Επιστροφή προς τα ... μπρος!

Επιστροφή προς τα ... μπρος!

ΕΝΑΣ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΦΙΚΤΟΣ

ΕΝΑΣ ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ ΚΟΣΜΟΣ ΕΙΝΑΙ ΕΦΙΚΤΟΣ
ΝΑ ΘΕΜΕΛΕΙΏΣΟΥΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΌ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΉΣ ΙΣΌΤΗΤΑΣ

Αποανάπτυξη-Τοπικοποίηση -Αυτονομία- Άμεση Δημοκρατία-Ομοσπονδιακός Κοινοτισμός

Τον Μάιο του 2020, μια ομάδα περισσότερων από 1.100 υποστηρικτών της «Αποανάπτυξης», υπέγραψε ένα μανιφέστο καλώντας τις κυβερνήσεις να αδράξουν την ευκαιρία και να στραφούν προς ένα «ριζικά διαφορετικό είδος κοινωνίας, αντί να προσπαθούν απεγνωσμένα να θέσουν ξανά σε λειτουργία την «καταστροφική ανάπτυξη». Η Συνδημία του κοροναϊού δείχνει ότι θα χρειασθεί να γίνουν μεγάλες αλλαγές, αν δεν θέλουμε να πάμε στην κατάρρευση! Ειδικά για την μετά-COVID Ελλάδα: Για να ξεφύγει η χώρα από τη μέγγενη των χρεών, από την φτωχοποίηση και το πολιτισμικό αδιέξοδο, καθώς και από την κατάθλιψη και την μεμψιμοιρία στην οποία έχει πέσει ο πληθυσμός της-ιδίως μετά το σοκ της πανδημίας και τον εγκλεισμό του στα σπίτια- θα χρειασθεί, μετά το πέρασμα της καταιγίδας, να αναπτερωθεί το ηθικό του μέσα από μια στροφή προς μια ενδογενή παραγωγική ανασυγκρότηση . Εφαλτήρας μπορεί να γίνει ο αγροδιατροφικός τομέας και στη συνέχεια ο μεταποιητικός ένδυσης- υπόδησης, ο ενεργειακός και ο ήπιος ποιοτικός τουρισμός να την συμπληρώσουν. Είναι μια εναλλακτική στη σημερινή κυρίαρχη κατεύθυνση, που δεν χρειάζονται κεφάλαια, ξένες επενδύσεις, χωροταξικά σχέδια, υπερτοπικές συγκεντρώσεις, μεγαλεπήβολα και εξουθενωτικά μεγέθη και ρυθμούς. Η κατεύθυνση της Αποανάπτυξης-Τοπικοποίησης -Αυτονομίας- Άμεσης Δημοκρατίας-Ομοσπονδιακού Κοινοτισμού θα μπορούσε να είναι η διέξοδος για την χώρα, στην μετά-COVID εποχή!

Πέμπτη 29 Ιουλίου 2010

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΔΑΣΟΛΟΓΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ (Π.Ε.Δ.Δ.Υ)

Η κυβέρνηση και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, ενεργώντας ερήμην ή και αντίθετα από τις εισηγήσεις της αρμόδιας Δασικής Υπηρεσίας, συγχέοντας σκόπιμα το ρόλο των δημόσιων Υπηρεσιών με το ρόλο διαφόρων κοινωνικών φορέων και με πλήρη περιφρόνηση στα θεσμικά συνδικαλιστικά όργανα, αφού μέχρι σήμερα αγνοούν ακόμα και την ύπαρξη τους, έθεσαν πρόσφατα σε «δημόσια διαβούλευση» προσχέδιο νόμου με τίτλο «Χρηματοδότηση Περιβαλλοντικών Παρεμβάσεων, Πράσινο Ταμείο, Κύρωση Δασικών Χαρτών και άλλες διατάξεις».
Για τη σύνταξη του σχεδίου νόμου δεν υπήρξε καμία ενημέρωση των αρμόδιων για τα δάση και το φυσικό περιβάλλον Δασικών Υπηρεσιών ούτε ζητήθηκε, καθ΄ οιονδήποτε τρόπο, η συμμετοχή τους στη διαμόρφωσή του. Οι Δασικές Υπηρεσίες, κατά την καινοφανή πρακτική της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΚΑ, καλούνται εκ των υστέρων να διατυπώσουν τις απόψεις τους στο στάδιο της διαβούλευσης, ( από ότι φαίνεται σαν κοινωνικοί εταίροι). Αυτό στην Ένωση μας δεν προκαλεί καμιά πλέον εντύπωση, αφού ήδη με πολιτική ευθύνη τη ηγεσίας του ΥΠΕΚΑ προηγήθηκε η ουσιαστική «εξαφάνιση» της Γενικής Διεύθυνσης Δασών, το πάγωμα της χρηματοδότησης της δασικής υπηρεσίας (με την ουσιαστική αδρανοποίηση του ειδικού φορέα δασών), το πάγωμα των μέτρων του προγράμματος «Αλέξανδρος Μπαλτατζής», το «θόλωμα» του ορισμού του δάσους με το Ν. 3818/2010 με τον οποίο επίσης αφαιρέθηκε από τη δασική υπηρεσία η αρμοδιότητα κατάρτισης δασικών χαρτών στην Αττική και παραδόθηκε στην ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε.
Με το νομοσχέδιο που παρουσιάστηκε ολοκληρώνεται ουσιαστικά το έγκλημα σε βάρος των δασικών οικοσυστημάτων, της δημόσιας περιουσίας και της δασικής υπηρεσίας, διότι:
1.- Διαλύεται ουσιαστικά ο «Ειδικός Φορέας Δασών» εντασσόμενος στο «Πράσινο Ταμείο», σκοπός του οποίου είναι «η ενίσχυση της ανάπτυξης μέσω της προστασίας του περιβάλλοντος». Η υλοποίηση της συνταγματικής υποχρέωσης του κράτους να προστατεύει το περιβάλλον με την λειτουργία σύγχρονων και αποτελεσματικών δημόσιων υπηρεσιών, συγχέεται με το ρόλο διαφόρων κοινωνικών φορέων και παραδίδεται σε ένα όργανο (Στρατηγική Επιτροπή Περιβαλλοντικής Πολιτικής) η σύνθεση του οποίου (από τον ΣΕΒ, ΕΕΣΕΕ και Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος, μέχρι Μ.Κ.Ο, αλλά χωρίς συμμετοχή ουδεμιάς υπηρεσίας που να έχει σχέση με το περιβάλλον και τα δάση) εξασφαλίζει ότι θα χρηματοδοτείται απρόσκοπτα η «ανάπτυξη» με άλλοθι το περιβάλλον και πιθανότατα σε βάρος του. Είναι χαρακτηριστικό ότι ως δικαιούχοι χρηματοδότησης από το «Πράσινο Ταμείο» (μόνο μέσω εγκεκριμένων από την παραπάνω Επιτροπή προγραμμάτων), οι δημόσιες υπηρεσίες αναφέρονται στο τέλος της σειράς μετά από ΟΤΑ, νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, φυσικά πρόσωπα, ΜΚΟ κλπ. Είναι προφανές ότι εξ ορισμού αποκλείεται η χρηματοδότηση μεγάλου μέρους δραστηριοτήτων της δασικής υπηρεσίας.
Η θέση μας είναι σαφής και ξεκάθαρη και τη διατυπώνουμε : Οι πόροι που προέρχονται από τις δασικές δραστηριότητες πρέπει να αποδίδονται αποκλειστικά για τη δασική ανάπτυξη και προστασία μέσω των δασικών υπηρεσιών και αυτό πρέπει να διατυπωθεί ρητά στις σχετικές διατάξεις.
2.- Αλλάζει ριζικά το νομικό καθεστώς σύνταξης, ανάρτησης και κύρωσης των Δασικών Χαρτών. Καταργούνται διατάξεις (άρθρα 27 και 28 του Ν. 2664/1998) που στη ουσία δεν πρόλαβαν να δοκιμαστούν στην πράξη για λόγους ανεξάρτητους από τις παραπάνω διατάξεις .
Ο λόγος των αλλαγών αυτών είναι προφανής κι αυτό διαφαίνεται στο σύνολο των προτεινόμενων ρυθμίσεων του νομοσχεδίου.
Με την περαιτέρω υποβάθμιση της Δασικής Υπηρεσίας, παραδίδονται ουσιαστικά όλες οι διαδικασίες, όλων των επιμέρους σταδίων, του Δασικού Χάρτη σε ιδιωτικά μελετητικά γραφεία, τα οποία όχι μόνο θα συντάσσουν τους χάρτες (κάτι που ήδη προβλεπόταν άλλωστε), αλλά θα τους ελέγχουν για τυχόν σφάλματα, θα τους διορθώνουν, θα τους αναρτούν, θα παραλαμβάνουν τις αντιρρήσεις, θα εισηγούνται στις Επιτροπές την αποδοχή ή την απόρριψη των αντιρρήσεων, θα διορθώνουν τους χάρτες σύμφωνα με τις αποφάσεις των Επιτροπών και τελικά θα τους παραδίδουν στην αρμόδια υπηρεσία για να τους υποβάλλει για κύρωση. Και όλα τα παραπάνω υπό τις οδηγίες και την εποπτεία της ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΑΕ. Είναι προφανές ότι μιλάμε για βίαιη και πλήρη απόσπαση της αρμοδιότητας των δασικών χαρτών από τη δασική υπηρεσία (που ως δημόσια αρχή είχε την αρμοδιότητα αυτή) και την παράδοση της σε ιδιώτες μελετητές, με ενδιάμεσο την ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε. Η μοναδική αρμοδιότητα που θα παραμείνει στη δασική υπηρεσία θα είναι η θεώρηση και η εισήγηση για την κύρωση των δασικών χαρτών.
Προφανώς κάποιοι θέλουν να αναθέσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στα μεγάλα μελετητικά γραφεία, χωρίς να προβλέπουν κανένα ελεγκτικό ρόλο στις δημόσιες αρχές η άλλη ουσιαστική συμμετοχή τους στα διάφορα στάδια του έργου της κατάρτισης των δασικών χαρτών. Είναι βέβαιο ότι με τη διαδικασία αυτή δασικοί χάρτες θα παραδοθούν, αλλά με πόσο ακριβές περιεχόμενο, μάλλον δεν το γνωρίζουμε. Διότι δεν είναι δυνατόν να πειστεί ούτε ο πλέον καλόπιστος, ότι, επτά (7) ιδιωτικά μελετητικά γραφεία με σύνολο προσωπικού ούτε 70 άτομα, θα διεκπεραιώσουν το σύνολο του τεράστιου έργου της κατάρτισης των δασικών χαρτών, όταν είναι γνωστό ότι το έτος 2000 είχαν προσληφθεί 172 Δασολόγοι μόνο για στελέχωση των τμημάτων δασικών χαρτογραφήσεων των νομών και των περιφερειών με κύριο καθήκον τον έλεγχο των δασικών χαρτών που συνέτασσαν τα ιδιωτικά μελετητικά γραφεία. Ίσως επειδή οι συντάκτες του νομοσχεδίου γνωρίζουν την πραγματικότητα, δεσμεύουν με ασφυκτικές χρονικές προθεσμίες τις υπηρεσίες κατά τις διάφορες διαδικασίες ελέγχου, ενώ αποφεύγουν συστηματικά να θεσπίσουν αντίστοιχες προθεσμίες και για τα ιδιωτικά μελετητικά γραφεία.
Αλλάζει για δεύτερη φορά μετά το Φεβρουάριο (ν.3818/2010 για τους δασικούς χάρτες της Αττικής) η σύνθεση των Επιτροπών Εξέτασης των Αντιρρήσεων. Μετά την παταγώδη αποτυχία της προαναφερόμενης διάταξης, που προέβλεπε τη συμμετοχή συνταξιούχου δικαστικού στις επιτροπές, για την οποία είχε εκφραστεί η αντίρρηση μας, η νέα ρύθμιση προβλέπει τη συμμετοχή ιδιώτη δικηγόρου. Έχουμε ακόμη μια φορά το φαινόμενο σε μια επιτροπή η οποία έχει καθήκον να κρίνει ένα καθαρά επιστημονικό και τεχνικό ζήτημα (όπως είναι αυτό του χαρακτηρισμού μιας έκτασης ως δασικής η μη) να συμμετέχουν ιδιώτες χωρίς καμιά σχετική επιστημονική ή τεχνική γνώση. Επειδή αυτή η θέση μας πιθανότατα θα κατηγορηθεί ως «συντεχνιακή», καλούμε κάθε καλοπροαίρετο πολίτη να διανοηθεί τι θα μπορούσε να προκύψει αν σε ένα ιατρικό συμβούλιο που αποφασίζει για την θεραπεία κάποιου ασθενούς συμμετείχαν νομικοί, δικαστικοί, μηχανικοί, κλπ.
Στο νομοσχέδιο υπάρχουν επίσης διατάξεις και για την αποτύπωση των ορίων των σχεδίων πόλεως στους Δασικούς Χάρτες. Το «περίεργο» είναι ότι εκτός των εγκεκριμένων-έγκυρων σχεδίων πόλεως περιλαμβάνει και τα μη έγκυρα καθώς και τις πολεοδομικές μελέτες που είναι σε εξέλιξη, θέτοντας στην ουσία όλες τις παραπάνω εκτάσεις εκτός ανάρτησης με τρόπο που ανοίγει το δρόμο για νομιμοποιήσεις σε βάρος των δασών και της δημόσιας περιουσίας.
Το ΔΣ της ΠΕΔΔΥ θεωρεί ότι είναι σκόπιμη η απαξίωση της δασικής υπηρεσίας από την ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος, αφού και με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο προσπαθεί ουσιαστικά να «καταργήσει» τη δημόσια δασική υπηρεσία (που σύμφωνα με το σύνταγμα οφείλει να συντάξει το δασολόγιο), να αφαιρέσει πλήρως την αρμοδιότητα κατάρτισης των δασικών χαρτών από αυτή, παραδίδοντας το έργο αυτό στο σύνολο του, σε ιδιώτες μελετητές με ενδιάμεσο την ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΑΕ. Ουσιαστικά με τη διαδικασία αυτή και την παντελή έλλειψη κρατικού ελέγχου στα διαδοχικά στάδια παραδίδεται το σύνολο των φυσικών χερσαίων οικοσυστημάτων σαν λάφυρο σε ιδιωτικά κερδοσκοπικά συμφέροντα.
Για τους λόγους αυτούς ζητάμε την άμεση απόσυρση του.

ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου