Από Κοινού: Συνέλευση για την Αποανάπτυξη και την Άμεση Δημοκρατία

Μαζί στον δρόμο προς έναν μετα-καπιταλιστικό κόσμο: με το πρόταγμα της Αποανάπτυξης-Τοπικοποίησης, του Κοινοτισμού και της Άμεσης Δημοκρατίας.
Καθόλα αυτά τα χρόνια της λεγόμενης οικονομικής κρίσης έχει λάβει χώρα στην νεοελληνική κοινωνία μία διαδικασία, με κεντρικό άξονα την επανανοηματοδότηση του αξιακού μας συστήματος και των πολιτικών μας προταγμάτων.
Μεμονωμένα άτομα αλλά και ομάδες, συλλογικότητες και κινήματα έχουν αναπτυχθεί παντού στην Ελλάδα, έχουν αφήσει πίσω τους το «αναπτυξιακό» μοντέλο που προωθεί τον καταναλωτικό τρόπο ζωής και έχουν υιοθετήσει άλλες φιλοσοφίες και άλλους τρόπους προσωπικής και συλλογικής διαβίωσης.
Η πολύχρονη πορεία ζωής όλων αυτών των ανθρώπων και ομάδων έχει αποδείξει ότι υπάρχουν υγιή και δυναμικά κοινωνικά κύτταρα, οι δράσεις των οποίων επιθυμούν να συναντηθούν και να συντονιστούν, έτσι ώστε να εκφραστεί η κοινή πολιτική τους φιλοσοφία, σε μια προοπτική μετασχηματισμού που ανοίγει το δρόμο για μια κοινωνία που θα στηριχθεί:

  • στο αποαναπτυξιακό μοντέλο της οικονομίας των αναγκών, της επάρκειας και του μικρότερου οικολογικού αποτυπώματος στη βάση της αφθονίας των υλικών και άυλων Κοινών,
  • στην κοινοτική οργάνωση με βάση την προσωπική και συλλογικήαυτονομία,
  • σε αμεσοδημοκρατικούς θεσμούς και στη θέσμιση της άμεσης δημοκρατίας με τη μορφή του ομοσπονδιακού Κοινοτισμού.

Πρόκειται για τη διάδοση της παραπάνω θέσης μας, που διευρύνεται και διασυνδέεται εδώ και τώρα. Και εν μέρει, λόγω της επιρρεπούς στην κρίση φύσης του σημερινού κοινωνικού συστήματος, είναι δυνατόν να γίνει πράξη και λογική της πλειοψηφίας.
Στα σημερινά εγχειρήματα του πολύμορφου αυτού κινήματος και στις δραστηριότητές του, εμπεριέχονται οι δυνατότητες μιας κοινωνίας σε μετακαπιταλιστική μετάβαση. Στοιχεία της έχουν ήδη δημιουργηθεί, εάν και ακόμα ξετυλίγονται και δεν είναι πλήρη. Τέτοια στοιχεία είναι αυτά της άμεσης δημοκρατίας στα πλαίσια της λειτουργίας των εγχειρημάτων, της οικολογίας με τη μορφή του μικρότερου οικολογικού αποτυπώματος στις οικονομικές δραστηριότητές τους, της οικονομίας των αναγκών στις πρακτικές της αλληλέγγυας και συνεργατικής οικονομίας που υλοποιούν. Της ισότητας των αμοιβών και των αυτοκαθοριζόμενων συνθηκών εργασίας από τα μέλη τους, της ισότητας των φύλων και των μειονοτήτων στη συμμετοχή και στη λήψη των αποφάσεων κ.λπ.
Ταυτόχρονα αυτά τα εγχειρήματα είναι πάντα εκτεθειμένα στον κίνδυνο να εκληφθούν ως ιδιοτελείς προσπάθειες για βελτίωση των συνθηκών ζωής μόνο των μελών τους και όχι και των κοινοτήτων γύρω τους. Αμυντικές μάχες, συγκρούσεις και διαπραγματεύσεις για οικειοποίηση κοινών πόρων απαιτούνται για όσο διάστημα το ιεραρχικό εθνικό κράτος και η καπιταλιστική αγορά με τίς αντίστοιχες λογικές τους κυριαρχούν. Αυτές οι μάχες θα γίνονται πιο επιτυχείς, αν δίνονται στο πλαίσιο ενός ισχυρού, κοινού και πάνω από όλα χειραφετικού κοινωνικού κινήματος.
Το συγκεκριμένο μετα-καπιταλιστικό όραμα είναι ένας κόσμος που δεν είναι ιεραρχικός, αλλά συνδεδεμένος με δίκτυα λειτουργικά όλων των επιπέδων και δεσμών, είναι αυτο-οργανωμένος και οι βασικές προσωπικές ανάγκες όλων των πολιτών μπορούν να ικανοποιηθούν μέσω της αφθονίας των συλλογικών αγαθών (Commons). Αυτός ο κόσμος θα χαρακτηρίζεται εξάλλου από αυτοκαθοριζόμενες και γεμάτες ευθύνη σχέσεις δραστηριοτήτων και εργασίας, οι οποίες θα φέρνουν χαρά και νόημα, χωρίς υπερβολική εκμετάλλευση πόρων ή καταστροφή οικοσυστημάτων.
Το κίνημα των κοινοτήτων εμπιστεύεται το ανθρώπινο δυναμικό και μεταφράζει την έννοια της βιωσιμότητας στη γλώσσα των ανθρώπινων αναγκών: Υπάρχει μια βασική ανάγκη, η διατήρηση του πλανήτη, η οποία μπορεί να ικανοποιηθεί μόνο εάν οργανώσουμε την ικανοποίηση, τόσο των ατομικών όσο και των συλλογικών αναγκών, σε αρμονία με τα όρια που βάζουν οι δυνατότητες των οικοσυστημάτων της γης. Η κοινή χρήση είναι ένας συγκεκριμένος τρόπος αντιμετώπισης της ανθρώπινης και μη ανθρώπινης φύσης, ο οποίος δεν βασίζεται στους καταναγκασμούς του αφηγήματος της «ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων», αλλά αναγνωρίζει ότι εμείς οι άνθρωποι είμαστε ένα (ανα)παραγόμενο στοιχείο του πλανήτη γη. Τα Κοινά (Commons) βέβαια ενδέχεται να μην επιλύσουν μακροπρόθεσμα όλα τα προβλήματα του κόσμου. Αλλά ζούμε το τέλος του καπιταλιστικού κόσμου, στο οποίο δυστοπικό τέλος, οι αντιθέσεις μάλλον τείνουν να επιδεινώνονται και οι συγκρούσεις γίνονται όλο και πιο βάναυσες. Για αυτό είναι ιδιαίτερης σημασίας η δημιουργία θετικών προοπτικών, η διατύπωση και - περισσότερο από οτιδήποτε - η πρακτική ενός αλληλέγγυου οράματος.
Για το μέλλον, φαίνεται επιθυμητό και απαραίτητο να βρεθεί κοινά αποφασισμένη και συντονισμένη κατεύθυνση για την προοπτική του κινήματος. Ο όρος σύγκλισηταιριάζει σε τέτοιες διαδικασίες σχηματισμού συμμαχιών και περιλαμβάνει επίσης πολλά άλλα ρεύματα που κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση. Ταυτόχρονα, πρέπει επίσης να εντατικοποιηθούν οι συζητήσεις γύρω από το περιεχόμενο, ώστε να αναλυθούν παραπέρα και τα στρατηγικά ζητήματα, αλλά και να συζητηθούν ανοιχτά τα αμφιλεγόμενα ζητήματα. Μόνο έτσι μπορεί να αποφευχθεί η σημερινή πραγματικότητα, όπου τα διαφορετικά ρεύματα δεν είναι συνδεδεμένα και δρουν παράλληλα και απομονωμένα. Θα χρειασθεί να ληφθεί μέριμνα ώστε να προέλθει μια διασύνδεση που θα χαρακτηρίζεται βέβαια από ποικιλομορφία και όχι οπωσδήποτε από ταύτιση.
Θα χρειασθεί επίσης να γίνει κοινά αποδεκτός ένας όρος που θα μπορέσει να αποτελέσει την κοινή στέγη, τον κοινό στόχο και να περιλαμβάνει τον κοινό ορίζοντα κατανόησης των διαφορετικών ρευμάτων, που δεν μπορεί να είναι άλλος από το ξεπέρασμα του καπιταλισμού.
Γενικότερα, ήρθε ο καιρός, που τα όποια-σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο- σημερινά κοινωνικά κινήματα θα χρειασθεί, στηριζόμενα στη αναβίωση του πνεύματος του κοινοτισμού στις σύγχρονες σημερινές συνθήκες και συνδεόμενα μεταξύ τους, να μετατραπούν σε ενιαίο πολιτικό κίνημα μετάβασης για την μετακαπιταλιστική κοινωνία.
Ειδικά για τη χώρα, που βρίσκεται σε συνθήκες οικονομικού πολέμου και έχει μετατραπεί σε αποικία χρέους, το πολύμορφο αυτό κίνημα θα χρειασθεί να διαμορφώσει ένα ελκυστικό πρόγραμμα διεκδίκησης της «εδώ και τώρα» αλλαγής πορείας, δημιουργώντας ταυτόχρονα τα στοιχεία και τις κοινωνικές δομές του νέου κόσμου που οραματίζεται, αφήνοντας πίσω τον καπιταλιστικό κόσμο που μας οδηγεί στην κοινωνική και οικολογική κατάρρευση.
Η μελλοντική επιδίωξη της κοινωνικής χειραφέτησης και της ένταξης των ανθρώπινων κοινοτήτων –πέρα από σύνορα-με ισορροπία στα πλαίσια ενός πεπερασμένου πλανητικού οικοσυστήματος, θα μπορέσει να υλοποιηθεί μόνο από μια σύγκλιση, στη δράση και στη σκέψη, των παραπάνω κοινωνικοπολιτικών ρευμάτων, και στο επίπεδο της καθημερινής ζωής, και στο επίπεδο της κοινωνικής και πολιτικής θέσμισης. Και καταρχήν στην διαπαιδαγώγηση –μέσα από την συμμετοχή-του απαραίτητου ανθρωπολογικού τύπου -σε κρίσιμο αριθμό- που θα βάλει όλη την κοινωνία σε περίοδο κοινωνικοοικολογικού μετασχηματισμού. Ξεκινώντας βασικά από κάθε τοπική κοινωνία.

Σάββατο, 14 Ιουνίου 2014

«Βιασμός… κάποιες φορές είναι σωστός»



Αγαπητές φίλες και φίλοι,


Δύο μικρά κορίτσια κρεμάστηκαν από ένα δέντρο στην Ινδία αφού πρώτα βιάστηκαν ομαδικά. Ένας υπουργός της κυβέρνησης μόλις απάντησε λέγοντας πως ο βιασμός «είναι κοινωνικό έγκλημα… κάποιες φορές είναι σωστό, κάποιες φορές λάθος». Ο πρωθυπουργός οφείλει να δώσει ένα τέλος στην επιδημία βιασμών και εμείς μπορούμε να τον αναγκάσουμε να το κάνει αν συσπειρώσουμε εκατομμύρια φωνές στην καρδιά της εκλογικής του περιφέρειας . Υπόγραψε τώρα:

SIGN THE PETITION
Χρειάζομαι τη βοήθειά σου. Δύο μικρά κορίτσια κρεμάστηκαν από ένα δέντρο αφού πρώτα βιάστηκαν ομαδικά σ’ένα χωράφι έξω απ’το σπίτι τους στην Ινδία. Ένας υπουργός της κυβέρνησης μόλις απάντησε λέγοντας πως ο βιασμός «είναι κοινωνικό έγκλημα… κάποιες φορές είναι σωστό, κάποιες φορές λάθος».

Είναι πραγματικά αποτρόπαιο! Αλλά δεν είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό. Κι εγώ έχω δεχτεί επίθεση και μάλιστα μπροστά σε ανώτερους αστυνομικούς οι οποίοι δεν έκαναν τίποτα για να με προστατεύσουν. Το σύστημα είναι αυτό που έχει προδώσει τις γυναίκες στην Ινδία. Πιστεύω όμως πως μαζί μπορούμε να το αλλάξουμε.

Ο νέος πρωθυπουργός της χώρας μου εξελέγη στην ιερή πόλη του Βαρανάσι με την υπόσχεση να την ανοικοδομήσει και να τη μετατρέψει σε μείζον τουριστικό κέντρο. Εάν η έκκλησή μας για προστασία των γυναικών συγκεντρώσει εκατομμύρια φωνές υποστήριξης, θα την αναρτήσουμε σε γιγαντοαφίσες παντού στην πόλη και τότε ο Μόντι αναγκαστεί να μας ακούσει για να προστατεύσει την τουριστική φήμη της εκλογικής του περιφέρειας.

Δεν έχει ξαναγίνει τέτοιου είδους ενημερωτική καμπάνια στην Ινδία. Η χώρα όμως βρίσκεται σε εθνική κρίση και αυτό απαιτεί δραστικές ενέργειες. Υπόγραψε τώρα -- ας φτάσουμε τα δύο εκατομμύρια φωνές για να απαιτήσουμε απ’τον Μόντι να προστατεύσει τα κορίτσια και τις γυναίκες:

https://secure.avaaz.org/el/womanifesto_modi_loc/?byOkyhb&v=40854

Όταν τα δύο κορίτσια (14 και 15 χρόνων) εξαφανίστηκαν, ο πατέρας του ενός πήγε στην αστυνομία και έπεσε στα γόνατα παρακαλώντας τους να κάνουν κάτι. Η αστυνομικοί γέλασαν μαζί του και τον έδιωξαν. Αμέτρητες οικογένειες στην Ινδία που βιώνουν τον εφιάλτη του βιασμού, αντιμετωπίζουν αυτή την αποκρουστική αδράνεια και αδιαφορία απ’τις αρχές. Μετά το διεθνή σάλο, πέντε άντρες τελικά συνελήφθησαν και δύο αστυνομικοί απολύθηκαν. Όμως κάθε 22 λεπτά μια γυναίκα πέφτει θύμα βιασμού στην Ινδία και η αστυνομία, τα δικαστήρια, ακόμη και οι υπουργοί κάνουν τα στραβά μάτια!

Πριν τις εκλογές είχε δημιουργηθεί ένα μεγάλο κίνημα πίεσης για να σταματήσει η βία κατά των γυναικών. Ειδικοί συνέταξαν το «Μανιφέστο για τις Γυναίκες» -- ένα πρακτικό σχέδιο αναγκαίων μεταρρυθμίσεων για ένα τέλος στην επιδημία βιασμών. Καλύπτει τα πάντα -- από νομοθεσία, αστυνόμευση, ιατρική και ψυχολογική στήριξη και κυρίως δημόσια παιδεία. Άλλα μεγάλα κόμματα ασπάστηκαν το μανιφέστο και το υπέγραψαν. Το κόμμα όμως του Μόντι το αγνόησε.

Ακόμη και το επιτελείο του Μόντι συμφωνεί με τις περισσότερες προτάσεις του μανιφέστου. Τώρα απλά θέλουμε τον ίδιο να το θέσει σε εφαρμογή.

Ο Μόντι δεν έχει κάνει ακόμη κάποια δήλωση για το έγκλημα ή για τις χυδαιότητες που εξαπέλυσε το στέλεχος του κόμματός του. Απ’την άλλη όμως ο Μόντι μόλις εξελέγη, και τώρα είναι η ευκαιρία μας να επηρεάσουμε τις προτεραιότητες της θητείας του. Ας συσπειρωθούμε δύο εκατομμύρια από εμάς για να απαιτήσουμε δραστικά μέτρα στην καρδιά της εκλογικής του περιφέρειας. Υπόγραψε τώρα:

https://secure.avaaz.org/el/womanifesto_modi_loc/?byOkyhb&v=40854

Έχουμε δύο επιλογές: ή που θα παραλύσουμε μπροστά στο σοκ και τον τρόμο που νιώθουμε βλέποντας αυτή την εικόνα ή που θα αναλάβουμε δράση. Γυναίκες σε κάθε γωνιά της πατρίδας μου ζητούν ένα τέλος στην επιδημία βιασμών και δίνουν ένα γενναίο αγώνα για ισότητα και ασφάλεια. Σε παρακαλώ στάσου στο πλευρό μας για να σταματήσουμε τη βία!

Με ελπίδα,
Alaphia και όλη η ομάδα του Avaaz

Περισσότερες πληροφορίες:

Οργή στην Ινδία: Άνδρες βίασαν, στραγγάλισαν και κρέμασαν δύο μικρά κορίτσια (ΣΚΑΪ)
http://www.skai.gr/news/world/article/259024/orgi-stin-india-andres-viasan-straggalisan-kai-kremasan-duo-mikra-koritsia/

Ινδία: «Σωστός» ο βιασμός σύμφωνα με υπουργό (Πρώτο Θέμα)
http://www.protothema.gr/world/article/385094/india-sostos-o-viasmos-sumfona-me-upourgo/

Ινδία: Συνεχίζονται οι τραγωδίες με θύματα γυναίκες (Η Αυγή)
http://www.avgi.gr/article/2863074/india-sunexizontai-oi-tragodies-me-thumata-gunaikes

Ο Μόντι αποκαλύπτει τις 5 λέξεις κλειδιά για το μέλλον της Ινδίας: Ταλέντο, Τουρισμός, Τεχνολογία, Εμπόριο και Παράδοση - Modi unveils ‘Five Ts’: BJP’s PM candidate says Talent, Tourism, Tech, Trade and Tradition are the watchwords for India’s future (Daily Mail)
http://www.dailymail.co.uk/indiahome/indianews/article-2542285/Modi-unveils-Five-Ts-BJPs-PM-candidate-says-Talent-Tourism-Tech-Trade-Tradition-watchwords-Indias-future.html

Η αστυνομία χρησιμοποιεί κανόνια νερού κατά γυναικών που διαμαρτύρονται για σεξουαλική κακοποίηση στην Ινδία - Police Use Water Cannons On Women In India Protesting Rape (Think Progress)
http://thinkprogress.org/world/2014/06/02/3443632/photos-police-use-water-cannons-on-women-in-india-...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου