Αποανάπτυξη-Τοπικοποίηση με σχεδιασμό και όχι καταστροφή με μνημόνια!

ΤΜετά το 4ο κατά σειράν μνημόνιο, τώρα έρχεται η «μια από τα ίδια ανάπτυξη», ίσως πιο «δίκαια», υπόσχεται η κυβέρνηση. Με διεθνείς επενδύσεις για μεταφορά του πλούτου της χώρας στο εξωτερικό, στα χέρια των διεθνών επενδυτών, αυτών καλέ που μας δανείζανε όλα αυτά τα χρόνια και τώρα τους χρωστάμε τα «μαλλιά της κεφαλής μας».

Τι και αν κάποιοι από μας φωνάζουμε όλα αυτά τα χρόνια: σεισάχθεια και αποανάπτυξη!(http://www.topikopoiisi.eu/theta941sigmaepsiloniotasigmaf/36) και «στροφή σεαποκεντρωμένη, τοπικοποιημένη, αμεσοδημοκρατική κοινωνία ίσης κατανομής και του μικρότερου δυνατού οικολογικού αποτυπώματος».
Μα τα μνημόνια δεν πετύχανε –χωρίς να το θέλουμε-αποανάπτυξη; Τι είναι η συρρίκνωση κατά 25% του ΑΕΠ της χώρας, αν δεν είναι αποανάπτυξη; Λένε μερικοί κυνικοί!
Απαντάμε: πρώτα -πρώτα το ΑΕΠ μιας χώρας δεν είναι κατάλληλος δείκτης για την ευζωία των κατοίκων της και σήμερα αμφισβητείται αυτό και υπάρχουν οικονομολόγοι, κυβερνήσεις και διεθνείς οργανισμοί που εργάζονται εδώ και δεκαετίες για τη διαμόρφωση καλύτερων δεικτών ευημερίας, διότι η προσήλωση στο ΑΕΠ θέτει στο περιθώριο της κοινωνικής συνείδησης το περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος της ανάπτυξης (http://www.topikopoiisi.eu/902rhothetarhoalpha/1559378 καιhttp://www.topikopoiisi.eu/theta941sigmaepsiloniotasigmaf/2087834).
Στη συνέχεια λέμε ότι: αποανάπτυξη κάνεις με συνειδητό σχεδιασμό και όχι με καταστροφή μέσω των μνημονίων!
Η βασική ιδέα της αποανάπτυξης-τοπικοποίησης είναι η αλληλέγγυα, δημοκρατική, κοινωνική και οικολογική οικονομία με χαμηλή κατανάλωση πόρων – και όχι η φτώχεια και η ύφεση με ντιρεκτίβες λιτότητας, συνδυασμένη μάλιστα με καταστροφή του περιβάλλοντος και οικολογική υποβάθμιση που βιώνουν οι άνθρωποι σήμερα στην Ελλάδα.
Οι αρνητικές συνέπειες των δήθεν λύσεων για την κρίση, βύθισαν τους ανθρώπους στην Ελλάδα στη δυστυχία και έφερε την Ευρώπη στο χείλος της ανθρωπιστικής καταστροφής. Αντίθετα πολλοί πλούσιοι Έλληνες κατάφεραν - με τη βοήθεια της υπόλοιπης Ευρώπης - να βγάλουν τα περισσότερα περιουσιακά τους στοιχεία από τη χώρα. Για να προστατεύσουν τον εαυτό τους από μια ενδεχόμενη πλήρη κατάρρευση της οικονομίας, αλλά αυτό επιτάχυνε ταυτόχρονα αυτή την κατάρρευση και σε γενικές γραμμές αύξησε την ανισότητα, τις συγκρούσεις κατανομής και τον αποκλεισμό.
Την ίδια στιγμή η κρίση-πολλές φορές το τονίσαμε αυτό και σαν ιστοσελίδα και στις ομιλίες συζητήσεις με τα εναλλακτικά εγχειρήματα που ξεπήδησαν σε όλο αυτό το διάστημα-είχε και έχει ακόμα ένα θετικό: Μας αναγκάζει επίσης να αναζητήσουμε νέες δυνατότητες και τρόπους ζωής, συνύπαρξης και εργασίας, καθώς και διευρυμένους χώρους για να δοκιμάζουμε όλα αυτά. Εγχειρήματα που πριν την κρίση για χρόνια διαχειρίζονταν από μικρές μειοφηφικές πρωτοβουλίες ( από ελευθεριακές, αντιφασιστικές ή ομάδες αλληλεγγύης για παράδειγμα), βρίσκουν τώρα μεγάλη απήχηση και δημιουργούνται καινούργια, με νέες ιδέες. Υπάρχουν αυτοδιαχειριζόμενοι χώροι και εγχειρήματα γειτονιάς, κοινωνικά-αλληλέγγυα ιατρεία, δίκτυα-οάσεις μη χρηματικής οικονομίας και ανταλλαγής, κοινωνικά παντοπωλεία με δωρεάν διάθεση προϊόντων και αντικειμένων κυρίως από «δεύτερο χέρι», νέας μορφής συνεταιρισμοί(χωρίς διοικητικά συμβούλια , με συνέλευση μελών), εργαστήρια και πρότζεκτ αυτοβοήθειας. Μοντέλα συλλογικής εργασίας και συνεργατικές με αποφάσεις στη βάση της συναίνεσης και της άμεσης δημοκρατίας, γίνονται πλατιά γνωστά και οικεία. Μερικοί άνθρωποι λοιπόν στην Ελλάδα αναγκάσθηκαν και αναγκάζονται να συνευρεθούν και να οικοδομήσουν στοιχεία μιας ενωμένης και ειρηνικής κοινωνίας «από τα κάτω».
Αλλά οι προϋποθέσεις για όλα αυτά είναι κατανοητά δύσκολες - η πλειοψηφία της κοινωνίας βιώνει τη συρρίκνωση, όχι ως δημιουργία νέων δυνατοτήτων, αλλά ως καταστροφή. Γιατί παρά αυτά τα φωτεινά σημάδια της ελπίδας, ο ισολογισμός της μέχρι τώρα λιτότητας παραμένει καταστροφική. Η βρεφική θνησιμότητα αυξήθηκε μόνο μεταξύ 2008 και 2010 κατά 43%. Η επίσημη ανεργία βρίσκεται στο 25%, ενώ η ανεργία των νέων φθάνει ακόμη και στο 50%. Ολόκληρες οικογένειες ζουν από την μικρή σύνταξη των παππούδων. Σύμφωνα με δημοσίευμα του ίδιου του ελληνικού κοινοβουλίου σχεδόν 6,5 εκατομμύρια Ελλήνων ζουν μέσα στη φτώχεια - αυτό είναι το 58% του πληθυσμού! Ένας τρίτο του πληθυσμού δεν έχει ασφάλιση υγείας. Οι διαδηλώσεις, οι διαμαρτυρίες και ενέργειες ενάντια σε αυτές τις πολιτικές ήταν και είναι κοινός τόπος – ακριβώς όπως και η βίαιη καταστολή τους από την αστυνομία.
Περισσότερη «λιτότητας» χωρίς περικοπή ή εξάλειψη του χρέους θα επιδεινώνει συνεχώς την κατάσταση, χωρίς να την επιλύει. Η κλασική πολιτική πρόταση-από όλα σχεδόν τα κόμματα- για μια μονόπλευρη εστίαση στην μια από τα ίδια «ανάπτυξη» και στις επενδύσεις με στόχο το κέρδος κερδών, δεν μπορεί να είναι η απάντηση και αυτό είναι ολοφάνερο. Παραμένουν άλυτες-και σε παγκόσμιο επίπεδο-οι αντιθέσεις και οι συγκρούσεις για ισότιμη και δίκαιη κατανομή των βαρών και των πλεονασμάτων, καθώς και η οικολογική καταστροφή. Χρειαζόμαστε μια εναλλακτική λύση, η οποία θα αντιμετωπίζει μαζί τα οικολογικά και κοινωνικά προβλήματα και τις αιτίες τους. Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε αλλαγές σε πολλαπλά επίπεδα: στο προσωπικό και συλλογικό επίπεδο συνείδησης, στην οργάνωση και αυτοοργάνωση, στο θεσμικό πολιτικό επίπεδο. Να επανέλθει το πνεύμα του κοινοτισμού για να βρούμε συλλογικά τις απαιτούμενες σήμερα ριζοσπαστικές λύσεις. Να στηρίξουμε και να πολλαπλασιάσουμε τα αυτοοργανωμένα εναλλακτικά εγχειρήματα σε όλους τους ζωτικούς τομείς της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας, ώστε να αναπνεύσει ο πληθυσμός και να επανέλθει η ελπίδα για το μέλλον, κόντρα στη δυστοπία των μνημονιακών πολιτικών.

Επισκεφθείτε και την νέα ιστοσελίδα μας: http://www.topikopoiisi.eu/






Τετάρτη, 12 Φεβρουαρίου 2014

Πέμπτη 13.2.14, ώρα 8μμ: Κοινοτισμός και κοινωνική οικονομία




Εκδήλωση στο NOSOTROS, Θεμιστοκλέους 66, Πέμπτη 13.2.14, ώρα 8μμ

Οι κοινοτικές δομές είναι προφανώς αρχαιότερες από τις σημερινές δομές κοινωνικής-συνεργατικής οικονομίας, που έχουν δώσει λαβή για έναν ευρύτατο προβληματισμό. Τα συμβιωτικά εγχειρήματα, ιδιαίτερα αυτά που αποτέλεσαν περιεχόμενο του «Ουτοπικού Σοσιαλισμού», άνθισαν για σύντομες περιόδους για να υποκύψουν στη συνέχεια στον καπιταλιστικό περίγυρο. Στην ιστορία εμφανίστηκαν και κατά πλειοψηφία εξαφανίστηκαν διάφορες μορφές «συνεργασίας» - από τα σοβιετικά κολχόζ, τα ισραηλινά κιμπούτζ, τις μοναστικές πολιτείες, τους αγροτικούς συνεταιρισμούς. Όμως το πνεύμα της αλληλεγγύης και συνεργασίας είναι αειφορικό, μέσα δε σε συνθήκες κρίσης αναδύεται με ιδιαίτερη ένταση.
Η «απογραφή» των υπαρκτών δομών κοινωνικής οικονομίας είναι δύσκολη υπόθεση, που βασίζεται πρωτίστως στον ορισμό της κοινωνικής οικονομίας : Της οποίας το περιεχόμενο μικραίνει, αν περιλάβουμε στην έννοιά της μόνο τις δομές με δημοκρατική αυτοδιαχείριση, χωρίς επί μέρους ιδιοκτησίες ή προνομιακές καταστάσεις.

Τα «κύτταρα» της κοινωνικής οικονομίας εντάσσονται προφανώς σε ένα οικονομικό περιβάλλον, μέσα στο οποίο αναπτύσσονται οι δομές της αγοράς και της διοίκησης – του κράτους ή άλλων δημοσίων μονάδων. Μακροχρόνια, η σχέση μεταξύ όλων αυτών των δομών είναι ανταγωνιστική και συγκρουσιακή, παρά την εκ πρώτης όψεως ειρηνική τους συμβίωση. Στη μεσοπρόθεσμη περίοδο η κοινωνική οικονομία φαίνεται ικανή να φέρει αυτό που αποτέλεσε έναν γοητευτικό αντικατοπτρισμό του μεταπολεμικού συστήματος, δηλαδή την πλήρη απασχόληση. Όμως δεν πρέπει να παραγνωρίζεται η ανομολόγητη επιθυμία του συστήματος για την ύπαρξη ανέργων ως «εφεδρικού στρατού εργασίας», με στόχο την αντιμετώπιση των ταξικών πιέσεων …
Η κοινωνική οικονομία μπορεί να γίνει «κύτταρο χειραφέτησης», μπορεί να συγκροτήσει έναν κοινωνικοπολιτικό μεσάζοντα προς τον Σοσιαλισμό του 21ου αιώνα. Όμως υποχρεωτικά θα είναι «μαχόμενο κύτταρο χειραφέτησης», κι ακόμη θα είναι κύτταρο με επιχειρηματικό περιεχόμενο, συνθέτοντας τις παραγωγικές δυνάμεις με στόχο την επιβίωση των συντελεστών της και τη παραγωγή ορισμένου πλεονάσματος. 

Για το περιεχόμενο, για το πλάτος και το βάθος, καθώς επίσης και για τις σχέσεις της κοινωνικής οικονομίας με τις άλλες κοινωνικές μορφές, θα μιλήσουμε στο NOSOTROS, Θεμιστοκλέους 66, Πέμπτη 13.2.14,ώρα 8μμ. Τη συζήτηση θα ανοίξουν οι Ασπρογέρακας Ευάγγελος, Μπρούμας Αντώνης, Ντάσιος Νίκος, Παντούλας Θεόδωρος, με συντονιστή τον Γιάννη Σχίζα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου