Αποανάπτυξη-Τοπικοποίηση με σχεδιασμό και όχι καταστροφή με μνημόνια!

ΤΜετά το 4ο κατά σειράν μνημόνιο, τώρα έρχεται η «μια από τα ίδια ανάπτυξη», ίσως πιο «δίκαια», υπόσχεται η κυβέρνηση. Με διεθνείς επενδύσεις για μεταφορά του πλούτου της χώρας στο εξωτερικό, στα χέρια των διεθνών επενδυτών, αυτών καλέ που μας δανείζανε όλα αυτά τα χρόνια και τώρα τους χρωστάμε τα «μαλλιά της κεφαλής μας».

Τι και αν κάποιοι από μας φωνάζουμε όλα αυτά τα χρόνια: σεισάχθεια και αποανάπτυξη!(http://www.topikopoiisi.eu/theta941sigmaepsiloniotasigmaf/36) και «στροφή σεαποκεντρωμένη, τοπικοποιημένη, αμεσοδημοκρατική κοινωνία ίσης κατανομής και του μικρότερου δυνατού οικολογικού αποτυπώματος».
Μα τα μνημόνια δεν πετύχανε –χωρίς να το θέλουμε-αποανάπτυξη; Τι είναι η συρρίκνωση κατά 25% του ΑΕΠ της χώρας, αν δεν είναι αποανάπτυξη; Λένε μερικοί κυνικοί!
Απαντάμε: πρώτα -πρώτα το ΑΕΠ μιας χώρας δεν είναι κατάλληλος δείκτης για την ευζωία των κατοίκων της και σήμερα αμφισβητείται αυτό και υπάρχουν οικονομολόγοι, κυβερνήσεις και διεθνείς οργανισμοί που εργάζονται εδώ και δεκαετίες για τη διαμόρφωση καλύτερων δεικτών ευημερίας, διότι η προσήλωση στο ΑΕΠ θέτει στο περιθώριο της κοινωνικής συνείδησης το περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος της ανάπτυξης (http://www.topikopoiisi.eu/902rhothetarhoalpha/1559378 καιhttp://www.topikopoiisi.eu/theta941sigmaepsiloniotasigmaf/2087834).
Στη συνέχεια λέμε ότι: αποανάπτυξη κάνεις με συνειδητό σχεδιασμό και όχι με καταστροφή μέσω των μνημονίων!
Η βασική ιδέα της αποανάπτυξης-τοπικοποίησης είναι η αλληλέγγυα, δημοκρατική, κοινωνική και οικολογική οικονομία με χαμηλή κατανάλωση πόρων – και όχι η φτώχεια και η ύφεση με ντιρεκτίβες λιτότητας, συνδυασμένη μάλιστα με καταστροφή του περιβάλλοντος και οικολογική υποβάθμιση που βιώνουν οι άνθρωποι σήμερα στην Ελλάδα.
Οι αρνητικές συνέπειες των δήθεν λύσεων για την κρίση, βύθισαν τους ανθρώπους στην Ελλάδα στη δυστυχία και έφερε την Ευρώπη στο χείλος της ανθρωπιστικής καταστροφής. Αντίθετα πολλοί πλούσιοι Έλληνες κατάφεραν - με τη βοήθεια της υπόλοιπης Ευρώπης - να βγάλουν τα περισσότερα περιουσιακά τους στοιχεία από τη χώρα. Για να προστατεύσουν τον εαυτό τους από μια ενδεχόμενη πλήρη κατάρρευση της οικονομίας, αλλά αυτό επιτάχυνε ταυτόχρονα αυτή την κατάρρευση και σε γενικές γραμμές αύξησε την ανισότητα, τις συγκρούσεις κατανομής και τον αποκλεισμό.
Την ίδια στιγμή η κρίση-πολλές φορές το τονίσαμε αυτό και σαν ιστοσελίδα και στις ομιλίες συζητήσεις με τα εναλλακτικά εγχειρήματα που ξεπήδησαν σε όλο αυτό το διάστημα-είχε και έχει ακόμα ένα θετικό: Μας αναγκάζει επίσης να αναζητήσουμε νέες δυνατότητες και τρόπους ζωής, συνύπαρξης και εργασίας, καθώς και διευρυμένους χώρους για να δοκιμάζουμε όλα αυτά. Εγχειρήματα που πριν την κρίση για χρόνια διαχειρίζονταν από μικρές μειοφηφικές πρωτοβουλίες ( από ελευθεριακές, αντιφασιστικές ή ομάδες αλληλεγγύης για παράδειγμα), βρίσκουν τώρα μεγάλη απήχηση και δημιουργούνται καινούργια, με νέες ιδέες. Υπάρχουν αυτοδιαχειριζόμενοι χώροι και εγχειρήματα γειτονιάς, κοινωνικά-αλληλέγγυα ιατρεία, δίκτυα-οάσεις μη χρηματικής οικονομίας και ανταλλαγής, κοινωνικά παντοπωλεία με δωρεάν διάθεση προϊόντων και αντικειμένων κυρίως από «δεύτερο χέρι», νέας μορφής συνεταιρισμοί(χωρίς διοικητικά συμβούλια , με συνέλευση μελών), εργαστήρια και πρότζεκτ αυτοβοήθειας. Μοντέλα συλλογικής εργασίας και συνεργατικές με αποφάσεις στη βάση της συναίνεσης και της άμεσης δημοκρατίας, γίνονται πλατιά γνωστά και οικεία. Μερικοί άνθρωποι λοιπόν στην Ελλάδα αναγκάσθηκαν και αναγκάζονται να συνευρεθούν και να οικοδομήσουν στοιχεία μιας ενωμένης και ειρηνικής κοινωνίας «από τα κάτω».
Αλλά οι προϋποθέσεις για όλα αυτά είναι κατανοητά δύσκολες - η πλειοψηφία της κοινωνίας βιώνει τη συρρίκνωση, όχι ως δημιουργία νέων δυνατοτήτων, αλλά ως καταστροφή. Γιατί παρά αυτά τα φωτεινά σημάδια της ελπίδας, ο ισολογισμός της μέχρι τώρα λιτότητας παραμένει καταστροφική. Η βρεφική θνησιμότητα αυξήθηκε μόνο μεταξύ 2008 και 2010 κατά 43%. Η επίσημη ανεργία βρίσκεται στο 25%, ενώ η ανεργία των νέων φθάνει ακόμη και στο 50%. Ολόκληρες οικογένειες ζουν από την μικρή σύνταξη των παππούδων. Σύμφωνα με δημοσίευμα του ίδιου του ελληνικού κοινοβουλίου σχεδόν 6,5 εκατομμύρια Ελλήνων ζουν μέσα στη φτώχεια - αυτό είναι το 58% του πληθυσμού! Ένας τρίτο του πληθυσμού δεν έχει ασφάλιση υγείας. Οι διαδηλώσεις, οι διαμαρτυρίες και ενέργειες ενάντια σε αυτές τις πολιτικές ήταν και είναι κοινός τόπος – ακριβώς όπως και η βίαιη καταστολή τους από την αστυνομία.
Περισσότερη «λιτότητας» χωρίς περικοπή ή εξάλειψη του χρέους θα επιδεινώνει συνεχώς την κατάσταση, χωρίς να την επιλύει. Η κλασική πολιτική πρόταση-από όλα σχεδόν τα κόμματα- για μια μονόπλευρη εστίαση στην μια από τα ίδια «ανάπτυξη» και στις επενδύσεις με στόχο το κέρδος κερδών, δεν μπορεί να είναι η απάντηση και αυτό είναι ολοφάνερο. Παραμένουν άλυτες-και σε παγκόσμιο επίπεδο-οι αντιθέσεις και οι συγκρούσεις για ισότιμη και δίκαιη κατανομή των βαρών και των πλεονασμάτων, καθώς και η οικολογική καταστροφή. Χρειαζόμαστε μια εναλλακτική λύση, η οποία θα αντιμετωπίζει μαζί τα οικολογικά και κοινωνικά προβλήματα και τις αιτίες τους. Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε αλλαγές σε πολλαπλά επίπεδα: στο προσωπικό και συλλογικό επίπεδο συνείδησης, στην οργάνωση και αυτοοργάνωση, στο θεσμικό πολιτικό επίπεδο. Να επανέλθει το πνεύμα του κοινοτισμού για να βρούμε συλλογικά τις απαιτούμενες σήμερα ριζοσπαστικές λύσεις. Να στηρίξουμε και να πολλαπλασιάσουμε τα αυτοοργανωμένα εναλλακτικά εγχειρήματα σε όλους τους ζωτικούς τομείς της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας, ώστε να αναπνεύσει ο πληθυσμός και να επανέλθει η ελπίδα για το μέλλον, κόντρα στη δυστοπία των μνημονιακών πολιτικών.

Επισκεφθείτε και την νέα ιστοσελίδα μας: http://www.topikopoiisi.eu/






Δευτέρα, 4 Ιουνίου 2012

ΠΡΟΤΑΣΗ για ένα εναλλακτικό σχέδιο βιώσιμης οικονομίας, κοινωνικής συνοχής και δημιουργίας θέσεων εργασίας

Ομάδα των Πράσινων στο Ευρωκοινοβούλιο


Για την έξοδο της Ελλάδας από την κρίση είναι απαραίτητο ένα εναλλακτικό οικονομικο σχέδιο στην βάση κυρίως ενός ΠΡΑΣΙΝΟΥ Κοινωνικού Συμβολαίου (Green New Deal), με έμφαση στην απεξάρτηση από ορυκτά καύσιμα και την πράσινη στροφή της ελληνικής οικονομίας. Η μεταρρύθμιση της Ελλάδας απαιτεί ένα συγκροτημένο πλάνο εναλλακτικής πολιτικής, προς μια κατεύθυνση διαφορετική από αυτή που ακολουθούνταν έως σήμερα, μια πολιτική που θα τοποθετήσει στο κέντρο της την κοινωνία. Απαιτεί επίσης ένα εύλογο χρονικό διάστημα για την υλοποίηση των αλλαγών και μεταρρυθμίσεων. Πολιτικές με χρονικό ορίζοντα ελάχιστων μηνών που προωθούν περικοπές και γενικευμένη λιτότητα οδηγούν στην καταστροφή της βιώσιμης οικονομικής δραστηριότητας και σε βαθύτερη δημοσιονομική κρίση. Πρόκειται για έναν φαύλο κύκλο ορατό στον οποιονδήποτε μελετήσει τα αποτελέσματα αυτών των πολιτικών στην πραγματική οικονομία και στην κοινωνία.

- Βελτίωση της ανταγωνιστικότητας: Η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας δεν μπορεί να βασιστεί σε δημιουργία τριτοκοσμικών συνθηκών εργασίας και απορρύθμιση της νομοθεσίας κοινωνικής προστασίας, που αντιβαίνουν επιπλεον το ευρωπαϊκό κεκτημένο, αλλά στην αναβάθμιση της καινοτομίας, της ενεργειακής αποτελεσματικότητας και της βιώσιμης διαχείρισης των φυσικών πόρων, των ικανοτήτων και δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, στην μείωση της γραφειοκρατίας, στην εξάλειψη της διαφθοράς, στη βέλτιστη αξιοποίηση των υπαρχόντων ευρωπαϊκών και τοπικών οικονομικών πόρων.

- Μεταρρύθμιση της διοίκησης: απαιτούνται πράγματι μεταρρυθμίσεις στη διοίκηση ώστε να είναι αποτελεσματική, πρός όφελος των πολιτών και υπερασπιστής του δημόσιου συμφέροντος, αλλά και να έχει συνέχεια ανεξαρτήτως των κυβερνητικών αλλαγών. Η διάλυση της διοίκησης η οριζόντιες περικοπές χωρίς στόχους και σχεδιασμό φέρνουν αντίθετα αποτελέσματα σε μια εποχή κατά την οποία απαιτείται αποτελεσματική διοίκηση για την εφαρμογή πολιτικών. Για να αλλάξει η διοίκηση και να προωθηθούν πραγματικές μεταρρυθμίσεις χρειάζεται να αξιοποιηθούν οι προτάσεις των φορέων και των ίδιων των υπαλλήλων μαζί με εμπειρίες και καλές πρακτικές από την οργάνωση και λειτουργία της διοίκησης (κεντρικής, περιφερειακής και τοπικής) άλλων χωρών.

Μεταρρύθμιση της οικονομίας: Προτείνουμε ένα επενδυτικό πακέτο ΠΡΑΣΙΝΟΥ Κοινωνικού Συμβολαίου (Green New Deal) για την αναζωογόνηση και διαρκή αλλαγή προσανατολισμού της πραγματικής οικονομίας, επιπλέον βοήθεια από αδιάθετες ευρωπαϊκές πηγές, “ομόλογα έργου” ( ή ευρωομόλογα, αν υιοθετηθούν) και εγγυήσεις, συμπληρωματικά με την αποτελεσματική αξιοποίηση των 15 δισεκατ των αδιάθετων πόρων του ΕΣΠΑ που είναι χρηματοδοτήσεις προς την Ελλάδα που από το Αγροτικό Ταμείο, το Ταμείο Ένταξης Μεταναστών και Προσφύγων και άλλα ευρωπαϊκά προγράμματα.

Προτείνουμε δέκα προτεραιότητες για μια ισορροπημένη και αποτελεσματική πράσινη οικονομική μεταρρύθμιση - ένα ΠΡΑΣΙΝΟΥ Κοινωνικού Συμβολαίου (Green New Deal).

1. Δημιουργία θέσεων εργασίας για νέους κι ανέργους: Διάθεση 5 δισεκ ευρώ (τόσο από τους αδιάθετους πόρους του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου αλλά και νέους ευρωπαϊκούς πόρους που προέρχονται από αδιάθετους πόρους των διαρθρωτικών ταμείων, εγγυήσεις για δάνεια και κυρίως με τη μορφή αρχικού κεφαλαίου), στοχευμένα κι αποτελεσματικά, για την δημιουργία πραγματικών και βιώσιμων θέσεων εργασίας για νέους κι ανέργους. Δεν πρέπει να σπαταλιόνται σε σεμινάρια και μελέτες, όπως τώρα αλλά να αξιοποιηθούν καλές πρακτικές και εμπειρία ευρωπαϊκών χωρών. Η έμφαση πρέπει να δοθεί σε σχέδια πράσινης και κοινωνικής επιχειρηματικότητας, αλλά και για την απασχόληση σε υπάρχουσες μικρομεσαίες επιχειρήσεις και σε μη κυβερνητικές οργανώσεις, για την ανάπτυξη περιβαλλοντικών και κοινωνικές υποδομών και υπηρεσιών, ώστε να εξισορροπηθεί η βίαιη απώλεια μισθών και συντάξεων αλλά και να καλυφθούν οι τεράστιες ελλείψεις που υπάρχουν σε αυτούς τους τομείς.

Μεγάλο δυναμικό για δημιουργία θέσεων εργασίας υπάρχει στους τομείς δημιουργίας καινοτόμων πράσινων και κοινωνικών υπηρεσιών και προϊόντων, ολοκληρωμένης οικολογικής διαχείρισης των απορριμμάτων, αποκατάστασης της βιοποικιλότητας, προστασίας και διαχείρισης φυσικών περιοχών, ακτών και δασών, προστασίας και διαχείρισης των φυσικών πόρων και των νερών, ενίσχυσης κοινωνικά ευάλωτων ομάδων και αλληλοβοήθειας (συμπληρωματικά με τα θέματα εξοικονόμησης ενέργειας και εφαρμογής ΑΠΕ).

Χρειάζεται, όμως, να αλλάξουν οι όροι χρηματοδότησης (με την υιοθέτηση ενός εργαλείου εγγυοδοσίας) ώστε να δωθούν χρήματα αμέσως σε πάνω από 300.000 άνεργους νέους, με στόχο να δημιουργηθούν οι θέσεις εργασίας. Σήμερα οι όροι εφαρμογής των προγραμμάτων προβλέπουν οι άνεργοι να διαθέσουν πρώτα τα χρήματα για αγορές εξοπλισμού, και μετά όταν αξιολογηθούν τα προγραμματα, να αποπληρωθούν τα τιμολόγια, ενώ το ΦΠΑ δεν είναι επιλέξιμη δαπάνη. Στις σημερινές συνθήκες κάτι τέτοιο είναι αδύνατο να αποφέρει αποτελέσματα, ενώ δεν βοηθάει τους νέους να ξεκινήσουν ένα επάγγελμα ή να αποκτήσουν εργασιακή εμπειρία.

2. Ενίσχυση παρεμβάσεων εξοικονόμησης ενέργειας και προώθησης ΑΠΕ: Διάθεση άτοκων κεφαλαίων, εγγυήσεων και ενισχύσεων ύψους 8 δισ ευρώ στοχευμένα για προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας και εφαρμογών ΑΠΕ σε δημόσια κτίρια, κατοικίες και γειτονιές, κυρίως μέσω ΜΜΕ και κοινωνικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων το διάστημα 2012 – 2014, μέχρι να ενεργοποιηθούν οι πόροι των νέων διαρθρωτικών ταμείων (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ταμείο Συνοχής που θα διαθέσουν πόρους για την εξοικονόμηση ενέργειας και τις ΑΠΕ).

Σταδιακή απεξάρτηση απο τον λιγνίτη με παράλληλη εφαρμογή πολιτικών αναζωογόνησης της οικονομίας περιοχών που έχουν δεσμευτεί μονομερώς με τον λιγνίτη, ώστε να διαφοροποιηθεί η τοπική οικονομία, να μετατραπούν σε κέντρα παραγωγής ανανεώσιμης τεχνολογίας αλλά και τεχνολογιών για την αξιοποίηση της ανανεώσιμης τεχνολογίας, μέσω διάθεσης δημόσιων πόρων της τάξης των 2 δισεκ. Ευρώ.

3. Μικρομεσαίες επιχειρήσεις: Αξιοποίηση του Ταμείου Εγγυήσεων για Ενίσχυση των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων κι υιοθέτηση ρεαλιστικών όρων χρηματοδότησης που αντιστοιχούν στις σημερινές συνθήκες, ώστε να φτάσει πραγματικά ρευστότητα στις ΜΜΕ των αδιάθετων πόρων ύψους 4 δισεκ ευρώ.

4. Ενίσχυση κοινωνικής οικονομίας: Διάθεση ενισχύσεων, άτοκων δανείων και εγγυήσεων ύψους 5 δισεκατομμυρίων ευρώ για τη δημιουργία κοινωνικών συνεταιριστικών επιχειρήσεων στους τομείς της επαναχρησιμοποίησης και της κομποστοποίησης απορριμάτων (συμπληρωματικά με τις χρηματοδοτήσεις για ανάπτυξη προγραμμάτων ανακύκλωσης μέσω των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης απορριμμάτων και των πόρων του ΕΣΠΑ που έχουν απορροφηθεί σε πολύ μικρό ποσοστό), συνεταιρισμών παραγωγών – καταναλωτών, κοινωνικών υπηρεσιών κα.

5. Δίκτυο μεταφορών – συγκοινωνιών: Χρήση των πόρων ύψους 5 δισεκ ευρώ του ΕΣΠΑ και του πρόσφατα αποφασισμένου εργαλείου διάχυσης κινδύνου (Risk Sharing Facility) (ύψους 1,5 δις) για την ανάπτυξη του σιδηροδρομικού δικτύου και των δημόσιων ΜΜΜ, του μετρό και δικτύου ποδηλατόδρομων και συνδιασμένων μέσων μεταφοράς που καλύπτουν και τις ανάγκες των νησιών κι όχι σχεδόν αποκλειστικά για την προώθηση αυτοκινητόδρομων που δεν είναι – τουλάχιστον όλοι – οικονομικά και περιβαλλοντικά βιώσιμοι. Αναγνώριση του κοινωνικού χαρακτήρα της ακτοπολοϊας και της ανάγκης άρσης της απομόνωσης της νησιωτικής χώρας μέσα από την ανάπτυξη ενός αξιόπιστου δικτύου σύγχρονων περιβαλλοντικά αναβαθμισμένων και ενεργειακά αποτελeσματικών σκαφών που εξυπηρετούν τις ανάγκες των νησιών 12 μήνες το χρόνο.

6. Ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη: Για την αντιμετώπιση της ανεργίας στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη ανάπτυξη ενός σχεδίου και ενίσχυση με πόρους ύψους 3 δις ενός σχεδίου για συμπληρωματική παραγωγή πιο πράσινων, ενεργειακά πιο αποτελεσματικών σκαφών για τις συνδέσεις των νησιών αλλά και τμημάτων πράσινης τεχνολογίας (πχ τμήμα ανεμογεννητριών, πλωτών αιολικών συστημάτων, συστήματα αφαλάτωσης με χρήση ΑΠΕ κα).

7. Αναζωογόνηση του κατασκευαστικού κλάδου μέσου της πράσινης μεταρρύθμισης του: Για την αντιμετώπιση της απασχόλησης των εργαζομένων στους κλάδους της οικοδομής αλλά της βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών ιδιαίτερα σε υποβαθμισμένα αστικά κέντρα αλλά και την επίτευξη κλιματικών και περιβαλλοντικών στόχων, διάθεση το διάστημα 2012-2014 ενισχύσεων διάθεση ενιχύσεων, άτοκων δανείων κι εγγυήσεων ύψους 10 δισεκατομμυρίων ευρώ. Μεταστροφή του κατασκευαστικού κλάδου στην αναπαλαίωση, αναστήλωση κτιρίων, σε αλλαγές χρήσεων και αναβάθμιση παλαιών κτιρίων, μονώσεις κτλ.

8. Ενίσχυση των μεταρρυθμίσεων στην αγροτική παραγωγή και την ύπαιθρο: Αξιοποίηση των αδιάθετων πόρων από το αγροτικό ταμείο για την ενίσχυση της επιστροφής νέων στην ύπαιθρο και την ενίσχυση της βιολογικής γεωργίας και κτηνοτροφίας.

9. Υγεία-μετανάστευση: Διάθεση 1,5 δισεκ ευρώ για ενίσχυση των υποδομών υγείας μέσα από την αναδιοργάνωση των υπηρεσιών υγείας, ώστε να βελτιωθεί η πρόσβαση όλων των πολιτών στις υπηρεσίας υγείας, με έμφαση στην πρόληψη, την ανάπτυξη της καινοτομίας και την έγκαιρη αντιμετώπιση των υγειονομικών προκλήσων από διασυνοριακούς παράγοντες (κλιματική αλλαγή, μετανάστευση, αεροπορικές μετακινήσεις κα).
Μετανάστευση: Είναι γνωστό ότι οι περισσότεροι μετανάστες και αιτούντες άσυλο παγιδεύονται στην Ελλάδα, ενώ θέλουν να πάνε σε άλλες χώρες μέσω της Ελλάδας. Η λύση, λοιπόν - όπως και στην οικονομία έτσι και στο θέμα των μεταναστών - είναι περισσότερη Ευρώπη και περισσότερη ευρωπαϊκή αλληλεγγύη καθώς κι αποτελεσματική οργάνωση της διοίκησης στην Ελλάδα. Η αποτελεσματική αξιοποίηση μέρους των πόρων ύψους 309 εκατομμ ευρώ μπορεί να συμβάλλει στη βελτίωση των συνθηκών των μεταναστών και αιτούντων ασύλου, με ενίσχυση νοσοκομείων και συνεταιριστικών κοινωνικών ομάδων για παροχή βοήθειας τόσο σε μετανάστες όσο και σε έλληνες πολίτες που ζουν σε περιοχές με μεγάλη παρουσία μεταναστών. Έτσι θα προωθηθούν λύσεις ρεαλιστικές και βιώσιμες, βασισμένες σε μια ανθρωπιστική και οργανωμένη μεταναστευτική πολιτική, με αξιοποίηση υπαρχόντων ευρωπαϊκών πόρων αλλά και ενίσχυση της βιωσιμότητας των νοσοκομείων αλλά και των δομών κοινωνικής αλληλεγγύης για ανθρώπους που έχουν ανάγκη.

10. Πολιτισμός: Διάθεση πόρων ύψους 2 δισ για ενίσχυση της πολιτιστικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας και δράσεων, όχι μόνο ως στοιχείο αναγέννησης της κοινωνίας αλλά και ως εργαλείο περιφερειακής ανάπτυξης, κοινωνικής ένταξης κι απασχόλησης των νέων κι ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου