Από Κοινού: Συνέλευση για την Αποανάπτυξη και την Άμεση Δημοκρατία

Μαζί στον δρόμο προς έναν μετα-καπιταλιστικό κόσμο: με το πρόταγμα της Αποανάπτυξης-Τοπικοποίησης, του Κοινοτισμού και της Άμεσης Δημοκρατίας.
Καθόλα αυτά τα χρόνια της λεγόμενης οικονομικής κρίσης έχει λάβει χώρα στην νεοελληνική κοινωνία μία διαδικασία, με κεντρικό άξονα την επανανοηματοδότηση του αξιακού μας συστήματος και των πολιτικών μας προταγμάτων.
Μεμονωμένα άτομα αλλά και ομάδες, συλλογικότητες και κινήματα έχουν αναπτυχθεί παντού στην Ελλάδα, έχουν αφήσει πίσω τους το «αναπτυξιακό» μοντέλο που προωθεί τον καταναλωτικό τρόπο ζωής και έχουν υιοθετήσει άλλες φιλοσοφίες και άλλους τρόπους προσωπικής και συλλογικής διαβίωσης.
Η πολύχρονη πορεία ζωής όλων αυτών των ανθρώπων και ομάδων έχει αποδείξει ότι υπάρχουν υγιή και δυναμικά κοινωνικά κύτταρα, οι δράσεις των οποίων επιθυμούν να συναντηθούν και να συντονιστούν, έτσι ώστε να εκφραστεί η κοινή πολιτική τους φιλοσοφία, σε μια προοπτική μετασχηματισμού που ανοίγει το δρόμο για μια κοινωνία που θα στηριχθεί:

  • στο αποαναπτυξιακό μοντέλο της οικονομίας των αναγκών, της επάρκειας και του μικρότερου οικολογικού αποτυπώματος στη βάση της αφθονίας των υλικών και άυλων Κοινών,
  • στην κοινοτική οργάνωση με βάση την προσωπική και συλλογικήαυτονομία,
  • σε αμεσοδημοκρατικούς θεσμούς και στη θέσμιση της άμεσης δημοκρατίας με τη μορφή του ομοσπονδιακού Κοινοτισμού.

Πρόκειται για τη διάδοση της παραπάνω θέσης μας, που διευρύνεται και διασυνδέεται εδώ και τώρα. Και εν μέρει, λόγω της επιρρεπούς στην κρίση φύσης του σημερινού κοινωνικού συστήματος, είναι δυνατόν να γίνει πράξη και λογική της πλειοψηφίας.
Στα σημερινά εγχειρήματα του πολύμορφου αυτού κινήματος και στις δραστηριότητές του, εμπεριέχονται οι δυνατότητες μιας κοινωνίας σε μετακαπιταλιστική μετάβαση. Στοιχεία της έχουν ήδη δημιουργηθεί, εάν και ακόμα ξετυλίγονται και δεν είναι πλήρη. Τέτοια στοιχεία είναι αυτά της άμεσης δημοκρατίας στα πλαίσια της λειτουργίας των εγχειρημάτων, της οικολογίας με τη μορφή του μικρότερου οικολογικού αποτυπώματος στις οικονομικές δραστηριότητές τους, της οικονομίας των αναγκών στις πρακτικές της αλληλέγγυας και συνεργατικής οικονομίας που υλοποιούν. Της ισότητας των αμοιβών και των αυτοκαθοριζόμενων συνθηκών εργασίας από τα μέλη τους, της ισότητας των φύλων και των μειονοτήτων στη συμμετοχή και στη λήψη των αποφάσεων κ.λπ.
Ταυτόχρονα αυτά τα εγχειρήματα είναι πάντα εκτεθειμένα στον κίνδυνο να εκληφθούν ως ιδιοτελείς προσπάθειες για βελτίωση των συνθηκών ζωής μόνο των μελών τους και όχι και των κοινοτήτων γύρω τους. Αμυντικές μάχες, συγκρούσεις και διαπραγματεύσεις για οικειοποίηση κοινών πόρων απαιτούνται για όσο διάστημα το ιεραρχικό εθνικό κράτος και η καπιταλιστική αγορά με τίς αντίστοιχες λογικές τους κυριαρχούν. Αυτές οι μάχες θα γίνονται πιο επιτυχείς, αν δίνονται στο πλαίσιο ενός ισχυρού, κοινού και πάνω από όλα χειραφετικού κοινωνικού κινήματος.
Το συγκεκριμένο μετα-καπιταλιστικό όραμα είναι ένας κόσμος που δεν είναι ιεραρχικός, αλλά συνδεδεμένος με δίκτυα λειτουργικά όλων των επιπέδων και δεσμών, είναι αυτο-οργανωμένος και οι βασικές προσωπικές ανάγκες όλων των πολιτών μπορούν να ικανοποιηθούν μέσω της αφθονίας των συλλογικών αγαθών (Commons). Αυτός ο κόσμος θα χαρακτηρίζεται εξάλλου από αυτοκαθοριζόμενες και γεμάτες ευθύνη σχέσεις δραστηριοτήτων και εργασίας, οι οποίες θα φέρνουν χαρά και νόημα, χωρίς υπερβολική εκμετάλλευση πόρων ή καταστροφή οικοσυστημάτων.
Το κίνημα των κοινοτήτων εμπιστεύεται το ανθρώπινο δυναμικό και μεταφράζει την έννοια της βιωσιμότητας στη γλώσσα των ανθρώπινων αναγκών: Υπάρχει μια βασική ανάγκη, η διατήρηση του πλανήτη, η οποία μπορεί να ικανοποιηθεί μόνο εάν οργανώσουμε την ικανοποίηση, τόσο των ατομικών όσο και των συλλογικών αναγκών, σε αρμονία με τα όρια που βάζουν οι δυνατότητες των οικοσυστημάτων της γης. Η κοινή χρήση είναι ένας συγκεκριμένος τρόπος αντιμετώπισης της ανθρώπινης και μη ανθρώπινης φύσης, ο οποίος δεν βασίζεται στους καταναγκασμούς του αφηγήματος της «ανάπτυξης των παραγωγικών δυνάμεων», αλλά αναγνωρίζει ότι εμείς οι άνθρωποι είμαστε ένα (ανα)παραγόμενο στοιχείο του πλανήτη γη. Τα Κοινά (Commons) βέβαια ενδέχεται να μην επιλύσουν μακροπρόθεσμα όλα τα προβλήματα του κόσμου. Αλλά ζούμε το τέλος του καπιταλιστικού κόσμου, στο οποίο δυστοπικό τέλος, οι αντιθέσεις μάλλον τείνουν να επιδεινώνονται και οι συγκρούσεις γίνονται όλο και πιο βάναυσες. Για αυτό είναι ιδιαίτερης σημασίας η δημιουργία θετικών προοπτικών, η διατύπωση και - περισσότερο από οτιδήποτε - η πρακτική ενός αλληλέγγυου οράματος.
Για το μέλλον, φαίνεται επιθυμητό και απαραίτητο να βρεθεί κοινά αποφασισμένη και συντονισμένη κατεύθυνση για την προοπτική του κινήματος. Ο όρος σύγκλισηταιριάζει σε τέτοιες διαδικασίες σχηματισμού συμμαχιών και περιλαμβάνει επίσης πολλά άλλα ρεύματα που κινούνται προς την ίδια κατεύθυνση. Ταυτόχρονα, πρέπει επίσης να εντατικοποιηθούν οι συζητήσεις γύρω από το περιεχόμενο, ώστε να αναλυθούν παραπέρα και τα στρατηγικά ζητήματα, αλλά και να συζητηθούν ανοιχτά τα αμφιλεγόμενα ζητήματα. Μόνο έτσι μπορεί να αποφευχθεί η σημερινή πραγματικότητα, όπου τα διαφορετικά ρεύματα δεν είναι συνδεδεμένα και δρουν παράλληλα και απομονωμένα. Θα χρειασθεί να ληφθεί μέριμνα ώστε να προέλθει μια διασύνδεση που θα χαρακτηρίζεται βέβαια από ποικιλομορφία και όχι οπωσδήποτε από ταύτιση.
Θα χρειασθεί επίσης να γίνει κοινά αποδεκτός ένας όρος που θα μπορέσει να αποτελέσει την κοινή στέγη, τον κοινό στόχο και να περιλαμβάνει τον κοινό ορίζοντα κατανόησης των διαφορετικών ρευμάτων, που δεν μπορεί να είναι άλλος από το ξεπέρασμα του καπιταλισμού.
Γενικότερα, ήρθε ο καιρός, που τα όποια-σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο- σημερινά κοινωνικά κινήματα θα χρειασθεί, στηριζόμενα στη αναβίωση του πνεύματος του κοινοτισμού στις σύγχρονες σημερινές συνθήκες και συνδεόμενα μεταξύ τους, να μετατραπούν σε ενιαίο πολιτικό κίνημα μετάβασης για την μετακαπιταλιστική κοινωνία.
Ειδικά για τη χώρα, που βρίσκεται σε συνθήκες οικονομικού πολέμου και έχει μετατραπεί σε αποικία χρέους, το πολύμορφο αυτό κίνημα θα χρειασθεί να διαμορφώσει ένα ελκυστικό πρόγραμμα διεκδίκησης της «εδώ και τώρα» αλλαγής πορείας, δημιουργώντας ταυτόχρονα τα στοιχεία και τις κοινωνικές δομές του νέου κόσμου που οραματίζεται, αφήνοντας πίσω τον καπιταλιστικό κόσμο που μας οδηγεί στην κοινωνική και οικολογική κατάρρευση.
Η μελλοντική επιδίωξη της κοινωνικής χειραφέτησης και της ένταξης των ανθρώπινων κοινοτήτων –πέρα από σύνορα-με ισορροπία στα πλαίσια ενός πεπερασμένου πλανητικού οικοσυστήματος, θα μπορέσει να υλοποιηθεί μόνο από μια σύγκλιση, στη δράση και στη σκέψη, των παραπάνω κοινωνικοπολιτικών ρευμάτων, και στο επίπεδο της καθημερινής ζωής, και στο επίπεδο της κοινωνικής και πολιτικής θέσμισης. Και καταρχήν στην διαπαιδαγώγηση –μέσα από την συμμετοχή-του απαραίτητου ανθρωπολογικού τύπου -σε κρίσιμο αριθμό- που θα βάλει όλη την κοινωνία σε περίοδο κοινωνικοοικολογικού μετασχηματισμού. Ξεκινώντας βασικά από κάθε τοπική κοινωνία.

Κυριακή, 18 Νοεμβρίου 2012

Εκπαιδεύουν τον στρατό για καταστολή πλήθους!



Από την Εφημερίδα των Συντακτών, 9ο φύλλο, 15/11/12:


Η άσκηση της δύναμης ταχείας αντίδρασης «Πυρπολητής», που έγινε χθες στη Σκύδρα είχε σαν σενάριο την εξουδετέρωση ενόπλων σε κατοικημένη περιοχή. Την ίδια ώρα το ΝΑΤΟ κάνει άσκηση κυβερνοάμυνας με συμμετοχή της ΕΥΠ. Προβληματισμό και ανησυχία προκαλεί η νέα στρατιωτική άσκηση για την αντιμετώπιση εχθρικού πλήθους, η οποία μάλιστα πραγματοποιήθηκε μέσα σε κατοικημένη περιοχή.
Η άσκηση «Πυρπολητής», που έγινε χθες τα ξημερώματα στη Σκύδρα με διαταγή του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Μιχάλη Κωσταράκου, από στελέχη της δύναμης ταχείας αντίδρασης μέσα σε κατοικημένες περιοχές, είναι η δεύτερη αυτού του είδους, σε χρονικό διάστημα ενός μήνα και δημιουργεί βάσιμες υποψίες ότι ενδεχομένως προετοιμάζεται το έδαφος για τη συμμετοχή ακόμη και ένοπλων τμημάτων του στρατού σε επιχειρήσεις κατά πλήθους σε αστικό περιβάλλον.
 Μάλιστα, η χθεσινή άσκηση έγινε σε περιοχή πολύ κοντά στις εργατικές κατοικίες της Σκύδρας, όπου ζουν 120 οικογένειες οι οποίες έχουν πληγεί έντονα από την κρίση.
 Με πρόσχημα τον κίνδυνο από βορρά, το ΓΕΕΘΑ επιχειρεί να εκπαιδεύσει τις Ενοπλες Δυνάμεις στην καταστολή πλήθους, μια δραστηριότητα η οποία αποκαλύφθηκε στις 4 Φεβρουαρίου 2011 κατά τη διάρκεια της άσκησης «Καλλίμαχος» από την 71η Αερομεταφερόμενη Ταξιαρχία.
 Τότε, παρουσία επισήμων και του τοπικού Τύπου, ο οποίος μαγνητοσκοπούσε τα τεκταινόμενα, στελέχη της δύναμης ταχείας αντίδρασης ασκούνταν στην καταστολή διαδηλώσεων.
 Τη σκυτάλη έλαβαν και οι λέσχες εφέδρων Ενόπλων Δυνάμεων, οι οποίες άρχισαν και αυτές να ασκούνται σε διάφορα σενάρια, μεταξύ των οποίων και σε μάχες σε αστικό περιβάλλον.
 Μάλιστα, η Λέσχη Εφέδρων Ενόπλων Δυνάμεων (σύλλογος εφέδρων που εποπτεύεται από το ΓΕΕΘΑ) περιέλαβε στις ασκήσεις των μελών της από τον περασμένο Απρίλιο και τις μάχες μέσα σε πόλεις, ενώ φέτος τον Σεπτέμβριο στο πρόγραμμα εκπαίδευσης περιλαμβάνει και θεωρία για τις μάχες σε αστικό περιβάλλον!
Τον προηγούμενο μήνα, λίγες μόλις μέρες μετά την εισβολή διαδηλωτών στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας, ενεργοποιήθηκε η δύναμη ταχείας αντίδρασης για πρώτη φορά μέσα σε κατοικημένες περιοχές και πραγματοποίησε την άσκηση «Πυρπολητής» με κύριο αντικείμενο τον ανορθόδοξο πόλεμο εντός κατοικημένης περιοχής και πλησίον στρατηγικών υποδομών.
 Στο σενάριο της χθεσινής άσκησης, τα στρατεύματα που έλαβαν μέρος έπρεπε να εξουδετερώσουν άμεσα εχθρικά ένοπλα τμήματα μέσα σε κατοικημένες περιοχές και να απελευθερώσουν ομήρους.
 Με στόχο τα social media
 Ωστόσο αυτή η «πολεμική προετοιμασία» συνέπεσε χρονικά με τη ΝΑΤΟϊκή άσκηση κυβερνοάμυνας, η οποία διεξάγεται σε συμμαχικό και εθνικό επίπεδο και στην οποία, πέραν του ΓΕΕΘΑ, παίρνουν μέρος η ΕΥΠ και η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.
 Η άσκηση αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον τώρα, καθώς το ΝΑΤΟ έχει στρέψει το ενδιαφέρον του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα οποία δεν μπορεί να ελέγξει, όπως έκανε παλαιότερα με τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, και για τον λόγο αυτό τα αντιμετωπίζει ως ενδεχόμενη απειλή.
 «Τα κοινωνικά δίκτυα έχουν γίνει μέσα, τα οποία μπορούν να δώσουν δύναμη στη θέληση του λαού εναντίον της τυραννίας, αλλά που επίσης επιτρέπουν να εξαπολυθούν επιθέσεις κατά τρόπο διφορούμενο. Μπορούν να διαδώσουν πληροφορίες εκεί που είναι σπάνιες. Επιτρέπουν σε κυβερνήσεις να διενεργούν επιχειρήσεις κάτω από πολιτικό προσωπείο. Πέρα από τη διακρατική σύγκρουση μεταξύ κρατών, τα κοινωνικά μέσα κινητοποιούν επίσης απλούς πολίτες ακτιβιστές εναντίον των κυβερνήσεών τους», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Tobias Franke στο επίσημο περιοδικό του ΝΑΤΟ, το οποίο έχει αφιέρωμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μετά τον ρόλο που διαδραμάτισαν στην Αραβική Ανοιξη. Η ΝΑΤΟϊκή άσκηση στη χώρα μας θα διαρκέσει μέχρι τις 16 Νοεμβρίου.
http://www.efsyn.gr/?p=1234


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου