Αποανάπτυξη-Τοπικοποίηση με σχεδιασμό και όχι καταστροφή με μνημόνια!

ΤΜετά το 4ο κατά σειράν μνημόνιο, τώρα έρχεται η «μια από τα ίδια ανάπτυξη», ίσως πιο «δίκαια», υπόσχεται η κυβέρνηση. Με διεθνείς επενδύσεις για μεταφορά του πλούτου της χώρας στο εξωτερικό, στα χέρια των διεθνών επενδυτών, αυτών καλέ που μας δανείζανε όλα αυτά τα χρόνια και τώρα τους χρωστάμε τα «μαλλιά της κεφαλής μας».

Τι και αν κάποιοι από μας φωνάζουμε όλα αυτά τα χρόνια: σεισάχθεια και αποανάπτυξη!(http://www.topikopoiisi.eu/theta941sigmaepsiloniotasigmaf/36) και «στροφή σεαποκεντρωμένη, τοπικοποιημένη, αμεσοδημοκρατική κοινωνία ίσης κατανομής και του μικρότερου δυνατού οικολογικού αποτυπώματος».
Μα τα μνημόνια δεν πετύχανε –χωρίς να το θέλουμε-αποανάπτυξη; Τι είναι η συρρίκνωση κατά 25% του ΑΕΠ της χώρας, αν δεν είναι αποανάπτυξη; Λένε μερικοί κυνικοί!
Απαντάμε: πρώτα -πρώτα το ΑΕΠ μιας χώρας δεν είναι κατάλληλος δείκτης για την ευζωία των κατοίκων της και σήμερα αμφισβητείται αυτό και υπάρχουν οικονομολόγοι, κυβερνήσεις και διεθνείς οργανισμοί που εργάζονται εδώ και δεκαετίες για τη διαμόρφωση καλύτερων δεικτών ευημερίας, διότι η προσήλωση στο ΑΕΠ θέτει στο περιθώριο της κοινωνικής συνείδησης το περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος της ανάπτυξης (http://www.topikopoiisi.eu/902rhothetarhoalpha/1559378 καιhttp://www.topikopoiisi.eu/theta941sigmaepsiloniotasigmaf/2087834).
Στη συνέχεια λέμε ότι: αποανάπτυξη κάνεις με συνειδητό σχεδιασμό και όχι με καταστροφή μέσω των μνημονίων!
Η βασική ιδέα της αποανάπτυξης-τοπικοποίησης είναι η αλληλέγγυα, δημοκρατική, κοινωνική και οικολογική οικονομία με χαμηλή κατανάλωση πόρων – και όχι η φτώχεια και η ύφεση με ντιρεκτίβες λιτότητας, συνδυασμένη μάλιστα με καταστροφή του περιβάλλοντος και οικολογική υποβάθμιση που βιώνουν οι άνθρωποι σήμερα στην Ελλάδα.
Οι αρνητικές συνέπειες των δήθεν λύσεων για την κρίση, βύθισαν τους ανθρώπους στην Ελλάδα στη δυστυχία και έφερε την Ευρώπη στο χείλος της ανθρωπιστικής καταστροφής. Αντίθετα πολλοί πλούσιοι Έλληνες κατάφεραν - με τη βοήθεια της υπόλοιπης Ευρώπης - να βγάλουν τα περισσότερα περιουσιακά τους στοιχεία από τη χώρα. Για να προστατεύσουν τον εαυτό τους από μια ενδεχόμενη πλήρη κατάρρευση της οικονομίας, αλλά αυτό επιτάχυνε ταυτόχρονα αυτή την κατάρρευση και σε γενικές γραμμές αύξησε την ανισότητα, τις συγκρούσεις κατανομής και τον αποκλεισμό.
Την ίδια στιγμή η κρίση-πολλές φορές το τονίσαμε αυτό και σαν ιστοσελίδα και στις ομιλίες συζητήσεις με τα εναλλακτικά εγχειρήματα που ξεπήδησαν σε όλο αυτό το διάστημα-είχε και έχει ακόμα ένα θετικό: Μας αναγκάζει επίσης να αναζητήσουμε νέες δυνατότητες και τρόπους ζωής, συνύπαρξης και εργασίας, καθώς και διευρυμένους χώρους για να δοκιμάζουμε όλα αυτά. Εγχειρήματα που πριν την κρίση για χρόνια διαχειρίζονταν από μικρές μειοφηφικές πρωτοβουλίες ( από ελευθεριακές, αντιφασιστικές ή ομάδες αλληλεγγύης για παράδειγμα), βρίσκουν τώρα μεγάλη απήχηση και δημιουργούνται καινούργια, με νέες ιδέες. Υπάρχουν αυτοδιαχειριζόμενοι χώροι και εγχειρήματα γειτονιάς, κοινωνικά-αλληλέγγυα ιατρεία, δίκτυα-οάσεις μη χρηματικής οικονομίας και ανταλλαγής, κοινωνικά παντοπωλεία με δωρεάν διάθεση προϊόντων και αντικειμένων κυρίως από «δεύτερο χέρι», νέας μορφής συνεταιρισμοί(χωρίς διοικητικά συμβούλια , με συνέλευση μελών), εργαστήρια και πρότζεκτ αυτοβοήθειας. Μοντέλα συλλογικής εργασίας και συνεργατικές με αποφάσεις στη βάση της συναίνεσης και της άμεσης δημοκρατίας, γίνονται πλατιά γνωστά και οικεία. Μερικοί άνθρωποι λοιπόν στην Ελλάδα αναγκάσθηκαν και αναγκάζονται να συνευρεθούν και να οικοδομήσουν στοιχεία μιας ενωμένης και ειρηνικής κοινωνίας «από τα κάτω».
Αλλά οι προϋποθέσεις για όλα αυτά είναι κατανοητά δύσκολες - η πλειοψηφία της κοινωνίας βιώνει τη συρρίκνωση, όχι ως δημιουργία νέων δυνατοτήτων, αλλά ως καταστροφή. Γιατί παρά αυτά τα φωτεινά σημάδια της ελπίδας, ο ισολογισμός της μέχρι τώρα λιτότητας παραμένει καταστροφική. Η βρεφική θνησιμότητα αυξήθηκε μόνο μεταξύ 2008 και 2010 κατά 43%. Η επίσημη ανεργία βρίσκεται στο 25%, ενώ η ανεργία των νέων φθάνει ακόμη και στο 50%. Ολόκληρες οικογένειες ζουν από την μικρή σύνταξη των παππούδων. Σύμφωνα με δημοσίευμα του ίδιου του ελληνικού κοινοβουλίου σχεδόν 6,5 εκατομμύρια Ελλήνων ζουν μέσα στη φτώχεια - αυτό είναι το 58% του πληθυσμού! Ένας τρίτο του πληθυσμού δεν έχει ασφάλιση υγείας. Οι διαδηλώσεις, οι διαμαρτυρίες και ενέργειες ενάντια σε αυτές τις πολιτικές ήταν και είναι κοινός τόπος – ακριβώς όπως και η βίαιη καταστολή τους από την αστυνομία.
Περισσότερη «λιτότητας» χωρίς περικοπή ή εξάλειψη του χρέους θα επιδεινώνει συνεχώς την κατάσταση, χωρίς να την επιλύει. Η κλασική πολιτική πρόταση-από όλα σχεδόν τα κόμματα- για μια μονόπλευρη εστίαση στην μια από τα ίδια «ανάπτυξη» και στις επενδύσεις με στόχο το κέρδος κερδών, δεν μπορεί να είναι η απάντηση και αυτό είναι ολοφάνερο. Παραμένουν άλυτες-και σε παγκόσμιο επίπεδο-οι αντιθέσεις και οι συγκρούσεις για ισότιμη και δίκαιη κατανομή των βαρών και των πλεονασμάτων, καθώς και η οικολογική καταστροφή. Χρειαζόμαστε μια εναλλακτική λύση, η οποία θα αντιμετωπίζει μαζί τα οικολογικά και κοινωνικά προβλήματα και τις αιτίες τους. Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε αλλαγές σε πολλαπλά επίπεδα: στο προσωπικό και συλλογικό επίπεδο συνείδησης, στην οργάνωση και αυτοοργάνωση, στο θεσμικό πολιτικό επίπεδο. Να επανέλθει το πνεύμα του κοινοτισμού για να βρούμε συλλογικά τις απαιτούμενες σήμερα ριζοσπαστικές λύσεις. Να στηρίξουμε και να πολλαπλασιάσουμε τα αυτοοργανωμένα εναλλακτικά εγχειρήματα σε όλους τους ζωτικούς τομείς της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας, ώστε να αναπνεύσει ο πληθυσμός και να επανέλθει η ελπίδα για το μέλλον, κόντρα στη δυστοπία των μνημονιακών πολιτικών.

Επισκεφθείτε και την νέα ιστοσελίδα μας: http://www.topikopoiisi.eu/






Τρίτη, 21 Φεβρουαρίου 2012

Δράσεις της Νέα Γουινέα με σχολεία


Η Νέα Γουινέα διοργανώνει εκπαιδευτικές δραστηριότητες για μαθητές
δημοτικών γυμνασίων και λυκείων με στόχο την ευαισθητοποίηση πάνω σε
σημαντικά οικολογικά ζητήματα και την εξοικείωση με την ιδέα της
αυτοδιαχείρισης σε διάφορες πτυχές της καθημερινότητας όπως η υγεία, η
τροφή, παραγωγή ενέργειας και χρηστικών αντικειμένων. Στόχος είναι μέσα
από πρακτικά και θεωρητικά εργαστήρια τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με
εναλλακτικούς τρόπους προσέγγισης των βασικών καθημερινών αναγκών και
να αποκτήσουν τις κατάλληλες δεξιότητες έτσι ώστε να μπορέσουν να
εμπλακούν ενεργά στη διαδικασία παραγωγής για την κάλυψη αυτών των
αναγκών, χρησιμοποιώντας μέσα και πρακτικές φιλικές προς το περιβάλλον.
Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες περιλαμβάνουν τα εξής:
Θεματική της υγείας:
Οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με εναλλακτικούς
τρόπους προσέγγισης της υγείας και της ασθένειας και να εξοικειωθούν με την
ιδέα της αυτοδιαχείρισης αποκτώντας βασικές γνώσεις που θα τους
επιτρέψουν να εμπλακούν οι ίδιοι ενεργά στη διαδικασία παραγωγής απλών
σπιτικών γιατρικών από βότανα για κοινές παθήσεις (πχ. κρυολογήματα,
πονοκεφάλους, δερματικά προβλήματα). Μέσα από διαδραστικά εργαστήρια θα
γνωρίσουν φυσικές μεθόδους θεραπείας και πρόληψης όπως η βοτανοθεραπεία,
η ρεφλεξογία και η yoga, και θα διδαχθούν απλές ασκήσεις και πρακτικές που θα
μπορέσουν να εντάξουν στην καθημερινότητα τους.
Θεματική της τροφής:
Μέσα από βιωματικά εργαστήρια οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να έρθουν
σε επαφή με απλές αιφορικές καλλιεργητικές πρακτικές όπως η βιολογική
καλλιέργεια, η κομποστοποίηση και η συγκαλλιέργεια αλλά και να αποκτήσουν
βασικές γνώσεις για την καλλιέργεια των κηπευτικών και να εμπλακούν
ενεργά στη διαδικασία παραγωγής της τροφής τους, κατασκευάζοντας ένα
μικρό αστικό λαχανόκηπο στο σχολείο. Επίσης μέσα από διαδραστικές
εκπαιδευτικές δραστηριότητες μπορούν να αποκτήσουν βασικές γνώσεις για τη
μεταποίηση και την συντήρηση της τροφής (πχ. Παρασκευή ψωμιού, γλυκών του
κουταλιού κτλ.)
Θεματική της ενέργειας:
Οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με τις ανανεώσιμες
πηγές ενέργειας και να μάθουν για τη χρήση και τις εφαρμογές τους σε μικρά
οικιακά συστήματα. Μέσα από πρακτικά διαδραστικά εργαστήρια θα
μπορέσουν να εξοικειωθούν με τη χρήση απλών εργαλείων και να συμμετέχουν
στην κατασκευή μιας μικρής ανεμογεννήτριας ή ενός φωτοβολταϊκού πλαισίου.
Θεματική της παραγωγής χρηστικών αντικειμένων:
Οι μαθητές θα παρακολουθήσουν πρακτικά εργαστήρια που θα έχουν ως στόχο
να διεγείρουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους μέσα από απλές
τεχνικές πλεξίματος και ραπτικής που θα τους δώσουν τη δυνατότητα να
παράξουν χρηστικά αντικείμενα όπως κασκόλ, σκούφους ή τσάντες.
Σε αυτό το πλαίσιο αναζητάμε επαφές με δασκάλους και καθηγητές είτε για τη
διοργάνωση και υλοποίηση δράσεων σε χώρους σχολείων ή για τον
προγραμματισμό εκπαιδευτικών επισκέψεων και βιωματικών εργαστηριών στο
χώρο της Νέας Γουινέας.
Για περισσότερες και πιο αναλυτικές πληροφορίες
σχετικά με τη ύλη και τη δομή των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων της Νέας
Γουινέας μπορείτε επισκεφθείτε την σελίδα μας στο www.neaguinea.org και να
επικοινωνήσετε στο email:
neaguinea@riseup.net

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου