Αποανάπτυξη-Τοπικοποίηση με σχεδιασμό και όχι καταστροφή με μνημόνια!

ΤΜετά το 4ο κατά σειράν μνημόνιο, τώρα έρχεται η «μια από τα ίδια ανάπτυξη», ίσως πιο «δίκαια», υπόσχεται η κυβέρνηση. Με διεθνείς επενδύσεις για μεταφορά του πλούτου της χώρας στο εξωτερικό, στα χέρια των διεθνών επενδυτών, αυτών καλέ που μας δανείζανε όλα αυτά τα χρόνια και τώρα τους χρωστάμε τα «μαλλιά της κεφαλής μας».

Τι και αν κάποιοι από μας φωνάζουμε όλα αυτά τα χρόνια: σεισάχθεια και αποανάπτυξη!(http://www.topikopoiisi.eu/theta941sigmaepsiloniotasigmaf/36) και «στροφή σεαποκεντρωμένη, τοπικοποιημένη, αμεσοδημοκρατική κοινωνία ίσης κατανομής και του μικρότερου δυνατού οικολογικού αποτυπώματος».
Μα τα μνημόνια δεν πετύχανε –χωρίς να το θέλουμε-αποανάπτυξη; Τι είναι η συρρίκνωση κατά 25% του ΑΕΠ της χώρας, αν δεν είναι αποανάπτυξη; Λένε μερικοί κυνικοί!
Απαντάμε: πρώτα -πρώτα το ΑΕΠ μιας χώρας δεν είναι κατάλληλος δείκτης για την ευζωία των κατοίκων της και σήμερα αμφισβητείται αυτό και υπάρχουν οικονομολόγοι, κυβερνήσεις και διεθνείς οργανισμοί που εργάζονται εδώ και δεκαετίες για τη διαμόρφωση καλύτερων δεικτών ευημερίας, διότι η προσήλωση στο ΑΕΠ θέτει στο περιθώριο της κοινωνικής συνείδησης το περιβαλλοντικό και κοινωνικό κόστος της ανάπτυξης (http://www.topikopoiisi.eu/902rhothetarhoalpha/1559378 καιhttp://www.topikopoiisi.eu/theta941sigmaepsiloniotasigmaf/2087834).
Στη συνέχεια λέμε ότι: αποανάπτυξη κάνεις με συνειδητό σχεδιασμό και όχι με καταστροφή μέσω των μνημονίων!
Η βασική ιδέα της αποανάπτυξης-τοπικοποίησης είναι η αλληλέγγυα, δημοκρατική, κοινωνική και οικολογική οικονομία με χαμηλή κατανάλωση πόρων – και όχι η φτώχεια και η ύφεση με ντιρεκτίβες λιτότητας, συνδυασμένη μάλιστα με καταστροφή του περιβάλλοντος και οικολογική υποβάθμιση που βιώνουν οι άνθρωποι σήμερα στην Ελλάδα.
Οι αρνητικές συνέπειες των δήθεν λύσεων για την κρίση, βύθισαν τους ανθρώπους στην Ελλάδα στη δυστυχία και έφερε την Ευρώπη στο χείλος της ανθρωπιστικής καταστροφής. Αντίθετα πολλοί πλούσιοι Έλληνες κατάφεραν - με τη βοήθεια της υπόλοιπης Ευρώπης - να βγάλουν τα περισσότερα περιουσιακά τους στοιχεία από τη χώρα. Για να προστατεύσουν τον εαυτό τους από μια ενδεχόμενη πλήρη κατάρρευση της οικονομίας, αλλά αυτό επιτάχυνε ταυτόχρονα αυτή την κατάρρευση και σε γενικές γραμμές αύξησε την ανισότητα, τις συγκρούσεις κατανομής και τον αποκλεισμό.
Την ίδια στιγμή η κρίση-πολλές φορές το τονίσαμε αυτό και σαν ιστοσελίδα και στις ομιλίες συζητήσεις με τα εναλλακτικά εγχειρήματα που ξεπήδησαν σε όλο αυτό το διάστημα-είχε και έχει ακόμα ένα θετικό: Μας αναγκάζει επίσης να αναζητήσουμε νέες δυνατότητες και τρόπους ζωής, συνύπαρξης και εργασίας, καθώς και διευρυμένους χώρους για να δοκιμάζουμε όλα αυτά. Εγχειρήματα που πριν την κρίση για χρόνια διαχειρίζονταν από μικρές μειοφηφικές πρωτοβουλίες ( από ελευθεριακές, αντιφασιστικές ή ομάδες αλληλεγγύης για παράδειγμα), βρίσκουν τώρα μεγάλη απήχηση και δημιουργούνται καινούργια, με νέες ιδέες. Υπάρχουν αυτοδιαχειριζόμενοι χώροι και εγχειρήματα γειτονιάς, κοινωνικά-αλληλέγγυα ιατρεία, δίκτυα-οάσεις μη χρηματικής οικονομίας και ανταλλαγής, κοινωνικά παντοπωλεία με δωρεάν διάθεση προϊόντων και αντικειμένων κυρίως από «δεύτερο χέρι», νέας μορφής συνεταιρισμοί(χωρίς διοικητικά συμβούλια , με συνέλευση μελών), εργαστήρια και πρότζεκτ αυτοβοήθειας. Μοντέλα συλλογικής εργασίας και συνεργατικές με αποφάσεις στη βάση της συναίνεσης και της άμεσης δημοκρατίας, γίνονται πλατιά γνωστά και οικεία. Μερικοί άνθρωποι λοιπόν στην Ελλάδα αναγκάσθηκαν και αναγκάζονται να συνευρεθούν και να οικοδομήσουν στοιχεία μιας ενωμένης και ειρηνικής κοινωνίας «από τα κάτω».
Αλλά οι προϋποθέσεις για όλα αυτά είναι κατανοητά δύσκολες - η πλειοψηφία της κοινωνίας βιώνει τη συρρίκνωση, όχι ως δημιουργία νέων δυνατοτήτων, αλλά ως καταστροφή. Γιατί παρά αυτά τα φωτεινά σημάδια της ελπίδας, ο ισολογισμός της μέχρι τώρα λιτότητας παραμένει καταστροφική. Η βρεφική θνησιμότητα αυξήθηκε μόνο μεταξύ 2008 και 2010 κατά 43%. Η επίσημη ανεργία βρίσκεται στο 25%, ενώ η ανεργία των νέων φθάνει ακόμη και στο 50%. Ολόκληρες οικογένειες ζουν από την μικρή σύνταξη των παππούδων. Σύμφωνα με δημοσίευμα του ίδιου του ελληνικού κοινοβουλίου σχεδόν 6,5 εκατομμύρια Ελλήνων ζουν μέσα στη φτώχεια - αυτό είναι το 58% του πληθυσμού! Ένας τρίτο του πληθυσμού δεν έχει ασφάλιση υγείας. Οι διαδηλώσεις, οι διαμαρτυρίες και ενέργειες ενάντια σε αυτές τις πολιτικές ήταν και είναι κοινός τόπος – ακριβώς όπως και η βίαιη καταστολή τους από την αστυνομία.
Περισσότερη «λιτότητας» χωρίς περικοπή ή εξάλειψη του χρέους θα επιδεινώνει συνεχώς την κατάσταση, χωρίς να την επιλύει. Η κλασική πολιτική πρόταση-από όλα σχεδόν τα κόμματα- για μια μονόπλευρη εστίαση στην μια από τα ίδια «ανάπτυξη» και στις επενδύσεις με στόχο το κέρδος κερδών, δεν μπορεί να είναι η απάντηση και αυτό είναι ολοφάνερο. Παραμένουν άλυτες-και σε παγκόσμιο επίπεδο-οι αντιθέσεις και οι συγκρούσεις για ισότιμη και δίκαιη κατανομή των βαρών και των πλεονασμάτων, καθώς και η οικολογική καταστροφή. Χρειαζόμαστε μια εναλλακτική λύση, η οποία θα αντιμετωπίζει μαζί τα οικολογικά και κοινωνικά προβλήματα και τις αιτίες τους. Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε αλλαγές σε πολλαπλά επίπεδα: στο προσωπικό και συλλογικό επίπεδο συνείδησης, στην οργάνωση και αυτοοργάνωση, στο θεσμικό πολιτικό επίπεδο. Να επανέλθει το πνεύμα του κοινοτισμού για να βρούμε συλλογικά τις απαιτούμενες σήμερα ριζοσπαστικές λύσεις. Να στηρίξουμε και να πολλαπλασιάσουμε τα αυτοοργανωμένα εναλλακτικά εγχειρήματα σε όλους τους ζωτικούς τομείς της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας, ώστε να αναπνεύσει ο πληθυσμός και να επανέλθει η ελπίδα για το μέλλον, κόντρα στη δυστοπία των μνημονιακών πολιτικών.

Επισκεφθείτε και την νέα ιστοσελίδα μας: http://www.topikopoiisi.eu/






Τετάρτη, 4 Σεπτεμβρίου 2013

Από το Λύκειο του Αριστοτέλη... στο Νέο Λύκειο της Τρόικας


Με την πρώτη, ακόμη, ματιά ανάγνωσης του σχεδίου Νόμου για το Νέο Λύκειο αντιλαμβάνεται κανείς ότι βασικό μέλημα του Υπουργείου Παιδείας είναι η ικανοποίηση των δημοσιονομικών επιταγών της Τρόικας,  ώστε το Λύκειο στην μνημονιακή επoχή να γίνει φθηνότερο και με λιγότερους μαθητές. Στο πρόγραμμα σπουδών δεν διαφαίνεται καμιά εκπαιδευτική, παιδαγωγική ή επιστημονική προσέγγιση και φιλοσοφία.

Έτσι μαθήματα προστίθενται η αφαιρούνται από το ωρολόγιο πρόγραμμα όχι με βάση τη σημασία και τη χρησιμότητα τους για την εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά με βάση την πίεση που μπορεί να ασκήσουν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι (επιστημονικές ενώσεις, επαγγελματικές συντεχνίες κλπ). Αυτόνομα και ανεξάρτητα γνωστικά αντικείμενα συνδέονται  αυθαίρετα  και οι ώρες μαγειρεύονται ώστε να μην χρειαστεί να γίνουν νέες προσλήψεις. Οι ξένες γλώσσες, η γυμναστική, καλλιτεχνικά μαθήματα, η πληροφορική αντιμετωπίζονται σαν φτωχοί συγγενείς, ενώ η ειδική αγωγή έχει αφεθεί στην μοίρα της.

Αυτό που χαρακτηρίζει το Νέο Λύκειο είναι οι επιπλέον εξετάσεις, πανελλαδικού χαρακτήρα για όλες τις τάξεις του Λυκείου. Οι πολλές εξετάσεις πέρα από το ότι επιβαρύνουν, όσες οικογένειες αντέχουν ακόμη οικονομικά, με επιπλέον φροντιστηριακά μαθήματα, αυξάνουν το άγχος, εμπεδώνουν την παπαγαλία και η αναπόφευκτη σχολική αποτυχία οδηγεί σε τεράστια μαθητική διαρροή.
Με τον τρόπο αυτό, φιλοδοξεί στην ουσία να προσανατολίσει μεγάλο μέρος του μαθητικού δυναμικού προς την Τεχνική Εκπαίδευση, που όμως εξακολουθεί να την κρατά απαξιωμένη, βασικά ως θεσμό κατάρτισης και όχι  εκπαίδευσης. Στην κατεύθυνση αυτή, εισάγει για τους μαθητές του Τεχνικού Λυκείου τη μαθητεία σε επιχειρήσεις και ενισχύει τη μεταγυμνασιακή εξειδίκευση (Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης και μεταγυμνασιακά ΙΕΚ).

Η Θεματική Ομάδα Παιδείας των Οικολόγων Πράσινων
  
Η αποδοχή του φροντιστηρίου είναι πλέον θεσμός στη χώρα, αφού στο μεν Βόλο οι οικολόγοι διοργανώνουν κοινωνικό φροντιστήριο για όσους δεν το αντέχει η τσέπη τους σε ευρώ, ενώ στη Θεσσαλονίκη, όπως βλέπετε παρακάτω, το εναλλακτικό δίκτυο ανταλλαγών δίνει τη δυνατότητα να πληρώνεται το φροντιστήριο με το τοπικό νόμισμα ΚΟΙΝΟ
 

ΜΑΘΗΜΑΤΑ και ΤΜΗΜΑΤΑ ΕΝΙΣΧΥΤΙΚΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ με ΚΟΙΝΟ
Στα πλαίσια του Δικτυού ανταλλαγής υπηρεσιών και προϊόντων Θεσσαλονίκης Κοι.Νο ξεκινούν τμήματα ενισχυτικής διδασκαλίας, ξένων γλωσσών κ.α.
Η συμμετοχή στα τμήματα εξασφαλίζεται με ανταλλαγή, χωρίς χρήματα, αλλά με τη βοήθεια ενός εναλλακτικού-κοινωνικού νομίσματος, του ΚοιΝο.
Μπορείτε να ενημερωθείτε για τη λειτουργία του δικτύου και των μαθημάτων είτε από το site: www.koino.com.gr. είτε τηλεφωνικά από μέλος της συντονιστικής ομάδας του Κοι.Νο: 6947705491
Τα τμήματα που ξεκινούν (μέχρι στιγμής) είναι:

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΑ
ΦΥΣΙΚΗ
ΧΗΜΕΙΑ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ (ΑΟΘ-ΑΟΔΕ)
ΑΓΓΛΙΚΑ
ΜΟΥΣΙΚΗ (Ακορντεόν- Θεωρητικά)
ΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΗ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ
Δηλώσεις συμμετοχής στο email: info@koino.com.gr και στο τηλέφωνο 6947705491(Vodafone)
Η Συντονιστική ομάδα του ΚοιΝο
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου