποιοι είναι οι ντόπιοι παραγωγοί, ας τους στηρίζουμε οικονομικά αγοράζοντας τα προϊόντα τους!

Από την άλλη, η ανταλλαγή προϊόντων, αγαθών και υπηρεσιών χωρίς την μεσολάβηση χρήματος, είναι μία λύση που συζητείται παντού στον κόσμο με πολλά παραδείγματα έξοχης εφαρμογής και δεν βλέπω τον λόγο να μην το εφαρμόσουμε κι εδώ!

Όπως και να έχει, κάθε κρίση είναι ευκαιρία για νέες λύσεις και νέες προσεγγίσεις στο πώς οργανώνεται η κοινωνία για να ανταπεξέλθει, να επιβιώσει και να βγει - γιατί όχι - ακόμα πιο δυνατή!

Thinking out of the box - όπως λένε και στο χωριό μου!

Το "ebloko", το "Λόγω-Τιμής" και το "Φτιάχνω μόνος μου" είναι τρία παραδείγματα αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης. Κάθε κοινωνία οφείλει να αναζητήσει τους δικούς της ειρηνικούς τρόπους να αντιμετωπίσει - στο μέτρο του δυνατού - την οικονομική κρίση και να προσφέρει στον εαυτό της νέες δυνατότητες για επιβίωση και εξέλιξη.

Το ίδιο νομίζω πρέπει να κάνουμε κι εμείς στην Μύκονο.

Σχόλιο Τοπικοποίησης:
Δεστε και το τοπικό σύστημα ανταλλαγών που έχουμε κάνει ειδικά για την περιοχή της Μαγνησίας. Γιατί ένα τέτοιο σύστημα για να μπορεί να λειτουργεί καλύτερα, αλλά και για να έχουμε εγγύτατες μετακινήσεις(βλέπε εκπομπές διοξειδίου), θα πρέπει κατα βάση να είναι τοπικό.Η διεύθυνση: http://www.tem-magnisia.gr/index.php

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου