Από Κοινού: Συνέλευση για την Αποανάπτυξη και την Άμεση Δημοκρατία

Μαζί στον δρόμο προς έναν μετα-καπιταλιστικό κόσμο: με το πρόταγμα της Αποανάπτυξης-Τοπικοποίησης, του Κοινοτισμού και της Άμεσης Δημοκρατίας.
Καθόλα αυτά τα χρόνια της λεγόμενης οικονομικής κρίσης έχει λάβει χώρα στην νεοελληνική κοινωνία μία διαδικασία, με κεντρικό άξονα την επανανοηματοδότηση του αξιακού μας συστήματος και των πολιτικών μας προταγμάτων.
Μεμονωμένα άτομα αλλά και ομάδες, συλλογικότητες και κινήματα έχουν αναπτυχθεί παντού στην Ελλάδα, έχουν αφήσει πίσω τους το «αναπτυξιακό» μοντέλο που προωθεί τον καταναλωτικό τρόπο ζωής και έχουν υιοθετήσει άλλες φιλοσοφίες και άλλους τρόπους προσωπικής και συλλογικής διαβίωσης.
Η πολύχρονη πορεία ζωής όλων αυτών των ανθρώπων και ομάδων έχει αποδείξει ότι υπάρχουν υγιή και δυναμικά κοινωνικά κύτταρα, οι δράσεις των οποίων επιθυμούν να συναντηθούν και να συντονιστούν, έτσι ώστε να εκφραστεί η κοινή πολιτική τους φιλοσοφία, σε μια προοπτική μετασχηματισμού που ανοίγει το δρόμο για μια κοινωνία που θα στηριχθεί:

  • στο αποαναπτυξιακό μοντέλο της οικονομίας των αναγκών, της επάρκειας και του μικρότερου οικολογικού αποτυπώματος στη βάση της αφθονίας των υλικών και άυλων Κοινών,
  • στην κοινοτική οργάνωση με βάση την προσωπική και συλλογικήαυτονομία,
  • σε αμεσοδημοκρατικούς θεσμούς και στη θέσμιση της άμεσης δημοκρατίας με τη μορφή του ομοσπονδιακού Κοινοτισμού.

Πρόκειται για τη διάδοση της παραπάνω θέσης μας, που διευρύνεται και διασυνδέεται εδώ και τώρα. Και εν μέρει, λόγω της επιρρεπούς στην κρίση φύσης του σημερινού κοινωνικού συστήματος, είναι δυνατόν να γίνει πράξη και λογική της πλειοψηφίας.
Στα σημερινά εγχειρήματα του πολύμορφου αυτού κινήματος και στις δραστηριότητές του, εμπεριέχονται οι δυνατότητες μιας κοινωνίας σε μετακαπιταλιστική μετάβαση. Στοιχεία της έχουν ήδη δημιουργηθεί, εάν και ακόμα ξετυλίγονται και δεν είναι πλήρη. Τέτοια στοιχεία είναι αυτά της άμεσης δημοκρατίας στα πλαίσια της λειτουργίας των εγχειρημάτων, της οικολογίας με τη μορφή του μικρότερου οικολογικού αποτυπώματος στις οικονομικές δραστηριότητές τους, της οικονομίας των αναγκών στις πρακτικές της αλληλέγγυας και συνεργατικής οικονομίας που υλοποιούν. Της ισότητας των αμοιβών και των αυτοκαθοριζόμενων συνθηκών εργασίας από τα μέλη τους, της ισότητας των φύλων και των μειονοτήτων στη συμμετοχή και στη λήψη των αποφάσεων κ.λπ.
Ταυτόχρονα αυτά τα εγχειρήματα είναι πάντα εκτεθειμένα στον κίνδυνο να εκληφθούν ως ιδιοτελείς προσπάθειες για βελτίωση των συνθηκών ζωής μόνο των μελών τους και όχι και των κοινοτήτων γύρω τους. Αμυντικές μάχες, συγκρούσεις και διαπραγματεύσεις για οικειοποίηση κοινών πόρων απαιτούνται για όσο διάστημα το ιεραρχικό εθνικό κράτος και η καπιταλιστική αγορά με τίς αντίστοιχες λογικές τους κυριαρχούν. Αυτές οι μάχες θα γίνονται πιο επιτυχείς, αν δίνονται στο πλαίσιο ενός ισχυρού, κοινού και πάνω από όλα χειραφετικού κοινωνικού κινήματος.
Το συγκεκριμένο μετα-καπιταλιστικό όραμα είναι ένας κόσμος που δεν είναι ιεραρχικός, αλλά συνδεδεμένος με δίκτυα λειτουργικά όλων των επιπέδων και δεσμών, είναι αυτο-οργανωμένος και οι βασικές προσωπικές ανάγκες όλων των πολιτών μπορούν να ικανοποιηθούν μέσω της αφθονίας των συλλογικών αγαθών (Commons). Αυτός ο κόσμος θα χαρακτηρίζεται εξάλλου από αυτοκαθοριζόμενες και γεμάτες ευθύνη σχέσεις δραστηριοτήτων και εργασίας, οι οποίες θα φέρνουν χαρά και νόημα, χωρίς υπερβολική εκμετάλλευση πόρων ή καταστροφή οικοσυστημάτων.
Το κίνημα των κοινοτήτων εμπιστεύεται το ανθρώπινο δυναμικό και μεταφράζει την έννοια της βιωσιμότητας στη γλώσσα των ανθρώπινων αναγκών: Υπάρχει μια βασική ανάγκη, η διατήρηση του πλανήτη, η οποία μπορεί να ικανοποιηθεί μόνο εάν οργανώσουμε την ικανοποίηση, τόσο των ατομικών όσο και των συλλογικών αναγκών, σε αρμονία με τα όρια που βάζουν οι δυνατότητες των οικοσυστημάτων της γης. Η κοινή χρήση είναι ένας συγκεκριμένος τρόπος αντιμετώπισης της ανθρώπινης και μη ανθρώπινης φύσης, ο οποίος δεν βασίζεται στους καταναγκασμούς του αφηγήματος της «ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων», αλλά αναγνωρίζει ότι εμείς οι άνθρωποι είμαστε ένα (ανα)παραγόμενο στοιχείο του πλανήτη γη. Τα Κοινά (Commons) βέβαια ενδέχεται να μην επιλύσουν μακροπρόθεσμα όλα τα προβλήματα του κόσμου. Αλλά ζούμε το τέλος του καπιταλιστικού κόσμου, στο οποίο δυστοπικό τέλος, οι αντιθέσεις μάλλον τείνουν να επιδεινώνονται και οι συγκρούσεις γίνονται όλο και πιο βάναυσες. Για αυτό είναι ιδιαίτερης σημασίας η δημιουργία θετικών προοπτικών, η διατύπωση και - περισσότερο από οτιδήποτε - η πρακτική ενός αλληλέγγυου οράματος.
Για το μέλλον, φαίνεται επιθυμητό και απαραίτητο να βρεθεί κοινά αποφασισμένη και συντονισμένη κατεύθυνση για την προοπτική του κινήματος. Ο όρος σύγκλισηταιριάζει σε τέτοιες διαδικασίες σχηματισμού συμμαχιών και περιλαμβάνει επίσης πολλά άλλα ρεύματα που κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση. Ταυτόχρονα, πρέπει επίσης να εντατικοποιηθούν οι συζητήσεις γύρω από το περιεχόμενο, ώστε να αναλυθούν παραπέρα και τα στρατηγικά ζητήματα, αλλά και να συζητηθούν ανοιχτά τα αμφιλεγόμενα ζητήματα. Μόνο έτσι μπορεί να αποφευχθεί η σημερινή πραγματικότητα, όπου τα διαφορετικά ρεύματα δεν είναι συνδεδεμένα και δρουν παράλληλα και απομονωμένα. Θα χρειασθεί να ληφθεί μέριμνα ώστε να προέλθει μια διασύνδεση που θα χαρακτηρίζεται βέβαια από ποικιλομορφία και όχι οπωσδήποτε από ταύτιση.
Θα χρειασθεί επίσης να γίνει κοινά αποδεκτός ένας όρος που θα μπορέσει να αποτελέσει την κοινή στέγη, τον κοινό στόχο και να περιλαμβάνει τον κοινό ορίζοντα κατανόησης των διαφορετικών ρευμάτων, που δεν μπορεί να είναι άλλος από το ξεπέρασμα του καπιταλισμού.
Γενικότερα, ήρθε ο καιρός, που τα όποια-σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο- σημερινά κοινωνικά κινήματα θα χρειασθεί, στηριζόμενα στη αναβίωση του πνεύματος του κοινοτισμού στις σύγχρονες σημερινές συνθήκες και συνδεόμενα μεταξύ τους, να μετατραπούν σε ενιαίο πολιτικό κίνημα μετάβασης για την μετακαπιταλιστική κοινωνία.
Ειδικά για τη χώρα, που βρίσκεται σε συνθήκες οικονομικού πολέμου και έχει μετατραπεί σε αποικία χρέους, το πολύμορφο αυτό κίνημα θα χρειασθεί να διαμορφώσει ένα ελκυστικό πρόγραμμα διεκδίκησης της «εδώ και τώρα» αλλαγής πορείας, δημιουργώντας ταυτόχρονα τα στοιχεία και τις κοινωνικές δομές του νέου κόσμου που οραματίζεται, αφήνοντας πίσω τον καπιταλιστικό κόσμο που μας οδηγεί στην κοινωνική και οικολογική κατάρρευση.
Η μελλοντική επιδίωξη της κοινωνικής χειραφέτησης και της ένταξης των ανθρώπινων κοινοτήτων –πέρα από σύνορα-με ισορροπία στα πλαίσια ενός πεπερασμένου πλανητικού οικοσυστήματος, θα μπορέσει να υλοποιηθεί μόνο από μια σύγκλιση, στη δράση και στη σκέψη, των παραπάνω κοινωνικοπολιτικών ρευμάτων, και στο επίπεδο της καθημερινής ζωής, και στο επίπεδο της κοινωνικής και πολιτικής θέσμισης. Και καταρχήν στην διαπαιδαγώγηση –μέσα από την συμμετοχή-του απαραίτητου ανθρωπολογικού τύπου -σε κρίσιμο αριθμό- που θα βάλει όλη την κοινωνία σε περίοδο κοινωνικοοικολογικού μετασχηματισμού. Ξεκινώντας βασικά από κάθε τοπική κοινωνία.

Παρασκευή, 1 Ιουνίου 2012

ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΟ ΠΟΓΚΡΟΜ ΣΤΟ ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΕΥΒΟΙΑΣ

Πορεία-Συγκέντρωση ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 1 ΙΟΥΝΙΟΥ ΣΤΙΣ 18:00 στη Χαλκίδα πίσω από τον άγιο Νικόλαο στην οδό Αβάντων, ενάντια στις ρατσιστικές/εγκληματικές επιθέσεις των ναζιστών της χρυσής αυγής.


ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΟ ΠΟΓΚΡΟΜ ΣΤΟ ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΕΥΒΟΙΑΣ

8 λεηλατημένα σπίτια και 3 σπασμένα μαγαζιά, 3 άνθρωποι σοβαρά χτυπημένοι, ο ένας εξ αυτών χώρις ιατρική βοήθεια γιατί είναι μετανάστης χωρίς χαρτιά και πολλοί περισσότεροι τρομοκρατημένοι και ελαφρά τραυματισμένοι.

Αυτά είναι τα αποτελέσματα της επίθεσης από μέλη και υποστηρικτές της χρυσής αυγής στο Βασιλικό Ευβοίας την Παρασκευή 25 Μαίου παρουσία αστυνομικής δύναμης (4 περιπολικά και 2 μοτοσυκλέτες) που παρέμεινε σιωπηλή υπογραμμίζοντας την συνενοχή της. Το συμβάν παρουσιάστηκε παραλλαγμένο σε τοπικές εφημερίδες και διάφορα blog , σαν μια διαμάχη ανάμεσα σε μια παρέα από έλληνες και μια παρέα μεταναστών ενώ στην πραγματικότητα ήταν ένα ρατσιστικό πογκρόμ. Η χρυσή αυγή μαζί με τους μπάτσους σε ένα καλά οργανωμένο σχέδιο επιβάλλουν την ''τάξη'' χτυπώντας και λεηλατώντας, έχοντας ως δικαιολογία τους λαϊκίστικους και ρατσιστικούς λόγους τους ότι οι μετανάστες φταίνε για όλα. Η αστυνομία συνέλαβε μόνο ένα άτομο που έκανε πλιάτσικο αφήνοντας την υπόλοιπη συμμορία να δράσει ελεύθερη. Το παραπάνω περιστατικό δεν είναι το μόνο. Έχουν προηγηθεί παρόμοιες εγκληματικές επιθέσεις εναντίον τσιγγάνων, μεταναστών και ομοφυλόφιλων στην περιοχή της Χαλκίδας.

Με τέτοιες βίαιες και δολοφονικές πράξεις το 8,5% των Ευβοιωτών που ψήφισε το κόμμα της χρυσής αυγής πιστεύει ότι πρέπει να λυθεί το μεταναστευτικό πρόβλημα στην Ελλάδα; Καταπατώντας τα βασικά δικαιώματα της ελευθερίας και της αξιοπρέπειας άλλων ανθρώπων;

Ο τραμπουκισμός δεν είναι πολιτική. Ο τραμπουκισμός δεν θα φέρει τη λύση. Όχι άλλη ανοχή σε τέτοιες αισχρές και βίαιες πράξεις. Όχι άλλη στήριξη σε ακροδεξιές συμμορίες και σε ξενοφοβικές και ρατσιστικές συμπεριφορές. Ας πάψουμε να αναζητούμε την βοήθεια απο μπράβους και την αλήθεια μόνο σε όσα βλέπουμε στην τηλεόραση και διαβάζουμε στις εφημερίδες.

Στην κοινωνία που ζούμε και στην περίοδο οικονομικών, πολιτικών και κοινωνικών κρίσεων δημιουργείται πρόσφορο εδαφος σε διάφορες ακροδεξιές, εθνικιστικές, παρακρατικές και μη οργανώσεις στηριζόμενες στο λαΐκισμό με εθνικιστικό, πατριωτικό και φασιστικό λόγο να διαβρώνουν το κοινωνικό και το πολιτικό γίγνεσθαι.

Η χρυσή αυγή τα τελευταία χρόνια μέσα από αντιμνημονιακό λόγο και μια λαϊκίστικη ρητορεία εκμεταλλευόμενη το τρίπτυχο πατρίς-θρησκεία -οικογένεια έχει καταφέρει να εξαπατήσει ένα κομμάτι της κοινωνίας το οποίο αποζητάει την πάταξη του εγκλήματος στον κοινωνικό ιστό. Θεωρούμε οτι οι ψηφοφόροι της χρυσής αυγής θα γίνουν συνένοχοι και συνεργάτες στις δολοφονικές δράσεις αυτής της χιτλερικής οργάνωσης και θα βουτήξουν και αυτοί τα χέρια τους στο αίμα δίνοντας άλλοθι στις δολοφονικές της επιδρομές. Μην ξεχνάμε επίσης πως λειτουργεί σαν δεκανίκι του κρατικού μηχανισμού καταστολής και τρομοκράτησης, μιας και τα τελευταία χρόνια είναι το δεξί μακρύ χέρι των ΜΑΤ σε πορείες και διαδηλώσεις του κόσμου της εργασίας και του κοινωνικού αγώνα.

Θεωρούμε επιτακτικό καθήκον μας να αντιταχθούμε με θάρρος ενάντια σε κάθε ρατσιστική-εθνικιστική εκδήλωση, στο φυλετικό μίσος, την ξενοφοβία και τη μισαλλοδοξία που σπέρνουν οι διάφοροι ξενηλάτες. Να μην τους ανεχόμαστε όπου και να τους συναντάμε, στην δουλειά , στον δρόμο, στο σχολείο. Να μην στρέφουμε το βλέμμα απέναντι στις αποτρόπαιες πράξεις τους, να μην σιωπούμε στα φοβικά κηρύγματα του μίσους τους με το πρόσχημα ότι δεν μας αφορούν. Στην προκειμένη περίπτωση η φράση " η σιωπή ειναι συνενοχή" αποκτάει όλο το ανατριχιαστικό της εύρος.

Η αλληλεγγύη μας στους μετανάστες και τους πρόσφυγες εκφράζει την βούλησή μας για μια ευρύτερη αλληλεγγύη, για ένα κίνημα που θα ενώνει στον ίδιο αγώνα εκείνους που απηυδισμένοι από τις εξουσιαστικές πολιτικές της αριστεράς και της δεξιάς, συνειδητοποιούν ότι είναι καιρός να αντιπαραθέσουν σε μια διεφθαρμένη κοινοβουλευτική/καπιταλιστική ολιγαρχία την άσκηση της άμεσης δημοκρατίας, την αυτοδιαχείριση των μέσων παραγωγής και ολόκληρης της ζωής μας. Είναι εφικτό αρκεί να το θελήσουμε...Σ



ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΟ ΦΑΣΙΣΜΟ ΚΑΙ ΣΕ ΚΑΘΕ ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΣΜΟ

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΞΕΝΟΦΟΒΙΑ, ΤΟΝ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟ, ΤΟ ΡΑΤΣΙΣΜΟ, ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΣΕΞΙΣΜΟ

ΕΞΩ Η ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΧΑΛΚΙΔΑ - ΕΞΩ ΟΙ ΝΕΟΝΑΖΙΣΤΕΣ ΑΠΟ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΓΕΙΤΟΝΙΕΣ

ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ΤΗΝ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ, ΤΗΝ ΙΣΟΤΗΤΑ,ΤΗΝ ΑΞΙΟΠΡΕΠΕΙΑ

ΑΥΤΟΟΡΓΑΝΩΣΗ ΣΕ ΚΑΘΕ ΓΕΙΤΟΝΙΑ

Πορεία-Συγκέντρωση για τα γεγονότα στο Βασιλικό Eυβοίας ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 1 ΙΟΥΝΙΟΥ ΣΤΙΣ 18:00 πίσω από τον άγιο Νικόλαο στην Αβάντων

ΟΥΛΑΛΟΥΜ Αυτοδιαχειριζόμενος Κοινωνικός Χώρος

mail: oulaloum@espiv.net



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου