Από Κοινού: Συνέλευση για την Αποανάπτυξη και την Άμεση Δημοκρατία

Μαζί στον δρόμο προς έναν μετα-καπιταλιστικό κόσμο: με το πρόταγμα της Αποανάπτυξης-Τοπικοποίησης, του Κοινοτισμού και της Άμεσης Δημοκρατίας.
Καθόλα αυτά τα χρόνια της λεγόμενης οικονομικής κρίσης έχει λάβει χώρα στην νεοελληνική κοινωνία μία διαδικασία, με κεντρικό άξονα την επανανοηματοδότηση του αξιακού μας συστήματος και των πολιτικών μας προταγμάτων.
Μεμονωμένα άτομα αλλά και ομάδες, συλλογικότητες και κινήματα έχουν αναπτυχθεί παντού στην Ελλάδα, έχουν αφήσει πίσω τους το «αναπτυξιακό» μοντέλο που προωθεί τον καταναλωτικό τρόπο ζωής και έχουν υιοθετήσει άλλες φιλοσοφίες και άλλους τρόπους προσωπικής και συλλογικής διαβίωσης.
Η πολύχρονη πορεία ζωής όλων αυτών των ανθρώπων και ομάδων έχει αποδείξει ότι υπάρχουν υγιή και δυναμικά κοινωνικά κύτταρα, οι δράσεις των οποίων επιθυμούν να συναντηθούν και να συντονιστούν, έτσι ώστε να εκφραστεί η κοινή πολιτική τους φιλοσοφία, σε μια προοπτική μετασχηματισμού που ανοίγει το δρόμο για μια κοινωνία που θα στηριχθεί:

  • στο αποαναπτυξιακό μοντέλο της οικονομίας των αναγκών, της επάρκειας και του μικρότερου οικολογικού αποτυπώματος στη βάση της αφθονίας των υλικών και άυλων Κοινών,
  • στην κοινοτική οργάνωση με βάση την προσωπική και συλλογικήαυτονομία,
  • σε αμεσοδημοκρατικούς θεσμούς και στη θέσμιση της άμεσης δημοκρατίας με τη μορφή του ομοσπονδιακού Κοινοτισμού.

Πρόκειται για τη διάδοση της παραπάνω θέσης μας, που διευρύνεται και διασυνδέεται εδώ και τώρα. Και εν μέρει, λόγω της επιρρεπούς στην κρίση φύσης του σημερινού κοινωνικού συστήματος, είναι δυνατόν να γίνει πράξη και λογική της πλειοψηφίας.
Στα σημερινά εγχειρήματα του πολύμορφου αυτού κινήματος και στις δραστηριότητές του, εμπεριέχονται οι δυνατότητες μιας κοινωνίας σε μετακαπιταλιστική μετάβαση. Στοιχεία της έχουν ήδη δημιουργηθεί, εάν και ακόμα ξετυλίγονται και δεν είναι πλήρη. Τέτοια στοιχεία είναι αυτά της άμεσης δημοκρατίας στα πλαίσια της λειτουργίας των εγχειρημάτων, της οικολογίας με τη μορφή του μικρότερου οικολογικού αποτυπώματος στις οικονομικές δραστηριότητές τους, της οικονομίας των αναγκών στις πρακτικές της αλληλέγγυας και συνεργατικής οικονομίας που υλοποιούν. Της ισότητας των αμοιβών και των αυτοκαθοριζόμενων συνθηκών εργασίας από τα μέλη τους, της ισότητας των φύλων και των μειονοτήτων στη συμμετοχή και στη λήψη των αποφάσεων κ.λπ.
Ταυτόχρονα αυτά τα εγχειρήματα είναι πάντα εκτεθειμένα στον κίνδυνο να εκληφθούν ως ιδιοτελείς προσπάθειες για βελτίωση των συνθηκών ζωής μόνο των μελών τους και όχι και των κοινοτήτων γύρω τους. Αμυντικές μάχες, συγκρούσεις και διαπραγματεύσεις για οικειοποίηση κοινών πόρων απαιτούνται για όσο διάστημα το ιεραρχικό εθνικό κράτος και η καπιταλιστική αγορά με τίς αντίστοιχες λογικές τους κυριαρχούν. Αυτές οι μάχες θα γίνονται πιο επιτυχείς, αν δίνονται στο πλαίσιο ενός ισχυρού, κοινού και πάνω από όλα χειραφετικού κοινωνικού κινήματος.
Το συγκεκριμένο μετα-καπιταλιστικό όραμα είναι ένας κόσμος που δεν είναι ιεραρχικός, αλλά συνδεδεμένος με δίκτυα λειτουργικά όλων των επιπέδων και δεσμών, είναι αυτο-οργανωμένος και οι βασικές προσωπικές ανάγκες όλων των πολιτών μπορούν να ικανοποιηθούν μέσω της αφθονίας των συλλογικών αγαθών (Commons). Αυτός ο κόσμος θα χαρακτηρίζεται εξάλλου από αυτοκαθοριζόμενες και γεμάτες ευθύνη σχέσεις δραστηριοτήτων και εργασίας, οι οποίες θα φέρνουν χαρά και νόημα, χωρίς υπερβολική εκμετάλλευση πόρων ή καταστροφή οικοσυστημάτων.
Το κίνημα των κοινοτήτων εμπιστεύεται το ανθρώπινο δυναμικό και μεταφράζει την έννοια της βιωσιμότητας στη γλώσσα των ανθρώπινων αναγκών: Υπάρχει μια βασική ανάγκη, η διατήρηση του πλανήτη, η οποία μπορεί να ικανοποιηθεί μόνο εάν οργανώσουμε την ικανοποίηση, τόσο των ατομικών όσο και των συλλογικών αναγκών, σε αρμονία με τα όρια που βάζουν οι δυνατότητες των οικοσυστημάτων της γης. Η κοινή χρήση είναι ένας συγκεκριμένος τρόπος αντιμετώπισης της ανθρώπινης και μη ανθρώπινης φύσης, ο οποίος δεν βασίζεται στους καταναγκασμούς του αφηγήματος της «ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων», αλλά αναγνωρίζει ότι εμείς οι άνθρωποι είμαστε ένα (ανα)παραγόμενο στοιχείο του πλανήτη γη. Τα Κοινά (Commons) βέβαια ενδέχεται να μην επιλύσουν μακροπρόθεσμα όλα τα προβλήματα του κόσμου. Αλλά ζούμε το τέλος του καπιταλιστικού κόσμου, στο οποίο δυστοπικό τέλος, οι αντιθέσεις μάλλον τείνουν να επιδεινώνονται και οι συγκρούσεις γίνονται όλο και πιο βάναυσες. Για αυτό είναι ιδιαίτερης σημασίας η δημιουργία θετικών προοπτικών, η διατύπωση και - περισσότερο από οτιδήποτε - η πρακτική ενός αλληλέγγυου οράματος.
Για το μέλλον, φαίνεται επιθυμητό και απαραίτητο να βρεθεί κοινά αποφασισμένη και συντονισμένη κατεύθυνση για την προοπτική του κινήματος. Ο όρος σύγκλισηταιριάζει σε τέτοιες διαδικασίες σχηματισμού συμμαχιών και περιλαμβάνει επίσης πολλά άλλα ρεύματα που κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση. Ταυτόχρονα, πρέπει επίσης να εντατικοποιηθούν οι συζητήσεις γύρω από το περιεχόμενο, ώστε να αναλυθούν παραπέρα και τα στρατηγικά ζητήματα, αλλά και να συζητηθούν ανοιχτά τα αμφιλεγόμενα ζητήματα. Μόνο έτσι μπορεί να αποφευχθεί η σημερινή πραγματικότητα, όπου τα διαφορετικά ρεύματα δεν είναι συνδεδεμένα και δρουν παράλληλα και απομονωμένα. Θα χρειασθεί να ληφθεί μέριμνα ώστε να προέλθει μια διασύνδεση που θα χαρακτηρίζεται βέβαια από ποικιλομορφία και όχι οπωσδήποτε από ταύτιση.
Θα χρειασθεί επίσης να γίνει κοινά αποδεκτός ένας όρος που θα μπορέσει να αποτελέσει την κοινή στέγη, τον κοινό στόχο και να περιλαμβάνει τον κοινό ορίζοντα κατανόησης των διαφορετικών ρευμάτων, που δεν μπορεί να είναι άλλος από το ξεπέρασμα του καπιταλισμού.
Γενικότερα, ήρθε ο καιρός, που τα όποια-σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο- σημερινά κοινωνικά κινήματα θα χρειασθεί, στηριζόμενα στη αναβίωση του πνεύματος του κοινοτισμού στις σύγχρονες σημερινές συνθήκες και συνδεόμενα μεταξύ τους, να μετατραπούν σε ενιαίο πολιτικό κίνημα μετάβασης για την μετακαπιταλιστική κοινωνία.
Ειδικά για τη χώρα, που βρίσκεται σε συνθήκες οικονομικού πολέμου και έχει μετατραπεί σε αποικία χρέους, το πολύμορφο αυτό κίνημα θα χρειασθεί να διαμορφώσει ένα ελκυστικό πρόγραμμα διεκδίκησης της «εδώ και τώρα» αλλαγής πορείας, δημιουργώντας ταυτόχρονα τα στοιχεία και τις κοινωνικές δομές του νέου κόσμου που οραματίζεται, αφήνοντας πίσω τον καπιταλιστικό κόσμο που μας οδηγεί στην κοινωνική και οικολογική κατάρρευση.
Η μελλοντική επιδίωξη της κοινωνικής χειραφέτησης και της ένταξης των ανθρώπινων κοινοτήτων –πέρα από σύνορα-με ισορροπία στα πλαίσια ενός πεπερασμένου πλανητικού οικοσυστήματος, θα μπορέσει να υλοποιηθεί μόνο από μια σύγκλιση, στη δράση και στη σκέψη, των παραπάνω κοινωνικοπολιτικών ρευμάτων, και στο επίπεδο της καθημερινής ζωής, και στο επίπεδο της κοινωνικής και πολιτικής θέσμισης. Και καταρχήν στην διαπαιδαγώγηση –μέσα από την συμμετοχή-του απαραίτητου ανθρωπολογικού τύπου -σε κρίσιμο αριθμό- που θα βάλει όλη την κοινωνία σε περίοδο κοινωνικοοικολογικού μετασχηματισμού. Ξεκινώντας βασικά από κάθε τοπική κοινωνία.

Τρίτη, 8 Ιανουαρίου 2013

Το κείμενο ανακοίνωση της ΠΟΕ ΟΤΑ: «Καπετάν Πάσχο Μανδραβέλη», δυσάρεστα μαντάτα



«Καπετάν Πάσχο Μανδραβέλη», δυσάρεστα μαντάτα φαίνεται ότι χτύπησαν την πόρτα σου τις ημέρες των εορτών. Η υπόθεση της λίστας Λαγκάρντ και η εμπλοκή του πρώην Υπουργού Οικονομικών Γιώργου Παπακωνσταντίνου, αλλά και η μετέπειτα αποκάλυψη πώς η σύζυγος σου υπηρετούσε στο γραφείο του ως στενή συνεργάτιδα του από την εποχή που ήταν Διευθυντής του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και όσο παρέμεινε Υπουργός της κυβέρνησης Παπανδρέου, σίγουρα δεν ήταν το δώρο το οποίο περίμενες να σου φέρει ο Αι Βασίλης.

Γνωρίζαμε «Καπετάν Πάσχο Μανδραβέλη» πώς κάθε άρθρο σου ήταν υποβολιμαίο, έκρυβε σκοπιμότητες και εξυπηρετούσε συμφέροντα. Τώρα όμως αποκαλύπτεται και από πού πήγαζε αυτή η λυσσαλέα, αήθης και προκλητική επίθεση σε βάρος των μελών της Εκτελεστικής Επιτροπής της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. και κυρίως του Προέδρου της Θέμη Μπαλασόπουλου, κατά συνέπεια και των εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Από τις «στενές επαφές» με το σύστημα της εξουσίας, όπως με τον κ. Γιώργο Παπακωνσταντίνου και πολλούς άλλους που θέλουν να ξεπουλήσουν τη Δημόσια και Δημοτική περιουσία έναντι πινακίου φακής και να παραδώσουν βορά στους επιχειρηματίες-εργολάβους τις υπηρεσίες των Δήμων, μεταξύ των οποίων και την καθαριότητα.

Γιατί «Καπετάν Πάσχο Μανδραβέλη» δεν αισθάνθηκες ούτε μία φορά την ανάγκη να ασκήσεις κριτική στον πρώην Υπουργό Οικονομικών κ. Γιώργο Παπακωνσταντίνου, ούτε καν τώρα με το σάλο που έχει προκαλέσει η εξαίρεση συγγενών του από τη λίστα Λαγκάρντ, όταν κατανάλωνες δοχεία μελάνι για τους συνδικαλιστές της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. και του Δημοσίου, εκτοξεύοντας τόνους λάσπης ; Γιατί πάντοτε εμφανίστηκες φανατικός υποστηρικτής του συστήματος, αλλά ποτέ όσων απλών πολιτών κατέβηκαν στους δρόμους να υπερασπιστούν το δικαίωμα στη δουλειά και να ζουν με αξιοπρέπεια τις οικογένειες τους; 

Μήπως γιατί «Καπετάν Πάσχο Μανδραβέλη» η σύζυγος σου, υπάλληλος του Ι.Κ.Α. Κοζάνης, αποσπάστηκε στο ΠΑ.ΣΟ.Κ. και υπηρέτησε στο πλευρό του κ. Γιώργου Παπακωνσταντίνου όταν αυτός πήρε τη θέση του Διευθυντή του κόμματος και αργότερα του εκπροσώπου του ΠΑ.ΣΟ.Κ. (2003-2004); Μήπως γιατί η σύζυγος σου αποτέλεσε μέλος του ιδιαίτερου γραφείου του κ. Γιώργου Παπακωνσταντίνου όταν αυτός ήταν Υπουργός Οικονομικών, αλλά και μετέπειτα όταν διετέλεσε Υπουργός Περιβάλλοντος ; Δικαιολογίες του τύπου, δεν είναι του ανδρός της και δεν είναι του πατρός της, είναι φθηνές. Είναι φθηνές και άστοχες «Καπετάν Πάσχο Μανδραβέλη» γιατί παρόμοιες περιπτώσεις τις καταδίκαζες και εγκαλούσες τους εμπλεκόμενους.

«Καπετάν Πάσχο Μανδραβέλη» ο βασιλιάς αποδείχθηκε γυμνός. Γυμνός από αξιοπιστία, γυμνός από εγκυρότητα, γυμνός από σοβαρότητα. Σε αντίθεση, αποδείχθηκε τι κρύβονταν πίσω από τις λέξεις και τις επιθέσεις που κατ’ εξακολούθηση εξαπέλυες μέσω των Μέσων Ενημέρωσης τα οποία υπηρετείς. Φάνηκε ξεκάθαρα «Καπετάν Πάσχο Μανδραβέλη» γιατί στόχευες τους συνδικαλιστές της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. αλλά και τους εργαζομένους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης «μουσάτοι της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.» και ενδιαφερόσουν τόσο πολύ για τους Δήμους και την καθαριότητα. Ταυτίστηκες με τα γραφόμενα σου με το σύστημα που εξυπηρετούσε και ο κ. Παπακωνσταντίνου και επιθυμεί διακαώς να προχωρήσει στην ιδιωτικοποίηση της καθαριότητας των Δήμων, παραχωρώντας την σε συγκεκριμένα επιχειρηματικά-εργολαβικά συμφέροντα αγνοώντας και αδιαφορώντας για την οικονομική επιβάρυνση των πολιτών. 

Α, και μία λεπτομέρεια. Τόσο ο κ. Παπακωνσταντίνου όσο και η σύζυγος του κ. Μανδραβέλη κατάγονται από την Κοζάνη. Στην ίδια περιοχή εκλέγεται και το ανερχόμενο στέλεχος του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Πάρις Κουκουλόπουλος που πρωτοστατεί στην ιδιωτικοποίηση και την εκχώρηση στα μεγάλα επιχειρηματικά-εργολαβικά-εκδοτικά συμφέροντα της διαχείρισης των απορριμμάτων.

Υ.Γ.: Τώρα, «Καπετάν Πάσχο Μανδραβέλη» υπάρχει και θέμα ασυμβίβαστου με τη θέση του Έφορου Δημοσίων Σχέσεων που κατέχεις στην προσωρινή Εκτελεστική Επιτροπή της Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α. Ο Πρόεδρος της κ. Γιώργος Παπαχρήστου θα πρέπει να μεριμνήσει άμεσα για την αντικατάστασή σου.  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου