Αποανάπτυξη-Τοπικοποίηση με σχεδιασμό και όχι καταστροφή με μνημόνια!

ΤΜετά το 4ο κατά σειράν μνημόνιο, τώρα έρχεται η «μια από τα ίδια ανάπτυξη», ίσως πιο «δίκαια», υπόσχεται η κυβέρνηση. Με διεθνείς επενδύσεις για μεταφορά του πλούτου της χώρας στο εξωτερικό, στα χέρια των διεθνών επενδυτών, αυτών καλέ που μας δανείζανε όλα αυτά τα χρόνια και τώρα τους χρωστάμε τα «μαλλιά της κεφαλής μας».

Τι και αν κάποιοι από μας φωνάζουμε όλα αυτά τα χρόνια: σεισάχθεια και αποανάπτυξη!(http://www.topikopoiisi.eu/theta941sigmaepsiloniotasigmaf/36) και «στροφή σεαποκεντρωμένη, τοπικοποιημένη, αμεσοδημοκρατική κοινωνία ίσης κατανομής και του μικρότερου δυνατού οικολογικού αποτυπώματος».
Μα τα μνημόνια δεν πετύχανε –χωρίς να το θέλουμε-αποανάπτυξη; Τι είναι η συρρίκνωση κατά 25% του ΑΕΠ της χώρας, αν δεν είναι αποανάπτυξη; Λένε μερικοί κυνικοί!
Απαντάμε: πρώτα -πρώτα το ΑΕΠ μιας χώρας δεν είναι κατάλληλος δείκτης για την ευζωία των κατοίκων της και σήμερα αμφισβητείται αυτό και υπάρχουν οικονομολόγοι, κυβερνήσεις και διεθνείς οργανισμοί που εργάζονται εδώ και δεκαετίες για τη διαμόρφωση καλύτερων δεικτών ευημερίας, διότι η προσήλωση στο ΑΕΠ θέτει στο περιθώριο της κοινωνικής συνείδησης το περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος της ανάπτυξης (http://www.topikopoiisi.eu/902rhothetarhoalpha/1559378 καιhttp://www.topikopoiisi.eu/theta941sigmaepsiloniotasigmaf/2087834).
Στη συνέχεια λέμε ότι: αποανάπτυξη κάνεις με συνειδητό σχεδιασμό και όχι με καταστροφή μέσω των μνημονίων!
Η βασική ιδέα της αποανάπτυξης-τοπικοποίησης είναι η αλληλέγγυα, δημοκρατική, κοινωνική και οικολογική οικονομία με χαμηλή κατανάλωση πόρων – και όχι η φτώχεια και η ύφεση με ντιρεκτίβες λιτότητας, συνδυασμένη μάλιστα με καταστροφή του περιβάλλοντος και οικολογική υποβάθμιση που βιώνουν οι άνθρωποι σήμερα στην Ελλάδα.
Οι αρνητικές συνέπειες των δήθεν λύσεων για την κρίση, βύθισαν τους ανθρώπους στην Ελλάδα στη δυστυχία και έφερε την Ευρώπη στο χείλος της ανθρωπιστικής καταστροφής. Αντίθετα πολλοί πλούσιοι Έλληνες κατάφεραν - με τη βοήθεια της υπόλοιπης Ευρώπης - να βγάλουν τα περισσότερα περιουσιακά τους στοιχεία από τη χώρα. Για να προστατεύσουν τον εαυτό τους από μια ενδεχόμενη πλήρη κατάρρευση της οικονομίας, αλλά αυτό επιτάχυνε ταυτόχρονα αυτή την κατάρρευση και σε γενικές γραμμές αύξησε την ανισότητα, τις συγκρούσεις κατανομής και τον αποκλεισμό.
Την ίδια στιγμή η κρίση-πολλές φορές το τονίσαμε αυτό και σαν ιστοσελίδα και στις ομιλίες συζητήσεις με τα εναλλακτικά εγχειρήματα που ξεπήδησαν σε όλο αυτό το διάστημα-είχε και έχει ακόμα ένα θετικό: Μας αναγκάζει επίσης να αναζητήσουμε νέες δυνατότητες και τρόπους ζωής, συνύπαρξης και εργασίας, καθώς και διευρυμένους χώρους για να δοκιμάζουμε όλα αυτά. Εγχειρήματα που πριν την κρίση για χρόνια διαχειρίζονταν από μικρές μειοφηφικές πρωτοβουλίες ( από ελευθεριακές, αντιφασιστικές ή ομάδες αλληλεγγύης για παράδειγμα), βρίσκουν τώρα μεγάλη απήχηση και δημιουργούνται καινούργια, με νέες ιδέες. Υπάρχουν αυτοδιαχειριζόμενοι χώροι και εγχειρήματα γειτονιάς, κοινωνικά-αλληλέγγυα ιατρεία, δίκτυα-οάσεις μη χρηματικής οικονομίας και ανταλλαγής, κοινωνικά παντοπωλεία με δωρεάν διάθεση προϊόντων και αντικειμένων κυρίως από «δεύτερο χέρι», νέας μορφής συνεταιρισμοί(χωρίς διοικητικά συμβούλια , με συνέλευση μελών), εργαστήρια και πρότζεκτ αυτοβοήθειας. Μοντέλα συλλογικής εργασίας και συνεργατικές με αποφάσεις στη βάση της συναίνεσης και της άμεσης δημοκρατίας, γίνονται πλατιά γνωστά και οικεία. Μερικοί άνθρωποι λοιπόν στην Ελλάδα αναγκάσθηκαν και αναγκάζονται να συνευρεθούν και να οικοδομήσουν στοιχεία μιας ενωμένης και ειρηνικής κοινωνίας «από τα κάτω».
Αλλά οι προϋποθέσεις για όλα αυτά είναι κατανοητά δύσκολες - η πλειοψηφία της κοινωνίας βιώνει τη συρρίκνωση, όχι ως δημιουργία νέων δυνατοτήτων, αλλά ως καταστροφή. Γιατί παρά αυτά τα φωτεινά σημάδια της ελπίδας, ο ισολογισμός της μέχρι τώρα λιτότητας παραμένει καταστροφική. Η βρεφική θνησιμότητα αυξήθηκε μόνο μεταξύ 2008 και 2010 κατά 43%. Η επίσημη ανεργία βρίσκεται στο 25%, ενώ η ανεργία των νέων φθάνει ακόμη και στο 50%. Ολόκληρες οικογένειες ζουν από την μικρή σύνταξη των παππούδων. Σύμφωνα με δημοσίευμα του ίδιου του ελληνικού κοινοβουλίου σχεδόν 6,5 εκατομμύρια Ελλήνων ζουν μέσα στη φτώχεια - αυτό είναι το 58% του πληθυσμού! Ένας τρίτο του πληθυσμού δεν έχει ασφάλιση υγείας. Οι διαδηλώσεις, οι διαμαρτυρίες και ενέργειες ενάντια σε αυτές τις πολιτικές ήταν και είναι κοινός τόπος – ακριβώς όπως και η βίαιη καταστολή τους από την αστυνομία.
Περισσότερη «λιτότητας» χωρίς περικοπή ή εξάλειψη του χρέους θα επιδεινώνει συνεχώς την κατάσταση, χωρίς να την επιλύει. Η κλασική πολιτική πρόταση-από όλα σχεδόν τα κόμματα- για μια μονόπλευρη εστίαση στην μια από τα ίδια «ανάπτυξη» και στις επενδύσεις με στόχο το κέρδος κερδών, δεν μπορεί να είναι η απάντηση και αυτό είναι ολοφάνερο. Παραμένουν άλυτες-και σε παγκόσμιο επίπεδο-οι αντιθέσεις και οι συγκρούσεις για ισότιμη και δίκαιη κατανομή των βαρών και των πλεονασμάτων, καθώς και η οικολογική καταστροφή. Χρειαζόμαστε μια εναλλακτική λύση, η οποία θα αντιμετωπίζει μαζί τα οικολογικά και κοινωνικά προβλήματα και τις αιτίες τους. Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε αλλαγές σε πολλαπλά επίπεδα: στο προσωπικό και συλλογικό επίπεδο συνείδησης, στην οργάνωση και αυτοοργάνωση, στο θεσμικό πολιτικό επίπεδο. Να επανέλθει το πνεύμα του κοινοτισμού για να βρούμε συλλογικά τις απαιτούμενες σήμερα ριζοσπαστικές λύσεις. Να στηρίξουμε και να πολλαπλασιάσουμε τα αυτοοργανωμένα εναλλακτικά εγχειρήματα σε όλους τους ζωτικούς τομείς της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας, ώστε να αναπνεύσει ο πληθυσμός και να επανέλθει η ελπίδα για το μέλλον, κόντρα στη δυστοπία των μνημονιακών πολιτικών.

Επισκεφθείτε και την νέα ιστοσελίδα μας: http://www.topikopoiisi.eu/






Τετάρτη, 14 Μαρτίου 2012

ΗΛΙΟΣ: Μεγαλεπήβολα σχέδια σε σαθρά θεμέλια

Το Σ/Ν για το Πρόγραμμα ΗΛΙΟΣ όπως κατατέθηκε στη Βουλή μετά τη συντομότατη περίοδο διαβούλευσης εξακολουθεί να περιέχει τα περισσότερα από τα σημεία εκείνα που δημιουργούν αμφιβολίες για τη σκοπιμότητα του αλλά και τις επιπτώσεις του στην ανάπτυξη των ΑΠΕ. Παρόλα αυτά συμπεριλαμβάνεται στις βασικές πρόνοιες του νέου μνημονίου και σε αυτό τίθενται ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα για την προώθηση του.
Η σαφής αναφορά ότι η ενέργεια που θα παράγεται από το ΗΛΙΟΣ θα είναι πάνω και πέρα από τους εθνικούς στόχους για τις ΑΠΕ αποτελεί το μοναδικό μάλλον θετικό στοιχείο του σ/ν. Από εκεί και πέρα αρνητικά χαρακτηρίζονται τα ακόλουθα.
• Δε διασφαλίζεται ο αποκλειστικά εξαγωγικός χαρακτήρας του καθώς δίνεται η δυνατότητα μέρος τουλάχιστον της παραγόμενης ενέργειας να καταναλώνεται στην Ελλάδα, αλλά να προσμετράται στη Γερμανία μέσω της στατιστικής μεταφοράς και των άλλων μηχανισμών της Οδηγίας 2009/28.
• Δε δίνεται καμία εγγύηση, ούτε λαμβάνεται κάποια μέριμνα ώστε τα έργα του ΗΛΙΟΣ να μη δράσουν ανταγωνιστικά προς τα έργα ΑΠΕ του Εθνικού Σχεδίου Δράσης, ειδικά σε ότι αφορά τον ηλεκτρικό χώρο στο Σύστημα Μεταφοράς και τις εκτάσεις εγκατάστασης των έργων. Αντιθέτως στα έργα του ΗΛΙΟΣ παρέχονται κατά την αδειοδότηση ευνοϊκότεροι όροι και διαδικασίες fast track, που δεν απολαμβάνουν τα υπόλοιπα έργα ΑΠΕ και επιπλέον θέτουν σε αμφιβολία την ορθή εκτίμηση των περιβαλλοντικών και άλλων επιπτώσεων τους. Αν τελικά το ΗΛΙΟΣ επηρεάσει αρνητικά την πορεία της χώρας προς τους δεσμευτικούς στόχους της, αυτό θα έχει σοβαρές συνέπειες στην εθνική οικονομία.
• Εξακολουθεί να παραμένει άγνωστο το εμπορικό καθεστώς υπό το οποίο η ενέργεια του ΗΛΙΟΣ θα εξάγεται στη Γερμανία καθώς και τα τεχνικά και οικονομικά χαρακτηριστικά των έργων μεταφοράς για το σκοπό αυτό. Το ΥΠΕΚΑ στην ανακοίνωση του περιορίζεται στη δήλωση ότι βρίσκεται "σε συνεχή επαφή και συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή", ενώ πληθαίνουν οι φωνές που υποστηρίζουν ότι το όλο εγχείρημα στερείται οικονομικής βάσης. Αυτό υποστηρίζει στην Ελλάδα σχετική μελέτη του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ), ενώ στη Γερμανία αρνητικά έχουν τοποθετηθεί οι Πράσινοι καθώς και επαγγελματικοί και οικονομικοί παράγοντες. Δεν είναι δυνατόν να συμπεριλαμβάνεται το ΗΛΙΟΣ στη δανειακή σύμβαση και να γίνεται νόμος του κράτους και να είναι άγνωστο τόσους μήνες η οικονομική ουσία του όλου εγχειρήματος τόσο για την Ελλάδα όσο και για τη Γερμανία. Είναι θέμα σοβαρότητας της χώρας αλλά και της τρόικα.

Τις ανησυχίες αυτές τις έχουμε εκφράσει ήδη από την πρώτη τοποθέτηση μας το Σεπτέμβρη του 2011(1) και παρόμοιες αποτυπώθηκαν και στις παρεμβάσεις των φορέων των ΑΠΕ στη δημόσια διαβούλευση. Δυστυχώς το ΥΠΕΚΑ δεν έλαβε καμία υπόψη του. Το να στηρίζεται σε τόσο ασταθή θεμέλια ίσως η μεγαλύτερη επένδυση στην ιστορία της χώρας φοβόμαστε πως θα οδηγήσει σε υπονόμευση και δυσφήμιση των ΑΠΕ. Αν το Πρόγραμμα ΗΛΙΟΣ αποδειχτεί φιάσκο, θα αποτελέσει ένα νέο λόγο έκθεσης της χώρας μας διεθνώς ακόμα κι αν η κύρια ευθύνη για την αποτυχία θα βρίσκεται εκτός των συνόρων.

Ανακοίνωση της Θεματικής Ομάδας Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής



Το σχέδιο της κυβέρνησης για την πώληση ηλιακής ενέργειας

Από άρθρο του Παπακωνσταντίνου σε γερμανική εφημερίδα:
...
"Ο ήλιος και η δύναμή του παίζουν καθοριστικό ρόλο. Η Ελλάδα έχει 300 ημέρες ηλιοφάνειας το χρόνο. Η ηλιακή ακτινοβολία είναι κατά 50% υψηλότερη απ΄ ό,τι στη Γερμανία ή σε άλλες κεντροευρωπαϊκές χώρες", εξηγεί ο κ. Παπακωνσταντίνου και τονίζει ότι αυτό το πλεονέκτημα προσφέρει στη χώρα μας αξιόλογη προοπτική.
"Εισάγουμε πετρέλαιο και φυσικό αέριο, αλλά δεν εξάγουμε ηλιακή ενέργεια", λέει χαρακτηριστικά και αναφέρεται στο πρόγραμμα "Ήλιος", μια πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης που αποσκοπεί στην εκμετάλλευση αυτής της χαμηλού κόστους ανανεώσιμης πηγής ενέργειας.
"Στο πλαίσιο του προγράμματος, θέλουμε να εγκαταστήσουμε μέχρι το 2020, σταδιακά, δέκα γιγαβάτ (GW) στην Ελλάδα και να εξάγουμε την ηλεκτρική ενέργεια σε άλλες χώρες, κυρίως στην Κεντρική Ευρώπη".
"Τα 200.000 στρέμματα που χρειάζονται για την εγκατάσταση των 10 GW αντιστοιχούν μόνο στο 0,1% της συνολικής έκτασης της Ελλάδας", ενώ "υπάρχουν ήδη διαθέσιμες κρατικές και δημοτικές εκτάσεις".
Μέσω του υπάρχοντος δικτύου μπορούν να μεταφερθούν μέχρι και τρία GW στη Βόρεια Ευρώπη.
Επιτάχυνση της έκδοσης αδειών
"Η ελληνική κυβέρνηση επεξεργάζεται το διάστημα αυτό νομοσχέδια για ταχύτερες διαδικασίες παροχής αδειών. Στόχος είναι να προσφέρουμε στους επενδυτές έτοιμες, με το κλειδί στο χέρι, εγκεκριμένες πλατφόρμες σε επιλεγμένες εκτάσεις που ανήκουν στο κράτος", δηλώνει και εκφράζει την πεποίθηση ότι "το σχέδιο είναι για όλους τους εμπλεκόμενους συμφέρον- για τις εν δυνάμει χώρες εισαγωγής ηλιακής ενέργειας, για επενδυτές, για την Ευρώπη συνολικά και, ασφαλώς για την Ελλάδα".
Στο σημείο εκείνο υπενθύμισε το παράδειγμα της Γερμανίας που αποφάσισε να εγκαταλείψει την πυρηνική ενέργεια και να θέσει φιλόδοξους στόχους ώστε να μειώσει τις εκπομπές διοξειδίου άνθρακα.
"Το πρόγραμμα Ήλιος ταιριάζει τέλεια στην Ευρώπη. Είναι ένα συγκεκριμένο αναπτυξιακό πρόγραμμα σε καιρούς περικοπών και μπορεί να επιταχύνει το σχέδιο της ΕΕ για τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας, που σήμερα είναι ακόμα ημιτελή. Είναι το μεγαλύτερο πρόγραμμα με το οποίο υλοποιείται η κοινοτική οδηγία του 2009, η οποία ενθαρρύνει κοινές ευρωπαϊκές παρεμβάσεις στις ΑΠΕ. Ενέργεια πρέπει να παράγεται εκεί όπου είναι φθηνότερη και να μεταφέρεται με κοινές, νέες υποδομές δικτύων", υπογραμμίζει και εμφανίζεται βέβαιος ότι το πρόγραμμα θα φέρει στην Ελλάδα ξένες επενδύσεις, θέσεις εργασίας και σημαντικά οικονομικά οφέλη από τις εξαγωγές που μπορούν να συμβάλουν στη μείωση του χρέους.
"Το σημαντικότερο είναι ότι η Ελλάδα με το πρόγραμμα αυτό, στην παρούσα δύσκολη οικονομικά και κοινωνικά συγκυρία, μπορεί να στείλει ένα ισχυρό μήνυμα εμπιστοσύνης στο εσωτερικό και ένα μήνυμα ανάπτυξης στο εξωτερικό. Ταυτόχρονα το πρόγραμμα "Ήλιος" αποτελεί μήνυμα ευρωπαϊκής αλληλεγγύης, η οποία στηρίζεται σε μια σταθερή οικονομική βάση", καταλήγει ο κ. Παπακωνσταντίνου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου